Hej
Tycker det är olika åsikter om vad för sort brännare man ska ha i en CTC 1200 family panna. Pratade men en på ctc och han sa en framåtbrinnaden men tittar man på deras egna brännare CTC Bio som också passar till en ctc 1200 så är det en uppåtbrnnande.
så vad ska man ha !?
Mvh/David
ctc 1200 family, uppåt eller fråmåt brinnande brännare??
ctc 1200 family, uppåt eller fråmåt brinnande brännare??
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
Tigex dragregulator
CTC 1200 Family
-
- Pannrumsnisse!
Re: ctc 1200 family, uppåt eller fråmåt brinnande brännare??
Jag tycker att framåtriktad låga passar bäst till Ctc 11 och 1200 serien.babaloi skrev:Hej
Tycker det är olika åsikter om vad för sort brännare man ska ha i en CTC 1200 family panna. Pratade men en på ctc och han sa en framåtbrinnaden men tittar man på deras egna brännare CTC Bio som också passar till en ctc 1200 så är det en uppåtbrnnande.
så vad ska man ha !?
Mvh/David
Med en uppåtriktad låga kommer lågan för det första att slå i eldstads taket för det andra så brinner lågan rakt upp i konvektions partiet (alltså rakt ut i tuberna och skorsten).
Jag kan varmt rekomendera Ulma brännaren som alt 1. www.ulma.se
Px-21 är nog inte heller något tokit val.
Men som sagt jag tycker att du skall hålla dig till framåt riktad förbrännings princip..
Ved Profilen....
-
- Pannrumstomte!
Jo, framåtbrinnande ska det vara.
Uppåtbrinnade är helt galet, lågan kan hämna rätt upp i tuberna och det är ju inte så bra.
Detsamma gäller Nibe City.
Vissa brännare som briner snett uppåt passar också, särskilt med lågriktare så de blir nästan helt framåtbrinnande.
Iwabo och Janfire är två bra och stabila sådana.
Mvh
Uppåtbrinnade är helt galet, lågan kan hämna rätt upp i tuberna och det är ju inte så bra.
Detsamma gäller Nibe City.
Vissa brännare som briner snett uppåt passar också, särskilt med lågriktare så de blir nästan helt framåtbrinnande.
Iwabo och Janfire är två bra och stabila sådana.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
OK tackar för dom svaren.
tyckte också att en uppåtbrinnande skulle vara tokigt med tanke på att det hade gått rakt upp mot turbulatororna och sen rakt ut i skorstenen.
Har en Pellx P21 brännare som jag ska installera och nu så har man det roligt med att tillverka en ny lucka som passar på pannan/brännaren
men det ska väl gå efter mycket om och men 
tyckte också att en uppåtbrinnande skulle vara tokigt med tanke på att det hade gått rakt upp mot turbulatororna och sen rakt ut i skorstenen.
Har en Pellx P21 brännare som jag ska installera och nu så har man det roligt med att tillverka en ny lucka som passar på pannan/brännaren

Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
CTC 1200 Family
Tigex dragregulator
CTC 1200 Family