Pellets/Fukt/Yttervägg
Pellets/Fukt/Yttervägg
Planerar ett bygge istället för oljetanken, ett pelletsförråd, Då är frågan, kan pelletsen ligga mot en yttervägg? Dom isolerar väl ganska bra, så kylan kommer väl att tränga långt in i väggen med fukt?
Om man nu har pellets under tak utomhus, pellets fuktighet ca:7procent? suger dom inte utefukten åt sig som en tvättsvamp? Lägg en knäckebrödskiva ute två dagar, mjuk eller mjuk?
mvh ixs
Om man nu har pellets under tak utomhus, pellets fuktighet ca:7procent? suger dom inte utefukten åt sig som en tvättsvamp? Lägg en knäckebrödskiva ute två dagar, mjuk eller mjuk?
mvh ixs
Det har diskuterats lite i den här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0[/url] Tråden.
Kan nog vara bra att sätta platonmatta eller liknande mot betongväggen först.
Kan nog vara bra att sätta platonmatta eller liknande mot betongväggen först.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Låda.
Då tror jag att jag gör mitt förråd, som en låda stående på golvet, finns väl ingen anledning att ha fastskruvade reglar hit och dit på golv eller vägg.
Skivorna på insidan eller utsidan om reglarna(dom lösa).
mvh ixs
mvh ixs
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Låda.
Jag reglade för att få en luftspalt mellan skivorna o golvet/väggen..ixs skrev:Då tror jag att jag gör mitt förråd, som en låda stående på golvet, finns väl ingen anledning att ha fastskruvade reglar hit och dit på golv eller vägg.
mvh ixs
Häfte fast en rämsa asfaltmatta på varje regel mot golvet o väggarna..
Såg när jag rev ut alla mellan väggar i källarn hur de såg ut..

Alla reglar va ordentligt fuktskadade spikarna va borta(rostat upp)
Så nu gjuts de en sockel 20 cm hög där dom nya väggarna ska stå...
Senast redigerad av André den ons 02 mar, 2005 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lite osäker på vad du menar, talar du om ett fuktskadat pelletsförråd eller menar du fuktskadade källarväggar i största allmänhet?André skrev: Jag reglade för att få en luftspalt mellan skivorna o golvet/väggen..
La en rämsa asfalt matta på varje regel mot golvet o väggarna..
Såg när jag rev ut alla vägar i källarn hur de såg ut..![]()
Vad hade du för beklädnad på de fuktskadade väggarna?
Varför gjuter du en sockel? Är det inte bättre att dränera ordentligt?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nää inte pelletsföråd.. De ä byggt nu för att de inte ska bli fuktskadat..ABSO skrev:Lite osäker på vad du menar, talar du om ett fuktskadat pelletsförråd eller menar du fuktskadade källarväggar i största allmänhet?André skrev: Jag reglade för att få en luftspalt mellan skivorna o golvet/väggen..
La en rämsa asfalt matta på varje regel mot golvet o väggarna..
Såg när jag rev ut alla vägar i källarn hur de såg ut..![]()
Vad hade du för beklädnad på de fuktskadade väggarna?
Varför gjuter du en sockel? Är det inte bättre att dränera ordentligt?

De va dom gammla mellan väggarna (inte dom stående reglarna)..Väggarna va av träpannel...
Jodå ska bli ny markdränering oxå..
Sockeln gör ja för att i ett källargolv har du alltid en fuktvandring men med sockel tar den sej inte upp till träet..(fick rådet av en kompis som ä murare samma en som ska sätta kakel o klinkers billigt

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Som ja skrev ovan men ja blev lite osäker om asfalsmattan... hmmm el va de den gammla plastmattan som ja gjorde remsor o häfte fast på reglarna mot vägg o golv..ABSO skrev:Hur fuktskyddade du ditt förråd?André skrev:Nää inte pelletsföråd.. De ä byggt nu för att de inte ska bli fuktskadat..![]()
Har du lagt upp bilder på ditt förråd någonstans på forumet?
Sen så har jag inventilationen som cirkulerar mellan regelarna..
Nix inga bilder än.. väntar på kameran..