Nödkylning?
Nödkylning?
Jag står i kast med att installera en begagnad vedpanna och acktankar jag kommit över. Jag har dock ingen kylslinga eller liknande specat på pannan. Borde jag inte ha någon slags nödkylning?
En annan fråga jag undrar över gällande min panna är att det finns två uttag för expansionsledning. Som jag förstått det använder man det uttaget och förgrenar det till acktankarnas inlopp, samt till min laddstyrning. Skall jag lämpligast plugga en av expansionsledningarna och bara förgrena den jag har ner till laddpaketet, eller skall jag dra en till tankarna och en till laddpaketet?
Pannan är en Värmebaronen Combimax2000 och tankarna är två stycken strömsnästankar 500l, varav den ena har varmvattenberedare och elpatron.
En annan fråga jag undrar över gällande min panna är att det finns två uttag för expansionsledning. Som jag förstått det använder man det uttaget och förgrenar det till acktankarnas inlopp, samt till min laddstyrning. Skall jag lämpligast plugga en av expansionsledningarna och bara förgrena den jag har ner till laddpaketet, eller skall jag dra en till tankarna och en till laddpaketet?
Pannan är en Värmebaronen Combimax2000 och tankarna är två stycken strömsnästankar 500l, varav den ena har varmvattenberedare och elpatron.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Kolla på en SYR.... 3065 nej fel 5067 är det ju, den dumpar kylvatten genom pannan utan att använda kylslinga.
Länk här http://www.somatherm.se/pdf/typ_5067.pdf
/Jörgen
Länk här http://www.somatherm.se/pdf/typ_5067.pdf
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Ja, det är väl inte fel. Får man stora bautakoket, av någon anledning, kan tryckgradienten över röret upp till expansionskärlet i ett högt hus bli för stort, om den inte finns ett rejält hål att blåsa ånga i direkt vid pannan.
Jag har nu förvisso slutet expansionskärl, men jag hade nog ändå haft säkerhetsventilen där den sitter nu, dvs. 40 cm bakom pannan, på ett 35 mm rör. Det ska koka rejält om det inte ska hinna ut där.
Jag har nu förvisso slutet expansionskärl, men jag hade nog ändå haft säkerhetsventilen där den sitter nu, dvs. 40 cm bakom pannan, på ett 35 mm rör. Det ska koka rejält om det inte ska hinna ut där.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!