Ojojojoj vad denna tråd spårade ur.
Hur som helst så slängde jag ner 50m PEM-slang, få se om det blir någon fortsättning, kostade bara 350:-.
Angående att köpa en l/l-pump så visst skulle det funka, men att förbruka energi för att kyla känns lite sådär, iallafall om huset inte är så bra isolerat. För att ett inköp av en l/l-pump ska löna sig så bör man kunna använda den på vintern också och värma huset med, detta har jag inte så bra möjligheter till, då planslösningen inte är den bästa. Dessutom skulle man vilja alternera vart inomhusdelen ska sitta baserat på årstid, vi har sovrummen på övervåningen så alltså skulla man vilja ha kyla på övervåningen sommartid och sedan värme på nedervåningen vintertid, eftersom som värmen stiger.
Nåja vi får se hur det blir framöver, nästa sommar är det planerat att byta fönster och och fasad och då blir det till att tilläggsisolera utifrån, efter det kanske det kan bli tal om en l/l-pump.
Kommer precis på i skrivande stund att jag har en kulvert ut till en fristående byggnad, måste därmed elda pellets ändå.
Jaja vi har alla olika förutsättningar de med öppen planslönsing och och välisolerade hus med direktverkande el gör en mycket bra affär att sätta in en l/l-pump, andra har inte samma goda förutsättnignar för en l/l-pump.
Kyla på sommaren
http://www.afabinfo.com/bioguiden/vedel ... edinfo.htm
Det är väl ändå bra mysigt med gammal hederlig brasvärme.....
och billigt...
Dyrt med ny panna men kanske en braskamin. (med små värmeförflyttare från Claes Ohlsson= mini ll vp ´s?
Mvh ronald
Det är väl ändå bra mysigt med gammal hederlig brasvärme.....

och billigt...
Dyrt med ny panna men kanske en braskamin. (med små värmeförflyttare från Claes Ohlsson= mini ll vp ´s?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
Ja, snacka om att tråden spårade ur, men det har inte hänt något här på länge så jag tycker inte jag behöver ha dåligt samvete för att jag kapar den nu?
mvh
Nu har jag invigt eldningssäsongen med en rejäl uraskning. Det är ca 30cm framför lågriktaren. Ska väl räcka??Shakespeare skrev:Det skulle inte vara något problem enl. installatören. Jag har en Flex-A med lågriktare. Jag kan mäta djupet framför brännaren vid nästa sotning, blir väl inte förrän i september? Hur mycket behöver man tro'?leifa.k skrev: Om du har en gammal konverterad oljepanna så kanske eldstadsdjupet är för kort så lite lågor slår i pannväggen? Har du provat att sänka effekten på brännaren om det är möjligt? Isåfall så tror jag nog att verkningsgraden stiger.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör