Joo, det är tänkvärt det här... för folk som har tummen mitt i handen eller i en onämnbar kroppsdel, är det säkrast att en skicklig installatör ser till att saker o ting blir rätt gjorda och får betalt för det. Men för oss andra universalgenier som kan hantera skruvmejsel, kapmaskin o svets, så är det ju en baggis att sätta in en pelletsbrännare så det blir snyggt och prydligt. Frågan är bara- är det godkänt? med tanke på elinstallationer (hur många pelletsinstallatörer är förresten el-behöriga?) brandsäkerhetssynpunkt, försäkringskrav, skorstenskrav osv... om man som glad amatör - hur duktig som helst - installerat en pelletbrännare och sedan pannan exploderar o huset brinner upp, vad gör man då? Harakiri? Försäkringsbolaget kommer förmodligen att skaka på huvudet.
Tyvärr är det ju så att alla jobb som kräver en behörig installatör kostar oförskämt mycket flis, fast nu kan man ju få tebax 30% på rot-avdrag...
Det här med att mäta och justera in brännaren optimalt undrar jag däremot hur mycket nytta det är med... Om man med instrument och hela baletten justerar in brännaren en dag med kallt o soligt väder, högtryck o vindstilla - perfekt alltså... och nästa dag är det lågtryck, regn, halv storm och molnhöjden vid takåsen - my ass att den inställningen är den optimala då...
Jag tror att det är idealiskt att justera in brännaren en halvdan väderdag genom att titta på lågan och röken, lukta lite och kolla tempen i skorsten, både uppe o nere, men det här krävs att man är entusiast - och det är vi ju här på forumet, annars kan man lika gärna skaffa en vp.

Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.