Janfires olika lägen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Janfires olika lägen

Inlägg av holyanna »

Hej!

Vi fick en janfire Flex-A installerad för ett par veckor sedan, och den går finfint. När vi bara använde den för att värma varmvatten hade vi den i läge 1 och det gick åt rätt lite pellets (mindre än två säckar i veckan, men kanske lite mer än en). Nu har vi satt igång den vattenburna värmen i huset eftersom 18 grader kändes lite kallt, och då gick vi över på läge 3. Nu går det åt väldigt mycket mer pellets. Det är förstås inte så konstigt, men vad jag undrar är om det går att köra brännaren i läge 1 och på så vis spara lite så länge det inte är så kallt ute? Vi har en panntemperatur på 60 grader och skickar för närvarande ut 35-40-gradigt vatten i systemet (har ingen termostat, så vi får gå och vrida själva, och det är svårt att avgöra vilken temperatur som är den "rätta" just nu på vattnet till elementen.)
Idag är det 10 grader ute och vårt hus är ett bastant tegelhus, förmodligen helt utan isolering i väggarna förutom en tretexskiva.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
En panntemp på 60 C ...?det är väl inte så bra för pannan ?...du borde ligga på ca 80 C ....när brännaren stannar

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

På vilket sätt är det dåligt för pannan? Det räcker i varje fall för att slippa legionella, men vi är nyblivna husägare och vet egentligen inget om pannor. Vi vill helst inte få ut 80-gradigt vatten ur kranen...
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Klart att det går att köra läge 1 men du kommer inte att spara några mängder på det, dessutom slits tändelementet mer.
Hur funkar det förresten på läge 3? Hur längre går den på underhållseld mellan starterna? Om den ändå stannar helt mellan starterna så är det bättre att köra på 1an eller 2an. Jag fick massa sot i pannan när jag körde läge 3.

Jag kan rekomendera dig att skaffa motorshunt, det har jag precis gjort. Tidigare körde jag manuelt som du men nu sparar jag flera kilo om dagen trots lägre utetemp. Jag tror vinsten är som störst nu när det växlar så mycket mellan dag/natt och från dag till annan. Emellanåt behöver man 30-35 grader men nästa natt behövs det ingem v. På vintern spelar det nog inte så stor roll om man har 10 grader för hög temp. På sommaren stänger jag av med ventil. Jag antar att du har rumstermostater på alla element?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Ärligt talat har jag ingen aning om hur länge den går på underhållsfyr, panna och brännare står i källaren och jag har ingen möjlighet att stå och vakta den. För jag antar att det inte finns någon inbyggd logg som berättar sådant för en? Man måste stå och titta på den för att veta? Hur vet man egentligen om den eldar på eller bara kör underhållsfyr?

Det här låter säkert dumt, men hur vet man om man har sot i pannan? Vi har askat ur två gånger (en gång i veckan), första gången var det nästan ingen aska i pannan (när vi bara använt till varmvatten), andra gången var det ganska mycket. Men sot? Vi kryper där på golvet och kikar in i förbränningskammaren med en ficklampa, och allt ser lite rostigt ut.

Motorshunt låter som en bra idé, vi får kolla upp hur det funkar. Menar du med rumstermostat att det finns en knapp man kan vrida på på varje element för att ställa in mer eller mindre värme? I så fall har vi det, men vi har i princip alla element inställda på samma (3).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Motorshunt är en motor man monterar på pannan, styrningen mätar temperaturen på ett lämpligt ställe och shuntar sedan ut hetvatten till elementen i den temperatur som behövs.

Shunten sitter på pannan och bestämmer blandningen av varmt pannvatten och (kall) retur-elementvatten, detta gör att ni kan ha varm panna och bara blanda i mycket lite hetvatten i elementen om det inte behövs mycket.

Att man inte ska ha för kall panna beror på att under en viss temperatur kondenserar rökgaserna och då kan pannan rosta som bara hin onda, vid att höja panntemperaturen blir den "torr" i brännkammern = längre levtid.

Själv kör jag 60°C-86°C, vad jag har förstådd blir det kritisk vid 55°C och neråt.

Och varmvattnet (VV) brukar det att sitta en regulator till, dock inte på mitt gamla anlägg. Denna regulator kan, på samma sätt som med pann-shunten, ställas till att späda ut VV med kallvatten till rätt temperatur, vissa är termostatstyrda.

Det är en avsevärd skillnad i pelletsförbrukningen mellan "enbart VV" och "VV + liiiite fjuttvärme", detta har inte med läget att göra. Jag vill rekommendera läge 1 eller 2 än så länge, läge 3 är samma som läge 2 fast med underhållseldning och läge 4 är snäppet upp i effekt.

Underhållseldningen avbryts efter 1 timme och är till för att brännaren kan svara snabbare vid större effektbehov än det är nu, alltså när vintern smäller till.

För tillfället har jag ca: 5 timmer mellan starterna på min NH och jag skulle tro att ni befinner er på ett mycket ungefärligt liknande nivå, alltså är det utan underhållseldning som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

holyanna skrev:På vilket sätt är det dåligt för pannan? Det räcker i varje fall för att slippa legionella, men vi är nyblivna husägare och vet egentligen inget om pannor. Vi vill helst inte få ut 80-gradigt vatten ur kranen...
Tjena! Jag menade 80 C panntemp när brännaren stannar ....sedan får ni shunta ut 35-45 C på radiatorerna ..Ställa 55-60 på tappvarmvattnet osv
= UR KRANEN....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Ronald, vi har ingen möjlighet att ställa in tappvatten, den temperatur vi har i pannan är det som kommer ut i kranen (vi har mätt). Lite dumt, faktiskt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Janfires olika lägen

Inlägg av André »

holyanna skrev:Hej!

Nu har vi satt igång den vattenburna värmen i huset eftersom 18 grader kändes lite kallt, och då gick vi över på läge 3. Nu går det åt väldigt mycket mer pellets. Det är förstås inte så konstigt, men vad jag undrar är om det går att köra brännaren i läge 1 och på så vis spara lite så länge det inte är så kallt ute? Vi har en panntemperatur på 60 grader och skickar för närvarande ut 35-40-gradigt vatten i systemet (har ingen termostat, så vi får gå och vrida själva, och det är svårt att avgöra vilken temperatur som är den "rätta" just nu på vattnet till elementen.)
Ja som du skriver börjar det gå mer pellets nu.. :(

Det är en fördel som du gör med att köra pannan med låg temp men som sagts inte för låg..
Kör du läge 1/2 så bör pannan nog köras på iaf 70° eftersom det ju tar ett tag att starta o då kan den falla onödigt mycket i temp/under 60° med risk för kondens, Men om du kör med läge 3/4 kan du ha pannan på 60-65°...
Att din panna är röd/brun tror jag inte är rost utan en rätt bra förbränning, Hade den varit sotig skulle den varit svart...
För att kolla om du ska köra med el utan underhållsfyr kan du köra den i läge 1 o sen gå o titta till den efter den gått med 30 min mellanrum o se hur länge den står mellan varje start, Kolla hur mycket panntempen sjunker på t.ex 30 min..

En shuntstyrning som är bra o lätt installerad själv är en thermomatic cbj http://www.termoventiler.se/default.asp ... 4&u2_ID=41
Då öppnar du alla radiatortermostater fullt/tar bort dom sen sätter du innegivaren på central plats i huset gärna i norr, Dom rum som blir för varma kan du strypa radiatorerna i (där röret i botten på radiatorn är fäst)
När du då har justerat in tempen i rummen kan du åter använda radiatortermostaterna för att stäng vid övertemp i rum där solinstrålning, folk el kamin finns..
Rinkabyrör säljer den för ca 2000:- o det tjänar du igen första året på minskad pelletsförbrukning.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Icecap, det där med att ställa mellan vilka temperaturer pannan går är förstås inget som bara ingår? Man måste ha någon form av extrautrustning för att ange det? Jag har aldrig sett termometern visa under 60 grader, kanske startar brännaren när temperaturen är 60. Man skulle behöva en liten tomte som satt i pannrummet och antecknade...

Än en gång, hur vet man om brännaren eldar eller bara har underhållsfyr? Det syns väl ingenstans?

Skönt att höra att lite fjuttvärme gör stor skillnad i förbrukning, då är det inte bara hos oss. Men visst känns det surt att ösa in en massa pellets för att höja temperaturen 2 grader. När det blir riktigt kallt kan jag tänka mig att det känns trevligare att elda på.

Jag tror att jag ställer ner brännaren på läge 1, även om det var någon som sa att det sliter på tändelementet (inte heller bra). Hur man vänder sig har man alltid rumpan bak, visst är det så.

Förresten har vår motdragslucka en tendens att fastan i öppet läge när det blåser mycket, jag antar att en vindpust öppnar den och sedan faller den inte tillbaka igen. Eftersom vi inte ständigt springer genom pannrummet har vi inte ständig koll. Kan det vara farligt på något sätt om den står öppen?

Många frågor, jag vet. Men ni är underbart många trevliga personer som svarar, hurra för forum!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är ju rätt så ovanligt, på de flesta pannor brukar det finnas en ventil/termostat att ställa inblandningen av kallvatten i varmvattnet för att undvika att ungarna skållar sig och liknande, är du helt säker på att det inte finns någon sådan ?

Sen är det i och för sig som så att om det är en äldre panna så fungerar dom ofta inte utan måste bytas.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Tack för shuntlänken, André, jag ska definitivt kolla upp den! Och tack för instruktionerna.

Såg just att den blev bäst i test för 10 år sedan. Men det kanske inte händer så mycket på det här området? Den verkade väldigt lättanvänd och lättinstallerad.
Senast redigerad av holyanna den fre 28 sep, 2007 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Micke, jag håller med, visst är det korkat att det inte finns en regulator till tappvattnet. Vi är helt säkra på att det inte finns, vi har bara en shunt till elementen. Det finns bara en kran för att stänga av varmvattnet, men den drog rörmokaren av gängorna på när han var här för att byta den droppande säkerhetsventilen.

Jag var just nere i pannrummet och tempen i pannan är 57 grader, så den borde börja elda snart. Jag ställde om till läge 1 och passade på att höja panntemperaturen några grader. Tyvärr hade jag inte tid att stå kvar och titta för att se om brännaren tänkte starta. Får springa ner igen om en stund.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

holyanna: som du ser i min signatur har jag lite specialgrejer inkopplat på min NH, jag har en datorstyrd termostat som jag styr från mitt kontor osv.

Det finns termostater att köpa där man kan ställa start- och stopptemperatur vilket ger längre gångtid och därmed en lite förbättrat ekonomi.

En Flex-A har en ledning som fungerar så att är det 230V på den ska brännaren göra värme, när den spänning försvinner ska den sluta. Oftast kopplar man det på den gamla oljetermostat vilket kan ge smalt temperaturområde, det fungerar dock ganska hyggligt.

Om man vill pröjsa det "lilla extra" för en bättre(?) termostat är ju upp till var och en, jag vet bara ATT det finns.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

holyanna skrev:Tack för shuntlänken, André, jag ska definitivt kolla upp den! Och tack för instruktionerna.
Bara att hojta till om du undrar nått mer... :wink:

Att motdragsluckan fastnar i öppet läge tror jag beror på att den är för liten sett till ditt drag, Det är väl en tigex 25??

På flexen kan du inte ställa vilken tempdiff (start/stopp) utan då behöver du dubbla termostater o inte bara en vanlig oljebrännartermostat som bara har ca 5° mellan start/stopp..

Du har ingen möjlighet att höra om brännaren går genom att t.ex låta dörren till pannrummet va öppen, Du har ingen barnvakt liggande o skräpar.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar