Husvärme Intresanta mätningar om att utnytja energi till max

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och samma data vore trevligt att erhålla med el, olja, ved och spannmål.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:
elvis skrev: Vad "kostar" 1kwh pelletsvärme i totalt antal kwh från skog till radiator ?
Bra fråga! Är det någon som vet på ett ungefär?

Hur många kg koldioxid släpper jag ut per kilo pellets? Själva förbränningen ska ju gå på plus/minus noll iom att det är biobränsle men transport och produktion?

mvh
Hej
Ett litet tillägg när det gäller Pellets och koldioxid
det enda tillskottet koldioxid som uppstår är vid sjäva tillverkning, transporter
o den el som går åt till förbränningen och som är producerad med olja / kol
Ps: kanske glömt nåt ??

Mvh
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Olle45 skrev:
Ett litet tillägg när det gäller Pellets och koldioxid
det enda tillskottet koldioxid som uppstår är vid sjäva tillverkning, transporter
o den el som går åt till förbränningen och som är producerad med olja / kol
Ps: kanske glömt nåt ??
Nej. Det var väl vad jag skrev?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Shakespeare skrev:
elvis skrev: Vad "kostar" 1kwh pelletsvärme i totalt antal kwh från skog till radiator ?
Bra fråga! Är det någon som vet på ett ungefär?
mvh
Skog till radiator? En ofta förbisedd faktor om man skall vara noggrann är nog murstocken som i princip blir ett stort element rakt igenom hela huset, skall man inte räkna med det? Iofs så finns det ju välisolerade pipor som inte spiller så värst mycket värme till bostaden. Bara tänkte att det kan vara värt att beakta.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

leifa.k skrev:
Shakespeare skrev:
elvis skrev: Vad "kostar" 1kwh pelletsvärme i totalt antal kwh från skog till radiator ?
Bra fråga! Är det någon som vet på ett ungefär?
mvh
Skog till radiator? En ofta förbisedd faktor om man skall vara noggrann är nog murstocken som i princip blir ett stort element rakt igenom hela huset, skall man inte räkna med det? Iofs så finns det ju välisolerade pipor som inte spiller så värst mycket värme till bostaden. Bara tänkte att det kan vara värt att beakta.
Fast det är jäkligt jobbigt med en varm tegelskorsten mitt i huset när det är hög sommar :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

leifa.k skrev: En ofta förbisedd faktor om man skall vara noggrann är nog murstocken som i princip blir ett stort element rakt igenom hela huset, skall man inte räkna med det? Iofs så finns det ju välisolerade pipor som inte spiller så värst mycket värme till bostaden. Bara tänkte att det kan vara värt att beakta.
Säkert riktigt, hos mig är det dock farligt nära noll då en grov skorstenspipa blivit mantlad med insatsrör och isolerad med ett par säckar Vermeculit.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

En onödig glädjeyttring väldigt off topic borttagen
Senast redigerad av leifa.k den mån 10 sep, 2007 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

elvis skrev:
leifa.k skrev: En ofta förbisedd faktor om man skall vara noggrann är nog murstocken som i princip blir ett stort element rakt igenom hela huset, skall man inte räkna med det? Iofs så finns det ju välisolerade pipor som inte spiller så värst mycket värme till bostaden. Bara tänkte att det kan vara värt att beakta.
Säkert riktigt, hos mig är det dock farligt nära noll då en grov skorstenspipa blivit mantlad med insatsrör och isolerad med ett par säckar Vermeculit.

Mvh
Hej
Jag har kommit på varför det till en del blir så stora förluster i en centralanläggning, men alla anläggningar är inte så dåliga,
Man kan i teorin säga ju större o högre skorsten + att skorstensmuren igenom huset och är isolerad.
dessa tre faktorer gör att förluster på upptill 10 till 40% eller tillomed mer.

Lösningen är en bra Dragregulator , ett förslag på en bra dragbegränsare är KW Z150 den är bland de bästa och har förutsättningar att spara mest
Hörde av en husägare som eldar med olja och före inmontering av en dragbegränsare Z 150 så förbrukade han ca 4m³ olja efter sjönk det ner till 3m³ Han hade gjort åt 4m³ i 13 år för sitt hus, kan man spara 1m³
med dagens pris betalar sig en dragbegränsare på kort tid...

Ju bättre val av dragbegränsare ju mer kan sparas i pengar o energi.

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Nu får du ge dig! 1m3 om året???
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Nu får du ge dig! 1m3 om året???
''
'
Hej
Det var en av mina kunder/ en installatör av värmeanläggningar
som talade om att han hade en kund som han installerat en
dragbegränsare Z150 och att kundens oljeförbrukning minskat med
1m³
Mina egna studier visar att det kan mycket väl stämma med den besparingen..

MVH
Ruben
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Olle45 skrev:
Shakespeare skrev:Nu får du ge dig! 1m3 om året???
''
'
Hej
Det var en av mina kunder/ en installatör av värmeanläggningar
som talade om att han hade en kund som han installerat en
dragbegränsare Z150 och att kundens oljeförbrukning minskat med
1m³
Mina egna studier visar att det kan mycket väl stämma med den besparingen..

MVH
Ruben
Din teori stämmer väldigt bra OLLE45. Men man kan också då ha i bakhuvudet att detta gäller kanske inte alla skorstenar och pannor kombinerat. Beror helt enkelt på dragförhållandet i varje enskilt hus.
Men, att rekommendera är att alla som eldar med ved, pellets, flis samt spannmål borde ha en dragbegränsare installerat.

Då ska man också se till att man har en som är rätt anpassad, samt vara noga med justering och montering.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Karla1 skrev:
Olle45 skrev:
Shakespeare skrev:Nu får du ge dig! 1m3 om året???
''
'
Hej
Det var en av mina kunder/ en installatör av värmeanläggningar
som talade om att han hade en kund som han installerat en
dragbegränsare Z150 och att kundens oljeförbrukning minskat med
1m³
Mina egna studier visar att det kan mycket väl stämma med den besparingen..

MVH
Ruben
Din teori stämmer väldigt bra OLLE45. Men man kan också då ha i bakhuvudet att detta gäller kanske inte alla skorstenar och pannor kombinerat. Beror helt enkelt på dragförhållandet i varje enskilt hus.
Men, att rekommendera är att alla som eldar med ved, pellets, flis samt spannmål borde ha en dragbegränsare installerat.

Då ska man också se till att man har en som är rätt anpassad, samt vara noga med justering och montering.
Hej
Det är helt rätt!
Att välja en dragbegränsare med rätt reglerområde
som kan hålla draget så exakt som möjligt!
Och hur mycket en draglucka sparar hänger ihop med
anläggningens storlek / värmebehovet
Skorstenens diameter höjd och rökgastemeratur.

TIGERHOLM
Rostfritt utförande
Tigex 25 Är en bra lucka för mindre anläggningar halv*halvsten*6meter
Här är det viktigt att ha koll på motviktens låsning så den inte flyttar sig ifrån inställt värde.

KUTZNER+WEBER-DRAGBEGRÄNSARE
I rostfritt utförande
Till bra priser
Då finns dragbegränsare KW Z130, Z150, Z180, ZUK250
Dessa dragbegränsarna täcker de flesta behov av dragbegränsning
med mycket stor reglernogranhet !

I Galvat utförande
Bra och billiga dragregulatorer
KW SID 012 och KW05


Tillsist lite data om Luft och rökgasernas värmeinnehåll
1m³ torr luft /°C innehåller 0,36 Wh eller 0,31 kcal
Exempel: Till 1 liter olja går det åt 16 m³
16m³ * 0,36Wh = 5,76 Wh /°C
Om då rökgastemeraturen är 190°C
Blir formeln 190°C * 5,76 Wh = 1094,4 Wh = förlusten / liter olja
Rögasvolymen är större vid pellets o vedeldning,
med dessa data kan ni själva räkna ut förluster mm

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Olle45 skrev: 190°C * 5,76 Wh = 1094,4 Wh = förlusten / liter olja
Om formeln stämmer kan jag inte säga men det verkar rimligt. T.o.m. enheterna verkar rätt :D
Men jag har två invändningar. För det första kan man inte räkna med den absoluta temperaturen utan difftemp. Dvs sänker man rökgastemperaturen från 190 till 180 så blir förlusten ca 60Wh mindre per liter olja. Att sänka rökgastemperaturen från 190 till 0 ä inte rimligt.
För det andra kan man bara räkna ut hur Wh som följer med rökgaserna ut när man eldar. Monterar man på en dragbegränsare så blandar den in kallare luft vilket visserligen gör att temperaturen sjunker men samtidigt ökar luftvolymen så spiller man ändå precis lika många Wh till kråkorn.

En anledningen att man kan spara en hel del på dragluckan är att brännaren får rätt drag hela tiden oavsett hur mycket det blåser eller hur varm pipan är. En annan anledning är att det inte drar lika mycket kalluft genom pannan då brännaren står stilla. Att man skulle sänka förbrukningen från 4 till 3 låter helt orimligt!? Jag har hört att man sänker sin bensinförbrukning med 55% om man häller Duralube i växellådan :lol: Eller finns det inte längre?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:
Olle45 skrev: 190°C * 5,76 Wh = 1094,4 Wh = förlusten / liter olja
Om formeln stämmer kan jag inte säga men det verkar rimligt. T.o.m. enheterna verkar rätt :D
Men jag har två invändningar. För det första kan man inte räkna med den absoluta temperaturen utan difftemp. Dvs sänker man rökgastemperaturen från 190 till 180 så blir förlusten ca 60Wh mindre per liter olja. Att sänka rökgastemperaturen från 190 till 0 ä inte rimligt.
För det andra kan man bara räkna ut hur Wh som följer med rökgaserna ut när man eldar. Monterar man på en dragbegränsare så blandar den in kallare luft vilket visserligen gör att temperaturen sjunker men samtidigt ökar luftvolymen så spiller man ändå precis lika många Wh till kråkorn.

En anledningen att man kan spara en hel del på dragluckan är att brännaren får rätt drag hela tiden oavsett hur mycket det blåser eller hur varm pipan är. En annan anledning är att det inte drar lika mycket kalluft genom pannan då brännaren står stilla. Att man skulle sänka förbrukningen från 4 till 3 låter helt orimligt!? Jag har hört att man sänker sin bensinförbrukning med 55% om man häller Duralube i växellådan :lol: Eller finns det inte längre?

mvh
Hej
Att en dragbegränsare sparar energi är helt klart
Och hur mycket den sparar beror på många faktorer
Som ett exempel otäta luckor på pannan, men man kan täta alla
tjuvhål som luft kan läcka in i pannan okontrollerat i .

Om man nu skall skoja till det.
Det är inget svårt att sänka bensin eller dieselförbrukningen till 0 med !
Att ta Cyckel eller gå det drar ingen bensin eller diesel.
Eller varför inte bilen på pellets, ved mm. "Gengas"
Men inte lika bekvämt men det går.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Fast det är jäkligt jobbigt med en varm tegelskorsten mitt i huset när det är hög sommar :)

Jepp, ännu en fördel med att ha solpaneler för oss som har murstock, blir mindre drift timmar på kylaggregatet också. :wink:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar