Idé - inbygg vaccum i Mafa miniförråd eller ...

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Idé - inbygg vaccum i Mafa miniförråd eller ...

Inlägg av manin »

... kanske är jag :roll:

Jag fundersam bara och skulle vilja prova om det man tror eller gå inte pga suggeffekt och volym.

Har man en sådan Mafa miniförråd.

Om man demontering bort och torkar av dom, och monter ihop med silikon eller gummilist nogrann så att de skarva är tät.
Sen köpa ett lock finns hos Mafa eller kan bocka själv. och lägga gummilist runt innan lock lägga på.

Såga två runt hålor på locket liknar som typ "grovis" och in med o-ringar gummitätning på hålorna. samt montera in filter kan ta från "grovis" underpå lock.

Finns att hitta och köpa typ till foder, där skjutbar öppning/stängning där ska sitta slutet av tratt förråd. Pga annars tjuvluft (smyger luft) från skruven.

Då sätt dit dammsugslang till lock från dammsugare som finns 300-400 watt suggeffekt. och den andra hål kopplar lång slang typ centraldammsugare har. Så sugar upp från storsäck som står i garage. Då pellets flytar ner direkt till miniförråd.

Men jag vet inte riktig om man självklar ska man ha matematik effekt dammsugare och behåller volym att klara, Varför Pellvac behåller vara 25L men inte 280L?

Kanske för mycket luft innehåll så funger det inte eller hur?

Vad tror ni eller tips och förslag?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har funderat i samma tankebana flera gånger, då jag ju öser pelletsen manuellt (med hink) mellan bulkförrådet och MAFA Minin. Skulle vara bekvämt när det är lite kvar på botten i förrådet..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
dracer
Gallringsobjekt

Inlägg av dracer »

kommer väl antagligen att suga genom skruven om man nu tätar lock och sidor bättre med en cyklon ovan förådet eller en ombygd grovis med exempelvis ett spjäll i botten sug den full öpna spjälet sug fram en ny dos etc..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Håller med i ovanstående inlägg. Man måste ha en tät "luftsluss" mellan sugutrymmet och brännaren. Annars vet man inte hur brännaren kommer att reagera, bakbrand kan vara ett scenario........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Min tanke var ju dock inte att göra det när brännaren är i drift, utan att lossa anslutningen till silon och sätta en "gummimuff" där.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Då kan det vara ett alternativ till att slippa bära pelletsen.

Varför inte bygga/skaffa ett luftmatningssystem (vakuum) för att kontinuerligt fylla Mafa-förrådet. Du kan ju montera en cyklon med vipplucka som tömmer (satsvis) ner i Mafa-förrådet så slipper du bära...

Det är ju inte helt gratis men bära är ju inte roligt heller. Enda fördelen är väl att man får en bra kontroll på sin pelletsförbrukning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Roli skrev:Då kan det vara ett alternativ till att slippa bära pelletsen.

Varför inte bygga/skaffa ett luftmatningssystem (vakuum) för att kontinuerligt fylla Mafa-förrådet. Du kan ju montera en cyklon med vipplucka som tömmer (satsvis) ner i Mafa-förrådet så slipper du bära...

Det är ju inte helt gratis men bära är ju inte roligt heller. Enda fördelen är väl att man får en bra kontroll på sin pelletsförbrukning.
Silon står 70 cm från dörren in till bulkförrådet, så arbetet är i vanliga fall ytterst rimligt och överstökat på cirka 5 minuter.. :D

Men så när man kommer ner till bottenskrapet, och man måste kliva in i förrådet så skulle det vara bekvämt att ha en slang..
perre
Frö

Suga pellets

Inlägg av perre »

Jag har byggt en låda som står ovan på miniförrådet som har en lucka i botten med motvikt. Och den har jag kopplat en gammal svetsröksutsug till som sugare. När sugen går sluter luckan tätt och när sugen stängs av så faller luckan ner och tömmer ner i mini förrådet. Som rör till pelletsen använder jag 40mm sm rör (pansarrör)med 2st 90graders böjar och en bit spånslugsslang.(bilder kommer)
vIKING BIO CTC 1100
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Om jag förstått det hela rätt så det Manin tänkt sig inte ett automatiskt system utan bara "en dammsugare" som han kan köra vid lämpliga tillfällen från storsäck.
Att göra ett automatiskt system är mycket krångligare och kräver en massa givare, matning och styrelektronik (jag själv gör ett sådant... mycket meckigare...).

Manin; generellt sett är det bättre ju mera muskler du har i sugmotorn... :twisted: Dimensionen på sugrören är ganska viktigt, har du för lite blir det stock eller så tappar du sugeffekt på långa slangar, men för grov slang kräver stort luftflöde av sugmotorn. "Tror" att cirka 50mm funkar bra. Obs helt släta rör... :!:

Kolla här http://www.lajac.se/ på deras högvakum rör och kopplingar. Finns både slang och metallrör.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Roli skrev:Håller med i ovanstående inlägg. Man måste ha en tät "luftsluss" mellan sugutrymmet och brännaren. Annars vet man inte hur brännaren kommer att reagera, bakbrand kan vara ett scenario........
Jo det måste va tät som inte får blir tjuvluft. Det jag menade att täta runt och bygg en sådan spjäll ( som bönde har hos sin foderförråd till kor) mellan slutna och skruven. När man ska fylla i så dra ut spjäll att stänga medan stanna brännare tills man är klar och putt in spjäll att öppna så rinner pellets ner och start brännaren.

Men tror det klarar inte sugeffekt när man har stor volym att orka dammsugare. Men som dracar och perre kan va enkel.
Kan tänke typ grovis och såga bort botten och montera dit gängjärn och med vikt samt lägg gummilist runt. så att botten-lucka kan slutna och tät.
Jag har provat sug upp från en småsäck över till Grovis gick hur bra det är. men den Grovis är för lite volym, men det räcker ?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Intressant ämne med vacumtransport av pellets men man skall nog akta sig för att komma på villospår i grundläggande funktioner.

1. Se till att skaffa en sug med motor där luften inte går genom fläktmotorn ( som i en vanlig dammsugare ).

2. Enklast är att fylla ett mellanförråd med satsfyllning. Kräver en cyklon med viktlucka i botten. ´
:cry: Tyvärr har många tillverkare av " grovisar" totalt missat kunskapen hur en avskiljning med cylkonprincipen skall vara konstruerad. :cry:

3. Vid återföring av luft till intagsdelen bör minst en ytterligare spåncyklon och ett filter monteras för att samla upp damm.

4. Vid enkelrör kan finfraktionern och damm ledas ut ur huset på lämpligt sätt och samlas upp i enklare filter.

5. Någon form av reglering av inmatning måste finnas. Jektor eller utmatning med skruv. Om det blir för mycket pellets i röret räcker ofta inte suget till.

6. Använd alldrig plaströr ( statisk elektriksitet ). Använd plastslang med jordad stålspiral.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Kan tänke typ grovis och såga bort botten och montera dit gängjärn och med vikt samt lägg gummilist runt. så att botten-lucka kan slutna och tät.
Jag har provat sug upp från en småsäck över till Grovis gick hur bra det är. men den Grovis är för lite volym, men det räcker ?
Visst kan du göra så, men nackdelen blir att du behöver slå av och på den ett antal gånger. Nu hade du iof. inte så stort förråd. Du får antagligen köra den 3-6 ggr i följd.

Ett alternativ är att bygga en cyklon ovanpå förrådet (utan lucka) och sedan täta förrådet under. Då kan du köra tills förrådet är fullt. Du bör dock koppla av brännaren.

Dessutom är det lite svårt att veta när du ska sluta suga, då det inte är kul att stanna med slangen/rören fulla med pellets.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Såg nu i Viivilla tidning att Mafa har gjort som jag hade menat från början.
Kanske han har läst min förslag här - skämt åsido.
Det var det där : In på www.mafa.se gå in villaagaren och klick på MAFA Vakuumsug

Kunde inte hitta vad det kostar -Luftavskiljare med spjäll
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du skall göra ett MAFA veckoförråd till en cyklon så råder jag dig till att gå in med anslutningen i sidan på förrådet. Ca 150mm ner från överkanten. Se också till att fixa ett finmaskit nät så att pellets inte sugs med tillbaka. Brukar inte fungera att gå från toppen med så lite kapacitet.

Se också till att det inte finns förbindelse mellan skruvens utlopp till brännaren när du suger, det drar med sig glöd direkt bakåt upp i skruven. Det spelar ingen roll om du har pellets i skruven och större delen av förrådet, det stoppar inte upp mycket. Använd även jordad slang, annars kan det bli pang i källaren....
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Japp förstår, det har du nog rätt!
Men jag planerar inte förrän mina småsäckar tar slut om två år.
Bra att du tala om :wink:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Skriv svar