Bionet och Janfire NH
Bionet och Janfire NH
Hej,
Ska slänga ut min gamla panna och installera en ny.
Kör idag en gammal Norrahammar panna med en Janfire NH som laddar en 750 liters acktank med solvärme. Har även en laddomat installerad.
Varmvatten och värme tas ut från acktanken så pannan laddar endast tanken.
Vill ha en panna med liten vattenvolym och har kollat lite på en Aritem Bionet utan deras egna pelletsbrännare.
Någon som har erfarenhet av denna panna och kanske även i kombination med en Janfire NH?
Andra pannor som kan rekommenderas??
/Jman
Ska slänga ut min gamla panna och installera en ny.
Kör idag en gammal Norrahammar panna med en Janfire NH som laddar en 750 liters acktank med solvärme. Har även en laddomat installerad.
Varmvatten och värme tas ut från acktanken så pannan laddar endast tanken.
Vill ha en panna med liten vattenvolym och har kollat lite på en Aritem Bionet utan deras egna pelletsbrännare.
Någon som har erfarenhet av denna panna och kanske även i kombination med en Janfire NH?
Andra pannor som kan rekommenderas??
/Jman
Du har ju pannor som Calmar V33 samt combifire som är samma panna som Janfire No hands, men denna kan du också köpa via Ved& Sol i Långshyttan där den kommer ifrån i grund och botten. Combifire pannan är den som man har P-märkt dom flesta av alla brännare på marknaden i om inte alla. Kan fås med spaksotning samt automatisk askurmatning.
Varför mindre vattenvolym?
Varför mindre vattenvolym?
-
- Pannrumsnisse!
Jag påstår att jman tänker rätt. Han har ju redan acksystem med sol samt varmvatten beredning och laddomat all energi tas från acktanken. Varför då välja en panna med stor vattenvolym, pannan skall ju bara ladda tanken? Den panna man väljer i detta fall bör innehålla så lite vatten som möjligt om man utgår från att all energi skall tas från acktankarna.Då behöver man inte ens välja en panna som har vv-beredning eller slinga.Desto mindre vatten i pannan fortare laddas tankarna mindre pellets åtgår vid laddning samt mindre strålningsförluster från pannan antal start och stopp elimineras också med mindre vatten volym i pannan..
Jag kan föreslå Pannor som Effecta Woddy / Gaselle / Calmar pannan som bra exempel på pannor med liten vatten volym.
Dessutom får man på köpet mycket bra pannor att elda med ved i, det är ju ved pannor jag rekomenderar, men utomodentligt bra pannor även för pellets... Dessa pannor har i alla fall liten vattenvolym..
Ved Profilen..
Jag kan föreslå Pannor som Effecta Woddy / Gaselle / Calmar pannan som bra exempel på pannor med liten vatten volym.
Dessutom får man på köpet mycket bra pannor att elda med ved i, det är ju ved pannor jag rekomenderar, men utomodentligt bra pannor även för pellets... Dessa pannor har i alla fall liten vattenvolym..
Ved Profilen..
-
- Pannrumshärskare!
Det lilla du förlorar i förluster vid pelletseldning i combifire emot tank är inte mycket då du endast har 750 liter i tank att elda emot. Pannan är dessutom mer lämpad för pelletseldning.Ved Profilen skrev:Jag påstår att jman tänker rätt. Han har ju redan acksystem med sol samt varmvatten beredning och laddomat all energi tas från acktanken. Varför då välja en panna med stor vattenvolym, pannan skall ju bara ladda tanken? Den panna man väljer i detta fall bör innehålla så lite vatten som möjligt om man utgår från att all energi skall tas från acktankarna.Då behöver man inte ens välja en panna som har vv-beredning eller slinga.Desto mindre vatten i pannan fortare laddas tankarna mindre pellets åtgår vid laddning samt mindre strålningsförluster från pannan antal start och stopp elimineras också med mindre vatten volym i pannan..
Ved Profilen..
-
- Pannrumsnisse!
Ja jag vet det.Men jag vill inte rekomendera Mescoli Combi fire i detta fallet,Pga att installationen av acktank med sol ,värmeutag till radiatorkrets varmvattenberedning samt laddomat redan är installerat.
Väljer man då en panna som har stor vatten volym tycker jag att man tänker fel.Pelletsbränneren får brinna längre innan laddning av tanken sker.Jag vill inte att man skall bygga om hela värmesystemet. Pannan skall ju bara ladda tanken. Mindre vatten i pannan desto snabbare laddar den..
Det blir naturlig vis en combifire rekomendation som panna till pellets.
Men inte i detta fall.Då vill i alla fall jag råda en ren panna med lite vatten.Efter som allting redan finns i acktanken..
Ved Profilen..
Väljer man då en panna som har stor vatten volym tycker jag att man tänker fel.Pelletsbränneren får brinna längre innan laddning av tanken sker.Jag vill inte att man skall bygga om hela värmesystemet. Pannan skall ju bara ladda tanken. Mindre vatten i pannan desto snabbare laddar den..
Men inte i detta fall.Då vill i alla fall jag råda en ren panna med lite vatten.Efter som allting redan finns i acktanken..
Ved Profilen..
Det man då ska tänka på att stor risk finns att du får för låga rökgaser ut i skorstenen som då kan dra med sig en kostnad på ett insatsrör för att undvika kondensproblem. För många av vedpannorna är så effektiva idag så att en vanlig pelletsbrännare måste köras på en maxeffekt för att få upp rökgaserna i rätt nivå, där av mer förbrukning som ger mer än några strålningsförluster. Jag förstår precis vad du menar med lägre vattenmängd, men här verkar det som man ska elda pellets och inte ved. Det finns både för och nackdelar tyvärr.Ved Profilen skrev:Ja jag vet det.Men jag vill inte rekomendera Mescoli Combi fire i detta fallet,Pga att installationen av acktank med sol ,värmeutag till radiatorkrets varmvattenberedning samt laddomat redan är installerat.
Ved Profilen..
Vad tror Vedprofilen om den danska Opop kedler. En pelletspanna i litet format med liten vattenmängd, hög verkningsgrad, bra pris och brännaren där den skall sitta dvs. på sidan av pannan. Varmvattenberedare verkar inte ingå men vad gör det om man redan har acktank. Att safta på med en vedpanna som exempelvis Calmar är väl lite overkill både effektmässigt och prismässigt om man bara ska köra pellets.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/assets ... 20blad.pdf
Möjligheten att ansluta lambdastyrning för 2200 dkr extra gör att jag får stor lust att hiva mina två brännare i sjön, koppla på släpvagnen och ta en tur till Jylland.
Möjligheten att ansluta lambdastyrning för 2200 dkr extra gör att jag får stor lust att hiva mina två brännare i sjön, koppla på släpvagnen och ta en tur till Jylland.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Pannrumstomte!
Om man nu skulle vilja ha Combifire så går den att få utan varmvattenslinga och blir då ca 1800 kr billigare.
Det är en trevligt panna i rejält gods med några vad jag tycker bra fördelar. Termostat med ställbar hysteres, spaksotning, rejäl lucka som öpnnar in till hela eldstaden vilket gör det lättsotat + att en K&W 012 motdragslucka ingår i priset och passar direkt på rökröret.
Ganska schysst för ca 24000 kr inkl frakt men utan Vv-slinga då.
En dyr vedpanna som kalmar eller baxi är kanske lite för mycket pengar för en panna som inte har nåt extra som man ändå behöver, typ termostat, motdragslucka mm.
Det finns kanske inte längre några direkt billiga enkla vedpannor typ Nibes Alpha keram. Det hade varit lagom peng annars med 16-17 tusen.
Mvh
Det är en trevligt panna i rejält gods med några vad jag tycker bra fördelar. Termostat med ställbar hysteres, spaksotning, rejäl lucka som öpnnar in till hela eldstaden vilket gör det lättsotat + att en K&W 012 motdragslucka ingår i priset och passar direkt på rökröret.
Ganska schysst för ca 24000 kr inkl frakt men utan Vv-slinga då.
En dyr vedpanna som kalmar eller baxi är kanske lite för mycket pengar för en panna som inte har nåt extra som man ändå behöver, typ termostat, motdragslucka mm.
Det finns kanske inte längre några direkt billiga enkla vedpannor typ Nibes Alpha keram. Det hade varit lagom peng annars med 16-17 tusen.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Om man nu har en effektiv vedpanna till pelletsbrännaren, brukar det inte finnas "effektspjäll" man kan smyga upp lite så en del rökgaser tar en kortare väg genom pannan och därmed höjer rökgastempen till skorsten?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tycker att en panna ska ha max 60 liter vatten om man ska köra pellets mot acktank, Som nämts är ju 750 liter för lite till pannor som typ Calmar, Effekta mf.l men ev skulle en orlan 18/25 gå köra med om man vill kunna elda ved i den.. Köper man en extra lucka som man monterar brännaren i går det snabbt att skifta mellan ved/pellets, Den har även spaksotning o man drar bara ut undre keramiken då man ska köra pellets..
55/75 liters vatten innehåll har dessa modeller o dom är även billiga..
Tittade på denna då jag va på nolia http://www.lantbruksnet.se/combiheat/oljepellets.htm den går fint att köra en janfire nh i, Royal 4 va på mässan o man monterar brännaren i luckan så man öppnar hela fronten/dörren då man sotar ur vilket är lätt då pannan nästan bara består av eldstad så det finns bra med utrymme...
24 liter vatten innehåller den pannan o den är mycket liten o smidig till formatet med måtten 54x67x80 cm (BxDxH) på royal 4..
Brännaren kör man då på 20-23 kW för högsta verkningsgrad...
55/75 liters vatten innehåll har dessa modeller o dom är även billiga..
Tittade på denna då jag va på nolia http://www.lantbruksnet.se/combiheat/oljepellets.htm den går fint att köra en janfire nh i, Royal 4 va på mässan o man monterar brännaren i luckan så man öppnar hela fronten/dörren då man sotar ur vilket är lätt då pannan nästan bara består av eldstad så det finns bra med utrymme...
24 liter vatten innehåller den pannan o den är mycket liten o smidig till formatet med måtten 54x67x80 cm (BxDxH) på royal 4..
Brännaren kör man då på 20-23 kW för högsta verkningsgrad...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Jag har tyvär ingen erfarenhet alls av denna panna.Torsten skrev:Vad tror Vedprofilen om den danska Opop kedler. En pelletspanna i litet format med liten vattenmängd, hög verkningsgrad, bra pris och brännaren där den skall sitta dvs. på sidan av pannan. Varmvattenberedare verkar inte ingå men vad gör det om man redan har acktank. Att safta på med en vedpanna som exempelvis Calmar är väl lite overkill både effektmässigt och prismässigt om man bara ska köra pellets.
Skulle gärna villja se en sprängskiss på den.
Ved Profilen.
-
- Pannrumsnisse!
Du har helt rätt med det du skriver, sedan är det ju så att olika fastigheter och olika skorstenar har även olika förutsättningar.Karla1 skrev:Det man då ska tänka på att stor risk finns att du får för låga rökgaser ut i skorstenen som då kan dra med sig en kostnad på ett insatsrör för att undvika kondensproblem. För många av vedpannorna är så effektiva idag så att en vanlig pelletsbrännare måste köras på en maxeffekt för att få upp rökgaserna i rätt nivå, där av mer förbrukning som ger mer än några strålningsförluster. Jag förstår precis vad du menar med lägre vattenmängd, men här verkar det som man ska elda pellets och inte ved. Det finns både för och nackdelar tyvärr.Ved Profilen skrev:Ja jag vet det.Men jag vill inte rekomendera Mescoli Combi fire i detta fallet,Pga att installationen av acktank med sol ,värmeutag till radiatorkrets varmvattenberedning samt laddomat redan är installerat.
Ved Profilen..
Men en sak vet jag att kör man en pelletsbrännare i en baxi i vedluckan i stället för i nedersta luckan som Baxi rekomenderar så blir resultatet ganska bra! i synnerhet också om man kör mot acktank så att brinntiden blir ganska lång då blir keramiken glödgad samt bidrar till ganska bra miljövärden, kondens risken elimineras också.Tyvär måsta man i dom flästa fall även plocka bort retardrarna i moderna ved pannor som karla1 skriver att moderna vedpannor får ofta kondensproblem vid pelletseldning.
Ved Profilen.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Torsten, jag vet inget om Opop'en men har precis installerat en Scotte brännare mot den tidigare pannan från Dakon.
Mycket trevlig kombo, robust brännarkonstruktion (vad jag kan se) och lambdan gör intrimmningen till en barnlek!
Hittade precis igen en engelska manual.. http://www.opop.cz/soubory/H4-ENG.pdf, den är i princip lika som min Dakon-panna. Man tippar upp hela ovansidan och sotar uppifrån med plana ytor.
/Jörgen
Mycket trevlig kombo, robust brännarkonstruktion (vad jag kan se) och lambdan gör intrimmningen till en barnlek!
Hittade precis igen en engelska manual.. http://www.opop.cz/soubory/H4-ENG.pdf, den är i princip lika som min Dakon-panna. Man tippar upp hela ovansidan och sotar uppifrån med plana ytor.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil