expansionskärl
expansionskärl
hej!!
jag undrar om man tjänar något på att sätta in en ack.tank ??
jag har idag bara ett litet expansionskärl å jag tycker det går åt för mycket pellets eller har ni andra bra tips hur man kan göra för att minska förbrukningen ???
mvh buzz
jag undrar om man tjänar något på att sätta in en ack.tank ??
jag har idag bara ett litet expansionskärl å jag tycker det går åt för mycket pellets eller har ni andra bra tips hur man kan göra för att minska förbrukningen ???
mvh buzz
yta:210kvm
boyta ca150
panna:ctc total-83
brännare:pellx20kw
boyta ca150
panna:ctc total-83
brännare:pellx20kw
Om du kör rent med pellets är ett expansionskärl enbart förlust, som bäst går det ±0.
Man vinner lite i effektivitet (långa gångtid) men förlorar detta på värmeförlust enl. det jag har sett.
Expansionskärl har INGET med ack. tank att göra, det är där för att hålla tryck på elementkretsen, inget annat.
Minska förbrukningen?
* Effektivare panna.
* Effektivare brännare. (finns nog någon som är marginellt bättre men ...)
* Bättre isolering.
* Duscha istället för att bada.
Man vinner lite i effektivitet (långa gångtid) men förlorar detta på värmeförlust enl. det jag har sett.
Expansionskärl har INGET med ack. tank att göra, det är där för att hålla tryck på elementkretsen, inget annat.
Minska förbrukningen?
* Effektivare panna.
* Effektivare brännare. (finns nog någon som är marginellt bättre men ...)
* Bättre isolering.
* Duscha istället för att bada.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tjena!
Spinner vidare på Icecaps linje........
21 grader istället för 25 C inne (varjegrad sänkning ca 5 % inbesp)
Snålmunstycke på duschen
Elda i öppna spisen.(alt invest i kamin och elda av bara f-n..)
Du har ju ganska stor kåk så många pallar blir det...
Men mycket billigare än olja och el mm
Mvh ronald
Spinner vidare på Icecaps linje........
21 grader istället för 25 C inne (varjegrad sänkning ca 5 % inbesp)
Snålmunstycke på duschen
Elda i öppna spisen.(alt invest i kamin och elda av bara f-n..)

Du har ju ganska stor kåk så många pallar blir det...
Men mycket billigare än olja och el mm
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Som sagt du har väl en tank i pannan el slinga som Icecape sa
Expansiondkärl är ju till för radiatorena mvp.
Mvh ronald
Expansiondkärl är ju till för radiatorena mvp.
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Expansionskärlet är för att vattnet i elementkretsen ju är ett slutet system. Beroende på dygnstemperaturen varierar temperaturen i elementen och därmed volumen. Hade du ett helt slutet system ville det antingen sugas in luft i rören när det inte skickas värme ut från pannan eller pressas ut vatten (kanske spräckt panna/rör) när det behövs värme och temperaturen stiger.
Detta avhjälper expansionskärlet, det är helt enkelt en gummiblåsa som håller emot dessa volumvariationer. Det kan även vara en öppen behällare på vind över högst placerade element men effekten är den samma: absorbera volumändringar som beror på temperaturändringar.
Om du vill ha ett effektivare värmeanlägg hjälpar en ackumulatortank inget, du måste istället öka effektiviteten i pannan och/eller brännaren samt ha en styrning som heter duga för att den ska gå optimalt.
Att skaffa en effektivare brännare går kanske men det är en ganska marginell förbättring skulle jag tro, alltså inte värd investeringen om inte din brännare nu är mycket dålig.
Bättre panna.... ja, man kan öka pannas effektivitet ett antal procent men är det lönt? Det kan man räkna på och det lönar sig nog på mycket lång sikt, kanske längre än pannans levtid vilket då är ren förlust.
Alltså är det effektivaste att inte behöva alstra energi och det kan man bara göra vid att sänka förbruket, om det ska göras med ändrade vanor eller bättre isolering eller en kombination därav är upp till er.
Den billigaste energi är den man inte behöver skapa.
Men årseffektiviteten kan ökas en hel del med en ackumulatortank och solfångare, då kan ni få "gratis" varmvatten under sommaren och en del tillskott till värmen under höst och vår, investeringen är tyvärr ganska hög men det är ett bra sätt.
Så för att sänka värmekostnaden finns det bara 2 saker att göra:
1: Sänk förbruket.
2: Tillverk billigare energi.
Kombinera gärna båda sätt, det blir riktigt bra.
Detta avhjälper expansionskärlet, det är helt enkelt en gummiblåsa som håller emot dessa volumvariationer. Det kan även vara en öppen behällare på vind över högst placerade element men effekten är den samma: absorbera volumändringar som beror på temperaturändringar.
Om du vill ha ett effektivare värmeanlägg hjälpar en ackumulatortank inget, du måste istället öka effektiviteten i pannan och/eller brännaren samt ha en styrning som heter duga för att den ska gå optimalt.
Att skaffa en effektivare brännare går kanske men det är en ganska marginell förbättring skulle jag tro, alltså inte värd investeringen om inte din brännare nu är mycket dålig.
Bättre panna.... ja, man kan öka pannas effektivitet ett antal procent men är det lönt? Det kan man räkna på och det lönar sig nog på mycket lång sikt, kanske längre än pannans levtid vilket då är ren förlust.
Alltså är det effektivaste att inte behöva alstra energi och det kan man bara göra vid att sänka förbruket, om det ska göras med ändrade vanor eller bättre isolering eller en kombination därav är upp till er.
Den billigaste energi är den man inte behöver skapa.
Men årseffektiviteten kan ökas en hel del med en ackumulatortank och solfångare, då kan ni få "gratis" varmvatten under sommaren och en del tillskott till värmen under höst och vår, investeringen är tyvärr ganska hög men det är ett bra sätt.
Så för att sänka värmekostnaden finns det bara 2 saker att göra:
1: Sänk förbruket.
2: Tillverk billigare energi.
Kombinera gärna båda sätt, det blir riktigt bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag skulle nog avråda för öppen spis, en kakelugn eller braskamin är ok men en öppen spis har en verkningsgrad på nått i stil med -10%, den förbrukar så stora mängder luft att du kyler ner rummet ännu mer, så ofta blir det som så att ju mer du eldar desto kallare blir det i rummet....Elda i öppna spisen.(alt invest i kamin och elda av bara f-n..)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.