koppling av ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:Har kollat noga under en tid.Mina termometrar på tankarna visar temp diff på skiktningen Ex 70 60 53 mellan bägge tankarna som följs åt ganska exakt enl termometrarna på tankarna. Dålig skiktning alltså men det beror på att skiktet blir sämre sommartid.
Ved Profilen..
Vad jag har sett så skiljer det ungefär 10 grader i snitt mellan bott o topp.
Vore det inte bättre att sätta shunten i toppen på tanken och inte på ladd ledningen? Då hade du haft samma skiktning sommar o vinter eller?
Andreas Hansson Lägg ner :!: Jag har 6 st tonårinar som använder varmvatten nära på dygnet runt kan du läsa loggningstrender borde du se detta jag har till och med varmvatten förbrukning kl 2 eller 4 på nätterna :?: !!Jag har shunten placerad på samma ledning som laddar tankarna :!: Alltså i toppen på mina tankar men före tekniktanken :!:
Shuntens placering har ingenting med min skiktning att göra i nu läget!Utan det är varmvatten förbrukningen!
Värmen är avstängd :?: Jag tittade på din WWW du har inte ens en termometer på mitten i din slav tank :?: :?: Du vet nog inte själv hur din skiktning ser ut mellan dina tankar utan dataloggning :?:

Ibland verkar det som att Pm är bättre än att skriva på forumet :?:
Det blir så mycket missförstånd mellan vissa parter :?:

Diskutera via tel. är nog bättre än att skriva. Tyvärr kan inte andra på forumet taga del av våra erfarenheter eller kunskaper då :?:
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 03 aug, 2007 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför har du sämre skitning på sommaren?

Varför säger du att att man ska ha shunten på samma ledning som du laddar om man får sämre skitning då?
Du utnytjar ju bara en tank på sommaren när du har shunten stängd.

Du pratar i tungor i bland?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Varför har du sämre skitning på sommaren?

Varför säger du att att man ska ha shunten på samma ledning som du laddar om man får sämre skitning då?
Du utnytjar ju bara en tank på sommaren när du har shunten stängd.

Du pratar i tungor i bland?
Läs noga vad jag har skrivit :!: Jag utnyttjar bägge mina tankar sommartid :!: :!: :!: :!: :!: :!: Även Vintertid! Min koppling av acktankar har jag märkt att du inte förstår dig på. Tyvär!!!!
På sommaren har du inget retur flöde från shunten som kommer in i tankbotten som flyttar upp skiktet i tankarna pga att shunten är stängd varav det blir sämre skiktning sommartid :!: Sedan har du min fruktansvärda varmvatten förbrukning också att ta hänsyn till :evil:
Uppmärksammade en sak till du har ju inga termometrar alls på mitten på dina tankar :?: Hur kan du då se skiktet :?: Trp på f...a att du bara ser 80 i topp och kanske 30 i botten. Samma temperatur ser jag också om jag blundar för termometrarna jag har på mitten på tankarna,men jag litar fortfarande på dataloggningen :!: Sedan beror det på när man tittar.
Skaffa två st termometrar till på mitten på dina tankar så ser du mera eller anskaffa loggning :!:

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 03 aug, 2007 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Hej
Jo jag har mätt siktet noga. Jag använder en kalibrerad industri termometer som jag lånat från jobbet.

Jag jämför inte ditt och mitt system.Jag vill bara visa vad fel det är att välja en beredare om man inte har otroligt kalk rikt vatten.
Du verkar ha andra åsikter än den "andra" expertisen på området.
Men du är ju professor..
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Hej
Jo jag har mätt siktet noga. Jag använder en kalibrerad industri termometer som jag lånat från jobbet.

Jag jämför inte ditt och mitt system.Jag vill bara visa vad fel det är att välja en beredare om man inte har otroligt kalk rikt vatten.
Men du är ju professor..
Visa felet för mig när det gäller val av beredare eller slinga/dubbla slingor tekniskt sett.När man har så hög varmvatten förbrukning som jag har?
Vinner jag eller någon annan som har mycket varmvatten förbrukning på att välja slinga/ Före beredare?
Om! I så fall vad?

Professorn..
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 04 aug, 2007 00:05, redigerad totalt 1 gånger.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev: Visa felet för mig när det gäller beredare eller slinga/dubbla slingor tekniskt sett.När man har så hög varmvatten förbrukning som jag har?
Vinner jag eller någon annan på som vill ha mycket varmvatten att välja slinga/ Före beredare?
Om! I så fall vad?

Professorn..
Hjälper inte att visa dig.
Du har fått många länkar till tester du avfärdat som nonsens.
Du har ändå rätt, Statens Provningsanstalt och högskolor har fel.
Ved Profilen skrev: Tror nämligen inte en blund på dessa tester?????????
Jag vill medverka själv vid testerna och se test resultaten personligen..

Tester som görs är oftast i labb eller liknande (SP Är ett mycket bra exempel på detta). Det blir aldrig relevanta som testerna som görs i verkliga livet som jag jobbar med.

Ved Profilen.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev: Visa felet för mig när det gäller beredare eller slinga/dubbla slingor tekniskt sett.När man har så hög varmvatten förbrukning som jag har?
Vinner jag eller någon annan på som vill ha mycket varmvatten att välja slinga/ Före beredare?
Om! I så fall vad?

Professorn..
Hjälper inte att visa dig.
Du har fått många länkar till tester du avfärdat som nonsens.
Du har ändå rätt, Statens Provningsanstalt och högskolor har fel.
Ved Profilen skrev: Tror nämligen inte en blund på dessa tester?????????
Jag vill medverka själv vid testerna och se test resultaten personligen..

Tester som görs är oftast i labb eller liknande (SP Är ett mycket bra exempel på detta). Det blir aldrig relevanta som testerna som görs i verkliga livet som jag jobbar med.

Ved Profilen.
Vad menar elvis med detta???
Vem tror du har rätt i verklighet :?:

Vedprofilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev:Hej

Men du är ju professor..
Visa felet för mig när det gäller val av beredare eller slinga/dubbla slingor tekniskt sett.När man har så hög varmvatten förbrukning som jag har?
Vinner jag eller någon annan som har mycket varmvatten förbrukning på att välja slinga/ Före beredare?
Om! I så fall vad?

Professorn..
Du kan ha en beredare i toppen det spelar ingen roll.Men det viktiga är att förvärma vattnet innan det kommer in i beredaren eller slingan högt upp i tanken. Det du vinner är bättre skitning=Högre temp i toppen på tanken.
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nej det gör man inte :!: Jag har ju 105 grader i toppen på tanken vid slut laddning hur skall jag komma högre :?: Det skall inte in något kallt vatten i botten på tanken vid vv förbrukning. Jag personligen vill inte ha någon kylning alls i tank botten vid tappvarmvatten tömmning som typ förvärmning slinga i botten där tycker jag att solslingan skall sitta, jag vill lyfta skiktet i mina acktankarna på mitt vis.Möjligen skulle jag kunna tänka mig att använda kylslingan i pannan som förvärmning av varmvattenberedaren eller slingan i alla fall när man har laddomat mellan pannan och tankarna !Dels så får jag mera vv då när pannan brinner samt att jag även tömmer pannan på den energimängd den innehåller när den har brunnit ut. Typ 155 Liter 100 gradigt vatten!!! Som annars går till spillo om man inte använder sig av proffskopplings alternativet förstås.

Ett tips! kolla min loggning när vintern kommer!! Kan man läsa och tyda loggnings trender så ser man ganska snart att mitt värmesystem är optimalt konfiguerat..

Vi kommer nog inge längre i denna tråd.

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

haha men herre min ge.
Nej vi kommer inte längre :lol:
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev: Det skall inte in något kallt vatten i botten på tanken vid vv förbrukning. Jag personligen vill inte ha någon kylning alls i tank botten vid tappvarmvatten tömmning som typ förvärmning slinga i botten där tycker jag att solslingan skall sitta, jag vill lyfta skiktet i mina acktankarna på mitt vis.
:?: :?: :?: :?: Att jag ens orkar skriva detta...........
Ved Profilen skrev:Vi kommer nog inge längre i denna tråd.
Ved Profilen..
Håller med.... Trots alla gjorda tester är vissa svåra att övertyga.......

Förresten, har du blivit av med din "luft" i systemet som tydligen stör dina mätningar ???
Eller är det något annat som gör att de inte visar det du vill....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt otrolig tråd.. :shock:

Ved Profilen du måste väl inse att du har fel...
Med förvärmningsslinga/dubbla slingor hade du fått bättre skiktning/kallare tank botten = mer vv...
Ju mer vv du tappat ju kallare tank botten hade du fått med en förvärmningsslinga än som du har det nu...

En kompis har en 500 l effekta tank med en 200 liters beredare i o den kör han solslingan som förvärmningsslinga (90 mm pur isolering)
När tanken når 65° vid övre termometern är det bara 23° vid den nedre, Den övre sitter ca 35 cm från toppen o den nedre 35 cm från botten..
Han gör av med massor av vv då tanken står i ladugården, Ca 40 kWh/dag bara för vv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:Helt otrolig tråd.. :shock:

Nej, han har bara luft i systemet.
Svår att få ur.
Jättesvår.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Med förvärmningsslinga/dubbla slingor hade du fått bättre skiktning/kallare tank botten = mer vv...
Ju mer vv du tappat ju kallare tank botten hade du fått med en förvärmningsslinga än som du har det nu...

En kompis har en 500 l effekta tank med en 200 liters beredare i o den kör han solslingan som förvärmningsslinga (90 mm pur isolering)
När tanken når 65° vid övre termometern är det bara 23° vid den nedre, Den övre sitter ca 35 cm från toppen o den nedre 35 cm från botten..
Han gör av med massor av vv då tanken står i ladugården, Ca 40 kWh/dag bara för vv...
Det ska du nog inte vara så säker på att han erkänner.... även om han skulle inse.. 8)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:

Nej, han har bara luft i systemet.
Svår att få ur.
Jättesvår.
Mmmm o mycke luft måste det va... :lol:
Inte för jag fattar hur luft skulle påverka skiktningen vid urladdning då man bara tappar vv.. :roll: :?

Som ved profilen skriver att "vänta till jag kör igång värmen då blir skiktningen bra" det blir bättre hos mej då oxå...

Jo kompisen har en effekta 750 l tank i huset med dubbla slingor oxå med 90 mm pur o det blir samma sak där o det hade nog kunnat bli ändå bättre om rörkrökarn gjort som vi ville med dubbla blandningsventiler..
Då hade tanken varit nere i 50° i botten innan det börjat tas värme i toppen vilket gjort att botten blivit ändå mer kyld..
Inkommande vatten va 4,8° då vi kollade i våras o det är jämt kallt som attan hos han eftersom vattnet passera kåken innan ladugården o kossorna dricker ca 9 m3 vatten/dygn...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar