Påfyllningstratt

Skriv svar
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Påfyllningstratt

Inlägg av Pelleplutt »

Nu är jag trött på att kånka säckar nerför källartrappen och tänker installera ett rör för påfyllning utifrån istället. Pannrummet med veckoförrådet ligger ju så bra till att jag bara behöver slå upp ett hål i källarväggen och mura in en bit avloppsrör i dim 110 rakt ner i bingen.
Problemet har varit hur jag ska fixa en snygg tratt däruppe som är lätt att fylla på i och ta bort när den inte används och röret ska vara pluggat.
Idag sprang jag på underverket på Jula, en spåntratt - som gjord för ändamålet - lagom i storlek och rätt anslutning - bara att trycka dit.
Ett litet tips om fler har samma idé med påfyllning utifrån.
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/ma ... 0&dept_id=
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Använder en "Knodd" från Ikea ovan mark utanför huset. Dvs en förzinkad soptunna på 68l ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049 ). I botten har jag dockat ett spirorör som går igenom väggen och in till veckoförrådet en våning ned i källaren. Jag har satt en fönsterlist runt på locket så att det håller tätt. Har inte regnat in eller blåst av på två år.
Hur snyggt det är? tja funktionellt är det i och veckoförrådet har fått en ökad kapacitet med 1,5 säck.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Smart pelletsgubbar :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

påfyllndstratt

Inlägg av Roger »

Hej

Jag tycker du borde gå upp i dimension på röret större dia på påfyllnadsrör tycker jag behövs av egen erfarenhet pga av att pelletsen fastnar med liten dia på röret.

Har själv byggt ihop en trattkonstruktion mha spirorör och spiroförminskningar (eller förstoringar) först ett 220 mm spirorör sedan en 45 gr. böj, efter det en förstoring upp till (tror jag kan kolla när jag är hemma) 350, en till förstoring upp till 450 mm. därefter en kort bit 450 mm spirorör. Detta bildar en förnämmlig påfyllnadstratt. Provade med 120 mm:ers rör först men pelletsen fastnade bara då därför tycker jag du borde gå upp i dia på röret.

Vid påfyllnad av pellets stoppar jag ner i rörändan i pelletsförådet och skruvar fast tratten provisoriskt innanför källardörren. Släpkärra med storsäck (700 kg) backas upp brevid den öppna dörren och en pall i höjd med släpkärrans botten ställs upp. nu kan jag mha en hink gå från säcken till påfyllnadstratten på ett enkelt vis. Fyller 700 kg på ca 35-45 min.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Skriv svar