Panna Exonom P20 UB /brännare Janfire NH ?

Skriv svar
Hambo
Ungskog

Panna Exonom P20 UB /brännare Janfire NH ?

Inlägg av Hambo »

Hej,
Jag har tittat på denna pannan då jag har ett litet pannrum men kan ha acktank-ar i ett rum intill. Funderar också på sol paneler ( vakumrör)senare.
Enligt anvisningarna kan man ha uppåtbrinnande brännare i nedre luckan och jag undrar om någon har synpunkter på valet av Janfire NH till pannan?
Vill kunna elda med ved. Är det bökigt att ställa om?
Tacksam för era kommentarer då jag är ny på pelletsfunderingar.

Hambo
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

NH är nog mer att betrakta som framåtbrinnande.
Sitter en stöddig lågriktare på som iofs är löstagbar.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns även en lågriktare som är framåt/uppåtriktat, "Flamriktare 30°".

Jag kan sitta och rekommendera NH'n från nu till nyår men jag är partisk så det låter jag bli med, jag är dock mycket nöjd med min.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hambo
Ungskog

Exonom P20 UB/ JanfireNH

Inlägg av Hambo »

Tack Elvis och Icecap för synpunkter.

Jag funderar och funderar och kommer att kolla med Euronom.
Kanske skall man tänka på annan brännare?
Den har ju fått mest bra kritik efter div. förbättringar så jag vill inte släppa tanken på den ännu. Få se vad som händer. Jag återkommer.
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Panna Exonom P20 UB /brännare Janfire NH ?

Inlägg av Roli »

Hambo skrev:Hej,
Jag har tittat på denna pannan då jag har ett litet pannrum men kan ha acktank-ar i ett rum intill. Funderar också på sol paneler ( vakumrör)senare.
Enligt anvisningarna kan man ha uppåtbrinnande brännare i nedre luckan och jag undrar om någon har synpunkter på valet av Janfire NH till pannan?
Vill kunna elda med ved. Är det bökigt att ställa om?
Tacksam för era kommentarer då jag är ny på pelletsfunderingar.

Hambo
Den pannan påminner invändigt lite om den som jag har, TMV Alpha keram UB.
Enda "felet" som jag ser utifrån en snabb koll i broschyren är att du måste öppna den nedre luckan som brännaren (uppåt brinnande variant)är monterad på för att få ut asklådan. Om brännaren är monterad så att den "sticker" in en bit i pannan så måste man kanske demontera brännaren först för att kunna öppna luckan. Nu är detta "bara" gissningar från min sida (brännardemontage innan lucköppning) har ej erfarenhet från den pannan. Men det kan vara en grej att tänka på vid ett ev. köp, då det gör en sotning/rengörning "lite" jobbigare......

Om intresse finns att studera/titta på min anläggning så går det bra att komma över på ett "litet" studiebesök. Avståndet är inte så stort då jag bor i Särö.
Dessutom så har jag också acktank samt solfångare.

Hör av dig som sagt om intresse finnes.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar