Intressant fenomen vid elpatrondrift, det bildas luft i syst
Intressant fenomen vid elpatrondrift, det bildas luft i syst
I går ställde jag över till eldrift för att peletsen var slut, eftersom det bara är för varmvattnet så gör det ju inte så mycket.
I morse noterade jag att jag inte fick något varmvatten, det var massor med luft i pannan så pumpen till plattvärmeväxlaren sög luft. (Jag har stängt kranarna till radiatorerna eftersom jag har tagit bort alla element på övervåningen pga renovering.)
Trots att jag har eldat med pellets i flera månader utan att få problem med luft så kom det direkt när jag gick över till el, det verkar som att elpatronerna är mycket bättre på att koka ur luften ur vattnet...
I morse noterade jag att jag inte fick något varmvatten, det var massor med luft i pannan så pumpen till plattvärmeväxlaren sög luft. (Jag har stängt kranarna till radiatorerna eftersom jag har tagit bort alla element på övervåningen pga renovering.)
Trots att jag har eldat med pellets i flera månader utan att få problem med luft så kom det direkt när jag gick över till el, det verkar som att elpatronerna är mycket bättre på att koka ur luften ur vattnet...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Jag blev också konfunderad. Men faktum kvarstår. Över natten blev det så mycket luft i pannan.
(Radiatorkretsen har varit avstängd sedan i våras.)
Lokalt blir ju temperaturen vid elpatronerna mycket högre än vad det blir vid pelletseldning. Jag skulle tro att det beror på det.
(Radiatorkretsen har varit avstängd sedan i våras.)
Lokalt blir ju temperaturen vid elpatronerna mycket högre än vad det blir vid pelletseldning. Jag skulle tro att det beror på det.

-
- Pannrumstomte!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Kanske det kan vara att du har haft lågt tyck vid varm panna med endast et lite vattenvolym. När det inte var mer varmvatten kvar (låg temp)sjunker ju trycket ytterligare inntils det blir et jäv.... vakuum. Om kranerna har varit avstangd på radiatorer, kanske vakuumet har varit så stort att det har dragit in luft, tex genom kranerna, för att kompensera för vakuumet. Eller att luften har dragits genom expansionskärlets ventil.
Eventuelt kolla expansionskärlet och evt. fylla på lite luft om behövs (cykelpump).
Skulde tro att en panna kan kollapsa om den utsätts för ordentlig vakuum.
Eventuelt kolla expansionskärlet och evt. fylla på lite luft om behövs (cykelpump).
Skulde tro att en panna kan kollapsa om den utsätts för ordentlig vakuum.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Shakespeare:
Trycket har varit detsamma hela tiden. Jag gjorde inga som helst förändringar i systemet utan knappade bara över till eldrift på kontrollpanelen. Trycket har väl sjunkit pyttelite eftersom jag släppte ut luften som har varit bunden i vattnet innan.
Rol-bi:
Intressant teori om vakuum, men jag har haft övertryck hela tiden. Dessutom blev det ju större temperatursvängningar när jag körde på pellets eftersom jag körde med 35grader tankdiff.
Expansionskärlet ska vara OK
Jag har inte fått någon mer luft i pannan nu såvitt jag har märkt. I alla fall inte så att varmvattenproduktionen har påverkats. Jag ska försöka komma ihåg att provlufta lite och se om det har bildats mer.
Trycket har varit detsamma hela tiden. Jag gjorde inga som helst förändringar i systemet utan knappade bara över till eldrift på kontrollpanelen. Trycket har väl sjunkit pyttelite eftersom jag släppte ut luften som har varit bunden i vattnet innan.
Rol-bi:
Intressant teori om vakuum, men jag har haft övertryck hela tiden. Dessutom blev det ju större temperatursvängningar när jag körde på pellets eftersom jag körde med 35grader tankdiff.
Expansionskärlet ska vara OK
Jag har inte fått någon mer luft i pannan nu såvitt jag har märkt. I alla fall inte så att varmvattenproduktionen har påverkats. Jag ska försöka komma ihåg att provlufta lite och se om det har bildats mer.
-
- Pannrumstomte!
Ok. Tänkte kanske att du körde med lägre temp vid eldrift och därmed lägre tryck.zeylon skrev:Shakespeare:
Rol-bi:
Min luft kommer inte av att jag får undertryck. Jag tror snarare det är så att eftersom jag har 2" eller 3"-rör i källaren (gamalt hus byggt för självcirk) så står det lite luft kvar i fickor i ledningarna. På sommaren har jag lägre tryck pga lagre temp i panna och ledningar, därmed växer luftfickorna och en del luft ger sig ut i systemet.
Har fenomenet försvunnit så är det iaf inget problem utan som du skriver "intressant".
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör