Vedtorkningsdilemma
Vedtorkningsdilemma
Jag har ett litet problem med min vedhantering i år, det är så att jag tyvärr fått min års ved alldeles nyligen och den är skapligt blöt. Pga att jag har dränerat kåken och gjort diverse markberedningsarbeten som dragit ut på tiden så har jag inte haft möjlighet att kunna ta emot veden först nu. Jag var även tvungen att lasta in 12kbm i pannrummet och där torkar ju inte veden så bra.
Nu gjorde jag som så att jag köpte mig en avfuktare som står och går i pannrummet(den tömmer jag behållaren ganska friskt på), jag tror att det är den mest effektiva metoden i nuläget att torka veden, men frågan är ifall jag ska låta ventilerna stå öppna i pannrummet eller ifall jag ska stänga dom så att avfuktaren enbart arbetar med samma luft hela tiden vad tycker ni vore bäst.
Mvh Tommy"Blötveden"
Nu gjorde jag som så att jag köpte mig en avfuktare som står och går i pannrummet(den tömmer jag behållaren ganska friskt på), jag tror att det är den mest effektiva metoden i nuläget att torka veden, men frågan är ifall jag ska låta ventilerna stå öppna i pannrummet eller ifall jag ska stänga dom så att avfuktaren enbart arbetar med samma luft hela tiden vad tycker ni vore bäst.
Mvh Tommy"Blötveden"
Nibe vedex 1000, 1 kubik ack, laddomat 21,ThermOmatik reglersystem
Jaadu, låter inte trevligt. Jag skulle låta avfuktaren gå och stoppa dit en fläkt i ventgluggen i pannrummet som blåser ut, det går att göra en adapterplatta mellan ventglugg och fläkt så att du får dit en större fläkt om du har en och så suger du in luften i andra änden av källaren. En gammal oljebrännarfläkt kanske? Sånna finns det ju mängder utav nuförtiden som ligger och skräpar. Om du gör så, ta bort strypplåten för luften så blir det större flöde. Så skulle jag göra nu när veden ändå är i pannrummet. Samtidigt skulle du kanske ha en fläkt som blåser rakt in i vedhögen? Detta sänker nog den relativa fukthalten i källaren ganska bra och får fart på torkningen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Kör antingen det ena eller det andra, själv hade jag stängt ventilerna och bara kört avfuktaren. Nu i början av torken så kan det funka att använda luftombyte om det är extremt fuktigt, dock så måste vedhögen då vara varmare än den luft som kommer in för att kunna avge fukt annars blir vedhögen kondensationspunkten för den varma fuktiga luften dagtid.
Byter du luften i lokalen tillför du mer fuktig luft som avfuktaren måste jobba mot. Se till att luften inte står stilla i ved högen. Behöver du byta luften i rummet gör det då tidigt på morgonen då ute luften kondenserat mot marken.
2 saker gäller, så hög temperatur som möjligt på veden och en kall yta att kondensera fukten på då torkar det.
Byter du luften i lokalen tillför du mer fuktig luft som avfuktaren måste jobba mot. Se till att luften inte står stilla i ved högen. Behöver du byta luften i rummet gör det då tidigt på morgonen då ute luften kondenserat mot marken.
2 saker gäller, så hög temperatur som möjligt på veden och en kall yta att kondensera fukten på då torkar det.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Om du nu har din ved i ditt pannrum så bör du inte stänga några ventiler med tanke på att panna behöver till luft och defenetivt om du har en sugande fläkt......Jag håller med wodda annars..Och strunta i massa fläktar i ventgluggar med mera,med tanke att detta är bara en provisorisk lösning förr detta året..Iden med fläktar är inte alls dum om det inte är i ditt pannrum annars
Ventilation
Hej lite bra tips när det är så nära höst och regn uteTommy skrev:Tack för tipsen, jag har sen i måndags eftermiddag tömt ut 23,5L vatten, den går 12h per dygn. Så vatten avdunstas någonstans iaf.
//Tommy
undvik att få in mer luft än nödvändigt utifrån då den innehåller
mycket fukt morgon o kväll o när det regnar, och i källaren är det ingen
bra plats att torka ved på, men efter som nöden inte har någon lag utan man gör det bästa av läget.
Ventilen måste vara öppen till pannan om du eldar!
Sedan ökar torkningen av veden om du kan höja temperaturen + en fläkt
Även en kallfläkt ökar torkningen,
Luftavfuktaren är ett måste i detta fall
Rörlig luft torkar ut veden efektivare
Har själv lång erfarenhet av samma problem och med sen intagen ved
Jag torkade min ved med en 5KW el element så jag höjde tempen
i ved förådet + avfuktare, det går inte så fort att torka ved trots värme
Om du använder Elvärme.
" OBS var försiktig för brandrisken ställ inte värmaren för nära veden !!"
En orsak är luften ute håller hög fuktighet så här års
Bäst är en solig dag då är luftfuktigheten mycket lägre om det dessutom är varmt ute över 25°C eller mer. luft volymen ökar o fukten i luften blir lägre vid stigande stigande temeratur, beror på att luft volymen ökar medans fukten inte blir högre än den är ifrån början,
det är en förklaring till varför det torkar bättre med höjning av temperaturen + fläkt som sätter rotation av luften!
Men även med värmd luft i källaren tar det tid att torka veden.
torkar gör den iallafall.
Kanske på plats att varna för över fukten i källaren som uppstår vid lagring i källare, finns dörrar så vädra ut överskotts fukten med hjälp av fläkt tänk på att det kan vara mycket vatten som skall vädras bort !!!
Som jag tillförde El värmefläkt var för två saker att minska mögelrisken
samtidigt öka avfuktningen av veden AVFUKTNING ÄR ETT MÅSTE !!!!
Det kan bli riktigt blött inne !!!! Kan röra sej om mer än 1000 liter som skall avfuktas + enheldel fukt kommer ifrån källar luften !!!
Men idag skulle jag aldrig lägga in ved utan den är lagrings torr !!!
Är något oklart är du välkommen med frågor i ämnet torkning av ved mm
Maila gärna dina frågor
Email : ruben@transtemper.se
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tis 21 aug, 2007 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Del blev en dublet i ämnet ved torkning !!!
Men efter som den blev till. Så var observant på olägenheter som kan
Uppstå vid för våt ved i källar lagring !!!!!
Husen huset kan ta skada av fukten om oturen är frame....
På sin plats är att vara uppmärksam ock ha nogran koll på fukten !!!
Frågan är om inte den bästa lösningen är att bära ut veden igen
allt beror på hur mycket fukt som veden innehåller.
Det kan bli ordenligt mycket vatten som skall ut.
Nästa olägenhet som kan uppstå det är en giftig gas som kan blidas vid torkningen är någon alegiker
så kan det bli problem i familjen.
Det jag vill ha sakt med dessa rader !!
Är att det kan bli problem med fukten i källaren och i huset.
Men inte sakt att det blir så!! Vädring med fläkt och dörrar
Allt beror ju på hur blöt veden är för vilken åtgärd som är bästa
lösningen
Men en varning är på plats! Torka veden ute det är effektivast !
VIKTIGT !!!! Ta aldrig in ved som inte är lagrings torr !!!!
MVH
Ruben
Uppstå vid för våt ved i källar lagring !!!!!
Husen huset kan ta skada av fukten om oturen är frame....
På sin plats är att vara uppmärksam ock ha nogran koll på fukten !!!
Frågan är om inte den bästa lösningen är att bära ut veden igen
allt beror på hur mycket fukt som veden innehåller.
Det kan bli ordenligt mycket vatten som skall ut.
Nästa olägenhet som kan uppstå det är en giftig gas som kan blidas vid torkningen är någon alegiker
så kan det bli problem i familjen.
Det jag vill ha sakt med dessa rader !!
Är att det kan bli problem med fukten i källaren och i huset.
Men inte sakt att det blir så!! Vädring med fläkt och dörrar
Allt beror ju på hur blöt veden är för vilken åtgärd som är bästa
lösningen
Men en varning är på plats! Torka veden ute det är effektivast !
VIKTIGT !!!! Ta aldrig in ved som inte är lagrings torr !!!!
MVH
Ruben
tork dillema
köp en woods avuktare. bästa jag testat!! finns med inkopplingsbar slang i botten (vanlig trädgårdsslang) ca 2500kr. helt underhållsfri. tips.. jag körde med en fläkt som pressa luften bakom veden o framåt åt avfuktaren..
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE