Hur ofta får man elda
Hur ofta får man elda
Hoppas att många kommer att skriva in hur pass efektiva era system är.Om man utgår efer när det är runt 10 minus ute..Hur ofta får ni elda då?...Och vad har ni för panna o tankar m.m?
-
- Lärjunge!
-10 samt vindstilla.
Då eldar jag en gång/dag.
Håller nu på att tilläggsisolera,lägger en 8cm västkustskiva+ny panel.
Byter även lite fönster till ´treglas.
Har 95kvm på 2 plan plus hel källare som värms till ca 15c vintertid.
Har en kombipanna,diom el o ved 25.Till denna är kopplat två borötankar på tot 1000l styrs med laddomat 4030.
Skall bli spännande att se till vintern med gavlarna på huset isolerade.Fixade långsidorna i fjol,märkte en rejäl skillnad.Huset kommer att stå emot ett smärre atomkrig.Väggarna blir 38cm tjocka!!
lennart
Då eldar jag en gång/dag.
Håller nu på att tilläggsisolera,lägger en 8cm västkustskiva+ny panel.
Byter även lite fönster till ´treglas.
Har 95kvm på 2 plan plus hel källare som värms till ca 15c vintertid.
Har en kombipanna,diom el o ved 25.Till denna är kopplat två borötankar på tot 1000l styrs med laddomat 4030.
Skall bli spännande att se till vintern med gavlarna på huset isolerade.Fixade långsidorna i fjol,märkte en rejäl skillnad.Huset kommer att stå emot ett smärre atomkrig.Väggarna blir 38cm tjocka!!
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- Pannrumstomte!
Eldningstillfällen per månad, räknat ett år tillbaka:
Jan 29
Feb 28
Mar 25
Apr 10
Maj 4
Jun 2
Jul 2
Aug 4
Sep 3
Okt 12
Nov 27
Dec 27
Drygt 100 m² per plan, 2½ plan + källare, isolerat med tapeter och trätex (byggt 1943). Dock treglasfönster.
Ackumulatortankar på 2250 liter.
Jan 29
Feb 28
Mar 25
Apr 10
Maj 4
Jun 2
Jul 2
Aug 4
Sep 3
Okt 12
Nov 27
Dec 27
Drygt 100 m² per plan, 2½ plan + källare, isolerat med tapeter och trätex (byggt 1943). Dock treglasfönster.
Ackumulatortankar på 2250 liter.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Hur ofta får man elda
Kanske även ska ta med hur många ggr man måste fylla pannan, En stor tank med en lite panna måste man besöka pannrummet många ggr/eldning...Jägarn skrev:Hoppas att många kommer att skriva in hur pass efektiva era system är.Om man utgår efer när det är runt 10 minus ute..Hur ofta får ni elda då?...Och vad har ni för panna o tankar m.m?

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Eldningstillfällen per månad
Jan 18 Medeltemp -4 Min -23
Feb 19 Medeltemp -5,6 Min -23,4
Mar 16
Apr 11
Maj 9
jun El patron
Jul 4
När det -10 får jag elda en gång per dag.Det går att elda varannan men då går tankarna ner till 30 grader och man missar den goa spill värme i källaren.
Har 2000L i dåligt isolerade Borö tankar.Har dock slängt upp 20cm mark isolering på tankarna och det blev bättre. 40cm totalt.Expantionskärlet är oxå rejält isolerat nu så nästa vinter blir det nog bättre. Jag natt sänker lite oxå
1.3 ilägg räcker för att ta upp tankarna till 90-95 grader när det är kallt.
Har ett litet hus på ca 100kvm.Timmerstomme som är isolerad och brädklädd
Jan 18 Medeltemp -4 Min -23
Feb 19 Medeltemp -5,6 Min -23,4
Mar 16
Apr 11
Maj 9
jun El patron
Jul 4
När det -10 får jag elda en gång per dag.Det går att elda varannan men då går tankarna ner till 30 grader och man missar den goa spill värme i källaren.
Har 2000L i dåligt isolerade Borö tankar.Har dock slängt upp 20cm mark isolering på tankarna och det blev bättre. 40cm totalt.Expantionskärlet är oxå rejält isolerat nu så nästa vinter blir det nog bättre. Jag natt sänker lite oxå
1.3 ilägg räcker för att ta upp tankarna till 90-95 grader när det är kallt.
Har ett litet hus på ca 100kvm.Timmerstomme som är isolerad och brädklädd
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jan 17ggr
Feb 15ggr
Mars 11ggr
april 10ggr
maj 6ggr
juni 4,5ggr
juli 4,5ggr
Ingen elpatron använd, brukar annars köra med den under semester (juli) men har varit hemma och en eldning i veckan är ju inte direkt så jobbig.
Ca:100kvm boyta ca:23gr utom i sovrum+plus 40kvm iosolerad källare ca: 20gr. Bor i Skåne, húset har lite tillaggsisolerade väggar och 3-glasfönster men är ganska dåligt isolerat uppåt (ännu). Ca:1800liter vatten i systemet med två kasst isolerade Strömsnästankar och en något bättre isolerad CTC-tank, dock så värmer tankläkaget ett föråd och hall i källaren.
/Vednisse
Feb 15ggr
Mars 11ggr
april 10ggr
maj 6ggr
juni 4,5ggr
juli 4,5ggr
Ingen elpatron använd, brukar annars köra med den under semester (juli) men har varit hemma och en eldning i veckan är ju inte direkt så jobbig.
Ca:100kvm boyta ca:23gr utom i sovrum+plus 40kvm iosolerad källare ca: 20gr. Bor i Skåne, húset har lite tillaggsisolerade väggar och 3-glasfönster men är ganska dåligt isolerat uppåt (ännu). Ca:1800liter vatten i systemet med två kasst isolerade Strömsnästankar och en något bättre isolerad CTC-tank, dock så värmer tankläkaget ett föråd och hall i källaren.
/Vednisse
-
- Pannrumshärskare!
Intresant det här.Det verkar skilja lite vart man bor
Gå gärna in på www.temperatur.nu och skriv in månads medeltemp
Gå gärna in på www.temperatur.nu och skriv in månads medeltemp

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Vid minus 10 grader eldar jag en gång / dygn. Det räcker. Men då är det totalt slut vid eldning. Så är jag bara hemma så kör jag en liten extra brasa. Huset är 1 plans med källare. 120kvm +120 kvm samt garage som är uppvärmt med. Calmar v33 med 2*750 liter ack. Jag kör en 1/3 panna som start sen lastar jag fullt. Är tankarna nere på 20-30 grader kan man få kasta in några extra klabbar. Isolering på tankar är 45mm pur samt lite extra ull på det. Gott om spillvärme iaf. Exansionen står och värmer upp en hel del med. Huset är ett blåbetonghus med puts . Och jädra stora 2-glas fönster. Håller 20-22 grader uppe i huset förutom sovrummet. Källaren ligger på 14-17 grader för innegivaren slår ifrån uppe i huset. Men så har jag en kamin i källaren så ger en hel del värme. Brukar bli 24-29 grader i gillestugan vilket är fiiiint.
Nu under den varma delen på året räcker det med en gång i veckan om jag värmer allt till 90-95 grader. Då är vi 5 st i familjen. O diskmaskinden går på varmvatten o den jävlen går minst 2 gånger / dag.
Nu under den varma delen på året räcker det med en gång i veckan om jag värmer allt till 90-95 grader. Då är vi 5 st i familjen. O diskmaskinden går på varmvatten o den jävlen går minst 2 gånger / dag.
Senast redigerad av Dem00niX den sön 05 aug, 2007 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Förr sketen CTC total ... yacks
Eldar en gång per dygn om det är varmare än -15 grader, o ungefär 1½ panna åt gången (105 L vedmag). Har ett enplanshus byggt -81, och ca 160 m2 uppvärmd yta, tyvärr enrörssystem och i pannrummet står en Värmebaronen vedolux 37 med 2x750 l strömsnästankar med 90mm pur-isolering, alla rör isolerade med pur-skålar.
Nu på sommaren räcker tankarna ca 6 dagar till varmvattnet om jag eldar ett inlägg, toppar jag tankarna till 95 grader klarar det sej ett par dagar till.
Nu på sommaren räcker tankarna ca 6 dagar till varmvattnet om jag eldar ett inlägg, toppar jag tankarna till 95 grader klarar det sej ett par dagar till.