Rökgastemp
Rökgastemp
Var mäta rökgastemperaturen,före eller efter dragbegränsaren?
KMP PX21
TMV Compact 900
Shuntautomatik med utegivare.
Tigex 25
TMV Compact 900
Shuntautomatik med utegivare.
Tigex 25
Det beror ju på VAD man vill veta. Vill man se om pannan ska sotas är det direkt efter pannan man ska mäta, är det för att se om det kan kondensera är det 1m under toppen som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tjena!
Hur var det igentligen Vilken rökgastemp före dragbegränsaren( utan insatsröri skorstenen) är det bästa alltså hur lågt, är det 180 C eller.....jag läser att vissa har 140 C osv Alltså vilken temp om man inte skall elda allt för mycket åt kråkorna vill säga..?
Mvh ronald
Hur var det igentligen Vilken rökgastemp före dragbegränsaren( utan insatsröri skorstenen) är det bästa alltså hur lågt, är det 180 C eller.....jag läser att vissa har 140 C osv Alltså vilken temp om man inte skall elda allt för mycket åt kråkorna vill säga..?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
Så låg som möjligt före dragbegränsaren ger minst försluster.ronald skrev:Tjena!
Mvh ronald
80 grader 1 meter ner i skorstenen för att undvika kondens. Men har man dragbegränsare så tror jag man kan ha lägre temp utan att få kondens.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har sett att daggtempen blir ca 50° med dragbegränsare, Men säkrast är att hålla kollShakespeare skrev: 80 grader 1 meter ner i skorstenen för att undvika kondens. Men har man dragbegränsare så tror jag man kan ha lägre temp utan att få kondens.
mvh

Går det med 50° i toppen utan kondens så är det bara bra...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tjena!
Jag har fyra hack kvar på spjället till ctc´n undrar om man kan ta ett till till 3 kvar ....Jag vet att spjället skall vara fullt öppet men jag tycker inte brännarröret är någe" varmt alls i böjen....
Kanske skall kolla och testa kanske man kommer ner till 140 C rökgas jag med... med min gamling..Får väl mäta i skorstenen också för säkerhetsskull....Jag har en stektermometer jag med...Guld värd
Mvh ronald
Jag har fyra hack kvar på spjället till ctc´n undrar om man kan ta ett till till 3 kvar ....Jag vet att spjället skall vara fullt öppet men jag tycker inte brännarröret är någe" varmt alls i böjen....
Kanske skall kolla och testa kanske man kommer ner till 140 C rökgas jag med... med min gamling..Får väl mäta i skorstenen också för säkerhetsskull....Jag har en stektermometer jag med...Guld värd
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd