Hur ska man få snabbt varmt inne?? När de är ut kylt?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Henrik G
Ungskog

Hur ska man få snabbt varmt inne?? När de är ut kylt?

Inlägg av Henrik G »

Kommer att ha 2st 500liters tankar bredvid varrandra, har en gammal vedpanna på 25kW och en laddomat 21:a. Har i ena tanken 2st vv-slingor en nera på 10meter och en uppe på 15 meter. Har tänkt koppla parallelt och sätta shunten på laddledningen. Men problemet är när det är riktigt kallt ute och man varit på jobbet och kommer hem och det är +15 inne och -30 ute... Då vill ja gärna få mkt snabbt varmt i huset.. Skicka ut runt 70 gader på elemeneten... Men då blir returen ganska varm.. Och den skickar man ju då ned direkt till botten av tanken... Spelar det nån roll? Därifrån tar ju laddomaten sitt kalla vatten, eller kommer returvattnet att värma tanken underifrån? Ska man till fälligt skicka in returen högre upp i tanken? Tips gärna.. Ska börja bygga om pannrummet om tre helger...
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Går du in med returen på röret mellan laddomat och tank, kommer returvattnet att gå in i pannan när du eldar å shuntar på mycket..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Varmt fort inne.....

Braskamin ,,, kanske är ett alternativ för dig ...

Personligen skulle jag satsa på större tankvolym....

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

In med shunten mellan tankarna..helst lite närmare 1a tanken...blanda shunten med returvattnet och så ett stick från returen ner till en gemensam anslutning och så plocka ut all reurvatten till lad 21 närmast tank 2 för bättre skiktning.DU SKA ABSOLUT INTE GÅ IN MED RETUREN I NÅGON TANK ÖVERHUVUDTAGET OM DU INTE ÄR INTRESSERAD UTAV ELDA och få kass skiktning..Det är helt ok om man har en tank att gå in i BOTTEN på tanken,men inte när man har flera...mitt råd är att du går in på baxis hemsida o tittar på hur dom har kopplat funkar grymt bra...men visst har du 30minus,25kw panna och 1000l...så hoppas jag att du inte har ett hus som är mycket störe en 100m2,annars kan du få problem oavsett
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag skulle nog rekomendera större Acktanksvolym än 2*500 Liter.Samt bättre panna..
Jag påstår att 1000 Liter acktank är alldeles för lite.Oavsett ditt effektbehov vet jag att det är för lite med 2*500 Liter..
Jag kallar det för fel dimmesionering.
Ett rätt dimmensionerat värmesystem bör klara av ett dygn för varmvatten samt även värmen vintertid.70 grader fram och varm retur låter orimligt :?:

Mitt råd blir att skaffa större tankar samt bättre panna så slipper du dessa problem.Då har du värme och varmvatten.
Det går inte att få ut mera energi ur 1000 Liter vatten bara för att man kopplar om några rör, huset har
samma effekt behov ändå...
Det är bättre att sattsa på större Acktanksvolym..

Ved Profilen
Henrik G
Ungskog

Inlägg av Henrik G »

Tack för tipsen!

Jag kan berätta lite mer...
Huset har en uppvärmd yta på 130m2 men med lite högre tak höjd i vissa rum... Är ett gammalt timmer hus från ca:1850-talet. Går ca 33000kw i ren el utan ved. Har nu den gamla pannan och en tank på 500 liter och det har funkat ganska bra men får göra upp en brasa då man åker hemifrån då det är riktigt kallt ute (- 20 till -30) Och sätta en elpatron på 6000W på runt 40grader... Har ett JÄTTE litet pannrum... Rymmer efter ganska stor ombyggnader 2 st 500 liters tankar... Renoverar mitt gamla hus så det ska se gammalt ute och inne... Som en herrgård ungefär... Är en o inredd vind oxå... Vill inte ha nåt fullt stort pannrum här i huset, e nog illa med de som redan är.... Men ska i framtiden bygga pannrum ute i ladugården men dit är de lääääääänge..... Så detta är en lösning som går för att använda så lite el som möjligt just nu. Är gamla element med grova rör, e byggd för själv cirkulation en gång i tiden....
Senast redigerad av Henrik G den mån 30 jul, 2007 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Som jag ser det så behöver du en panna mellan 30 till 40kw och mellan 1500 till 2000L vatten..Du måste bo bra norr ut med den kylan*ler*...Men ta en funderare på det där med braskamin det finns ricktigt effektiva kaminer nu(http://www.kaminkungen.se)Och slösa inte bort pengarna nu om du ska bygga ett nytt pannrum ute sen med kulvert...ev då slavtank i din källare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hur ska man få snabbt varmt inne?? När de är ut kylt?

Inlägg av André »

Henrik G skrev:Kommer att ha 2st 500liters tankar bredvid varrandra, har en gammal vedpanna på 25kW och en laddomat 21:a.
Men problemet är när det är riktigt kallt ute och man varit på jobbet och kommer hem och det är +15 inne och -30 ute... Då vill ja gärna få mkt snabbt varmt i huset.. Skicka ut runt 70 gader på elemeneten... Men då blir returen ganska varm.. Och den skickar man ju då ned direkt till botten av tanken... Spelar det nån roll?
Tror snarare på att det är dina radiatorer som är för små..

Vid 70° kanske dom bara avger totalt 10 kW men om dom varit större t.ex gett 25 kW = hela pannans effekt så hade du fått snabbare varmt inne..

Det spelar iof ingen roll i övrigt att returen till tankarna blir varm , Att skiktningen blir dålig vid laddning gör ändå inget då du laddar tankarna full då du eldar.. Kan tänka mej att du gör det med 1000 l acktank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Henrik G
Ungskog

Inlägg av Henrik G »

Nu ska jag snart ta reda på vad jag ska beställa från rinkaby... Vad tror ni om denna inkoppling? Kommer det att fungera? Vill kunna välja mellan att prioritera varmatten eller värme. Kommer detta att fungera?

Bild

Gjorde en snabb skiss på lunchen....
Henrik G
Ungskog

Inlägg av Henrik G »

glömde säga... Har ju 2 st slingor för varmvattnet... En nere på 10 meter o en uppe på 15 meter i första tanken.. Därför tror jag att man skulle kunna välja varmvatten eller värme i första hand... Eller? 15 meter sitter ju absolut högst upp...

Är 2st borö TI-500

Alla rör är 28mm utom dom mellan tankarna som jag hade tänkt köra 35mm
Skriv svar