Kan kanske va nåt

Ja, kanske det? Jag förstår inte vilken port som öppnar resp stänger vid en viss temp men det verkar rätt? Får kolla på det mer vid tillfälle.puttee skrev:Eller kanske nåt sånt här http://www.acaso.se/svensk/produktblad/ ... 200408.pdf
Din lösning är väl kanske inte den bästa......Shakespeare skrev:Vad är det egentligen för en ventil? Det är väl två delar, en trevägsventil och en termostat? Vad tar Sfinx för den?
Kan man inte använda en vanlig blandningsventil för varmvatten? Ventilen blandar det varma vattenet från toppem med det fråm botten till intställd temp (tex 50 grader). Då Kommer först allt vatten gå genom övre slingan tills toppen är varm sedan kommer nedre slingan gradvis att kopplas in, se bild.
Hmm, det ser lite konstigt ut .... Kanske.... Eller inte. Hjälp! Sfinx?
mvh
OK! Vad använder du för ventil och vad finns det för liknande produkter? Vad skiljer din lösning från den inledande med termostyrd växelventil (om jag fattar rätt inget alls förutom att du har möjlighet att ställa din temp)?Själv har jag en motorstyrd växelventil...
Denna ventil har jag http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorven.htm dock inte köpt av honom men av en annan återförsäljare inom solgruppen. Finns kanske någon nära dig som har i lager så att du kan "åka förbi och hämta".Kasch skrev:OK! Vad använder du för ventil och vad finns det för liknande produkter? Vad skiljer din lösning från den inledande med termostyrd växelventil (om jag fattar rätt inget alls förutom att du har möjlighet att ställa din temp)?
Deras Termovar lösning enligt länk några inlägg uppåt tar ju inte (som jag tidigare skrivit) hänsyn till acktankens verkliga temperatur, så där kan man få "nedkylning" av topptempen som ett resultat. Dessutom så laddar den ju alltid via två slingor av de tre redovisade...... skall inte vara bra enligt de "kunniga" eftersom det "trögar" ner systemet och effektiviteten....Kasch skrev:Acasos systemlösning rekommenderades inte av Sfinx och kräver ju som redan konstaterats en mer avancerad styrning. Därmeot funkar det väl med deras Termovar växelventil men då är vi tillbaka till det sura äppletDet får väl kanske bli det ändå (men det är inte lätt att snabbt få tag i en sådan ventil - jag behöver den allre helst till i övermorgon - plötsligt blir allt bråttom efter en lång väntan på montering).
OK, då är det inget alternativ för mig. Trodde i princip att det var en termostatreglerad ventil som var ställbar.Skillnad och skillnad..... mitt styrsystem känner tempen i acktanken och styr laddningen därefter...