Panna 266B
Panna 266B
Någon som har erfarenhet av panna CTC 266B -68?
Går det att ta upp ett extra hål på sidan av pannan, för en pelletsbrännare?
//Yngve
Går det att ta upp ett extra hål på sidan av pannan, för en pelletsbrännare?
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
-
- Pannrumsnisse!
Ctc-265B eller 266B är i princip samma panna.Vatten volymerna skiljer sig något. B märkningen betyder att pannan är försedd med beredare.
Jag vet att vissa har tagit hål på sidan på denna panna och installerat Fliseldning ( Alltså på oljeeldstadens sida oftast på Höger sida ).
Men problemet blir att man måste skära sig genom plåten på pannan via 2 plåt skift även via den vattenmantade delen. Visst det går men kräver vissa svets kunskaper.
Jag tycker att du skall välja en annan panna i stället som är gjord för pelletseldning . Eller om du måste andvända denna panna placerar du pelletsbrännaren på ved sidan längst ned i ask ut rymmet.
Välj gärna en pelletsbrännare med framåt riktad låga.Ulma 2000 är ett bra exempel...Men det finns flera bra brännare på marknaden med samma princip...
Det lönar sig i längden att välja rätt grejer..
Ved Profilen..
Jag vet att vissa har tagit hål på sidan på denna panna och installerat Fliseldning ( Alltså på oljeeldstadens sida oftast på Höger sida ).
Men problemet blir att man måste skära sig genom plåten på pannan via 2 plåt skift även via den vattenmantade delen. Visst det går men kräver vissa svets kunskaper.
Jag tycker att du skall välja en annan panna i stället som är gjord för pelletseldning . Eller om du måste andvända denna panna placerar du pelletsbrännaren på ved sidan längst ned i ask ut rymmet.
Välj gärna en pelletsbrännare med framåt riktad låga.Ulma 2000 är ett bra exempel...Men det finns flera bra brännare på marknaden med samma princip...
Det lönar sig i längden att välja rätt grejer..
Ved Profilen..
Att sätta pelletsbrännaren i veddelen är ingen höjdare, rökgaserna går i stort sett rätt ut i skorstenen så verkningsgraden blir urusel och visst kan man stoppa i baffelplåtar för att bättra det lite men tyvärr så hjälper det inte så mycket.
Som sas ovan så kan du ju ta upp ett hål på höger sida, men i så fall får ju knappast oljebrännaren plats så då kan du lika gärna sätta den där.
Som sas ovan så kan du ju ta upp ett hål på höger sida, men i så fall får ju knappast oljebrännaren plats så då kan du lika gärna sätta den där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Om de är lika förutom volumen kah jag rekommendera att sätta brännaren i oljebrännarhålet. Jag har en 265B där jag har gjort så och det fungerar kanonbra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag tänkte så här att det skulle vara smidigt att sota om man hade två hål, ett för brännaren och ett för sotning.
Men då skippar jag det, det går ju att ta ur brännaren oljehålet och sota, man måste ju göra ren brännaren också.
tack för svaren.
Men då skippar jag det, det går ju att ta ur brännaren oljehålet och sota, man måste ju göra ren brännaren också.
tack för svaren.
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
Då min brännare hakas fast med ett par snäpplås och i övrigt "står på egna ben" (ställning med hjul) knäppar jag bara loss den och sotar, fungerar kanonbra.
Jag kan tänka mig att det kan bli lite besvärligt om man ska skruva loss 4 muttrar men med vingmuttrar ska det väl gå ganska enkelt.
Jag kan tänka mig att det kan bli lite besvärligt om man ska skruva loss 4 muttrar men med vingmuttrar ska det väl gå ganska enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tjena!
Det är inte många gängvarv på bultarna så det går snabbt det med, med en fast nyckel...jag har testat att sota "farsans" (fick inte plats med vingmuttrar....muttrarna och brännaren bort på 1 minut.."nemaproblema"
Ett tips:claes ohlssons pannväggsskrapa med träskaft kommer man åt kanon att skrapa bort sotet uppåt med (liten lucka) sen grovis ....
Lycka till.
Mvh ronald
Det är inte många gängvarv på bultarna så det går snabbt det med, med en fast nyckel...jag har testat att sota "farsans" (fick inte plats med vingmuttrar....muttrarna och brännaren bort på 1 minut.."nemaproblema"
Ett tips:claes ohlssons pannväggsskrapa med träskaft kommer man åt kanon att skrapa bort sotet uppåt med (liten lucka) sen grovis ....
Lycka till.
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Låter jobbigt tycker jag. Med modernare brännare är det bara att knäppa loss brännaren med två snäpplås och sedan skyffla ut askan genom brännarens fästplåt med en 15 cm bred kolskyffel, eller använda grovis.ronald skrev:Tjena!
Det är inte många gängvarv på bultarna så det går snabbt det med, med en fast nyckel...
Yngveax, hur ansluts vedförugnen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
fel!
Senast redigerad av ronald den lör 25 aug, 2007 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Tjena!
Torsten du får inte glömma pannväggarna visst går det att fusksota
och bara ta bort det värsta...det är snabbfästen på brännaren (Viking Bio)men ingen svänglucka på 265 visst är det bökigare än 171 tex eller alla med svängarm..
Sota noga nu
....
mvh ronald
Torsten du får inte glömma pannväggarna visst går det att fusksota

Sota noga nu

mvh ronald
Jo vedförugnen jag har, rullar på små hjul, anslutning till oljehål på pannan med en stos, och packning av stenull runt om. Sen har jag ett metallband som säkerhet. Lägger in ved morgon och kväll. Funkar bra men kräver lite jobb, så nu ska jag gå över till Pellets tror jag.
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26