Anslutningar på panna?

Skriv svar
juck
Ungskog

Anslutningar på panna?

Inlägg av juck »

Hej!
Jag står i kast med att byta panna och skulle behöva lite hjälp med vilka anslutningar som är vilka på min gamla CTC-panna. se bild nedan.

Bild

Min gissning har varit följande:
A: framledning
B: Expansionsledning
C: Returledning.
Anledningen till detta äa att jag tycker att det ser ut som att B är kopplad rakt upp mot mitt expansionskärl på vinden. Däremot är den ledingen förgrenad till ett ensamt element och leds tillbaka in i dockningsuttaget på sidan av pannan.

Annars trodde jag från början att det var enligt följande:
A: Framledning
B: Returledning
C: Expansionsledning

Men anslutning C tycker jag går till ett rör med alldeles för mycket förgreningar för att vara till expansionskärlet.

Kan någon med en gammal CTC-panna hjälpa mig lite vad som borde vara kopplat på dessa ledningar?

På min nya panna finns det dessutom två expansionsledningar, pluggar jag den ena eller ska jag koppla ihop dem?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vad jag vet så var du rätt på det från början, A framledning, B retur, C expansion.

Mellan A & B ska det sitta en plåt som anger vad alla anslutningarna är till men det verkar liksom saknas på din panna :)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

A=Framledning till Radiatorsystem.
B=Retutledning från Radiatorsystem.
C=Expansions ledning (Säkerhetsledning) Upp till Exp-kärl.

Det verkar även vara ett gamalt hus eftersom man inte ser någon cirkulations pump på framledningen.Grov rördragning tyder på att det verkar vara ett självcirkulation system.
Ditt hus kanske även har sk. Överfallsystem varav förgreningarna du beskriver så att du måste sätta en strypningsventil på returen från radiatorsystemet för att få det att fungera.

Ved Profilen..
juck
Ungskog

Inlägg av juck »

Det finns en cirkulkationspump på framledningen, bara att den sitter lite högre så jag fick inte med den på kortet. Dock så är jag fortfarande lite osäker på det där vad som är vad. Jag tycker egentligen att det borde vara som ni säger, men rördragningen ovanför gör mig osäker. Finns det något enkelt sätt att titta på när jag väl har kopplat bort pannan?

Sedan undrar jag som sagt över hur jag ska göra med de två expansionsledningarna jag har på den nya pannan. Koppla en direkt till laddpaketet till mina tanker eller ska jag kolla ihop dem, eller rentav plugga en av dem?
soltomten
Gallringsobjekt

Inlägg av soltomten »

Det är väl shunten som sitter vid A och B?
Då bara måste A och B vara framledning respektive retur.

Tycker jag i alla fall.

Håkan
Skriv svar