Vad är snabbstål?

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

Vad är snabbstål?

Inlägg av saabstefan »

Skulle till att köpa några borr. Kom då attt änka på att jag inte har en susning om vad snabbstål (HSS) är för något. Googlade lite snabbt, men såg inte svaret omedelbart, så nu frågar jag er!

Trevlig helg förresten!
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Detta är en text jag hittade, men jag vill veta lite mer noggrannt alltså.

"Utmärkande för verktygsstål är att
de har hög motståndskraft mot förslitning. Denna egenskap
uppnås genom att stålet legeras med en relativt hög
halt av kol och ämnen som krom, volfram, molybden,
kobolt, titan, vanadin m fl. En speciell grupp av verktygsstål
är snabbstål som används till bl a borrar, fräsar
och gängtappar."

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Vanligt idag för att få borrar och fräsar i snabbstål att ha god kvalitet är att man belägger även dessa som man gör med hårdmetall.

En beläggning som exempel är TicN. Detta gör att man kan öka skärhastigheten på verktygen betydligt.

Snabbstål är som sagt föregångaren till hårdmetallen. Hårdmetallen lödde man även fast från början men idag pressas den för det mesta i färdiga verktyg typ borrar, pinnfräsar, vändskär. Finns även vissa Seco, Iscar borrar som även lödes idag.
Mekaniker
Fröträd

Snabbstål

Inlägg av Mekaniker »

En knepig sak att förklara...
Lite metallurgi som början:
http://www.uddeholm.se/swedish/files/Va ... 051205.pdf

Snabbstål kallas de verktygs-stål som metallverkstäder gör verktyg av till fräsar, svarvar, metallhyvlar etc, färdigt härdade och anlöpta: Bara att slipa till rätt skärform så är de klara att användas. Dock har de en betydligt sämre värmehållfasthet än hårdmetallskär som idag används mest

Alla fräsar, borrar och skärbett är oftast av snabbstål och där finns det variationer i mängder samt kvalitets-skillnader= priset avslöjar oftast
HSS är märkning med variationer, tyvärr. I början av min yrkesbana var det bästa kvalitet, idag säljer alla det....

En bra borrsats tex skall inte köpas i snabbköpets "billiga hylla"...
Ett paket med 1 till 10 mm borrar av bra kvalitet kostar antagligen på 500 kr?

Det sista borrpaketet jag köpte var Biltemas blåtitan, hyfsade för priset. Lat som jag är vässer jag aldrig småborrar under 7 mm

Välj borr efter vad du skall borra i och hur mycket du skall använda
Och använd alltid olja med metall och rätt varvtal
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Tack för svaren!

Nu är jag lite mer lärd. Även om inte allt i Uddeholms info togs in i min begränsade hjärna.

mvh
Stefan
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

En komplettering.

På sågklingor så löds hårdmetallen. Dessutom är det väldigt viktigt att man har rätt temperatur när man löder.
Hur sitter Hårdmetallen fast i verktyget när det är pressat på plats?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

matwil skrev:En komplettering.

På sågklingor så löds hårdmetallen. Dessutom är det väldigt viktigt att man har rätt temperatur när man löder.
Hur sitter Hårdmetallen fast i verktyget när det är pressat på plats?
Pinnfräsar pressas färdiga och slipas + beläggning. (kallas även solid hårdmetall)
Borrar lika så, om dom inte lödes fast på snabbstålsskaft.
Finns även olika borrar som man enbart byter borrkronan som är i hårdmetall, med olika typer av snabbinfästningar på skaften så som vridning i ett snäppläge eller skruv i skaftet upp i bakänden på kronan.

Verktygen placerar man sedan i hållare som ett exempel har en standard ISO50 kona som passar i maskinerna. Dessa hållare kan ha hydralik i verktygsinfästningen eller klämhylsor mm. Fräskroppar skruvas för det mesta fast direkt på konorna som har olika slipade diametrar för olika storlekar av fräsar. Dessa fräskroppar har i sin tur vändskär i hårdmetall som oftast sitter fast med en klämbygel eller skruv direkt igenom hårdmetallen.

Hoppas min förklaring är tillräcklig.
Skriv svar