Pellets från Byggmax

Skriv svar
PeterG
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 10:39

Inlägg av PeterG »

Dave skrev:
PeterG skrev:Det hjälper ju inte mig om det är billigt att köpa enstaka påsar?!
Det är väl totalkostnaden för mina 10 pallar om året som är intressant?

Köpte svensk pellets för 2,40/kg (i Skåne) med leverans in i mitt garage...
10 pallar!? :shock: , hur stort hus har du egentligen?! :wink: Ett slott...

MVH// Dave
Nja 8 ton pellets om året motsvarar väl ca 4 kubik olja? Inte så mycket...men med tanke på att jag bor i södraste Skåne så är det en del.
160m2 med ganska mycket volym...byggt 1876 :-)
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

PeterG skrev: Nja 8 ton pellets om året motsvarar väl ca 4 kubik olja? Inte så mycket...men med tanke på att jag bor i södraste Skåne så är det en del.
160m2 med ganska mycket volym...byggt 1876 :-)
Jag har flera gånger försökt hävda att det inte är så stor skilnad på skåne och norrland. Här nere har vi visserligen betydligt varmare medeltemperatur men vi har regn, blåst , blåst, regn och fuktig luft. I norrland är det kall torr luft, snö och skog (lä). Blöta väggar och blåst kyler väl minst lika mycket som kallare luft och torra väggar. Snön blöter ju ofta inte ner på samma sätt som regn.

Oj! Off topic igen :(
Sorry!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
nrjjlf
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 dec, 2006 14:54

Inlägg av nrjjlf »

Här är information om varifrån Byggmax Pellets tillverkas någonstans.

Ingvar Fernström <ingvar.fernstrom@vasterdalabioenergi.se>

Hej ! Tack för visat intresse, Byggmax kommer att sälja vår pellets i Stockholmsområdet. Pelletsen är tillverkad i Vansbro av inhemska råvaror spån från närliggande sågverk kvalitet i enlighet med Svensk Standard 18 71 20 klass 1 diameter 8 m.m.
Pelletkamin Rika Visio
Boyta - ca 130 uppvärmd
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Svensk standars ss 18 71 20 klass 1 är inte mycket att hurra för.
Pelletsen ska väga minst 600 kg / m3, vilket är för dåligt. Duger ej som konsumentpellets. Max fukthalt 10 %, max aska 0,7 % samt energiinnehåll minst 4,7 kw / kg

Det är synd att den svenska standarden är så pass dålig, skulle till en skärpning där. Den europeiska är mycket högre.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

NICJON skrev:Svensk standars ss 18 71 20 klass 1 är inte mycket att hurra för.
Pelletsen ska väga minst 600 kg / m3, vilket är för dåligt. Duger ej som konsumentpellets. Max fukthalt 10 %, max aska 0,7 % samt energiinnehåll minst 4,7 kw / kg

Det är synd att den svenska standarden är så pass dålig, skulle till en skärpning där. Den europeiska är mycket högre.
Borde det inte finnas någon typ av "hållfasthetskrav" på pelletsen också. Detta för att få en produkt som klarar transporten från tillverkaren ända fram till brännaren. Det kvittar ju hur fin den än är när den lämnar själva pelletspressen om den sedan inte klarar att transporteras i t.ex bulkbil, blåsas via olika typer av slangar, landa i pelletsförråd, skruvas med skruv för att till sist komma in i brännaren. Då helst lika fin som när den lämnade pressen. Och inte som idag med ett stort innehåll av finpartiklar och spån.

För detta går, jag själv har snart 10 års erfarenhet av pelletseldande och mina första pelletsleveranser är nog fortfarande de allra bästa. Då kunde pelletsen vara över 60 mm långa efter bulktransport, blåsning in i pelletsförråd och utskruvning ur detsamma. Nu är ju långa pelletsar inte det bästa i andra avseenden men det är ju ändå en indikering på att pelletsen är bra pressad. Idag får man nästan vara glad om man hittar någon enstaka pellets som är längre än 30 mm, de flesta ligger på 5-15 mm längd och är inte alls hårda. Rör man vid dem så "släpper" de ifrån sig spån :evil: :evil: :evil:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ahagman
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 16:23

Inlägg av ahagman »

På Byggmax i kalmar är det pellets från rindi de säljer, någon som har testat dessa?

Jag köpte 4 säckar på prov, det är ganska mycket spån i dem.
Biona 2000 i Värmebaronen ELO 20K.
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Inlägg av miksan »

I upplands-väsby är det också rindi, såg ok ut så jag köpte 12 säckar till kaminen.
EcoForest Vigo 9,5kW
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Hur är det med priset egentligen? Jag vet inget om vikt och energi på byggmax pellets, men om vi utgår från att det är lika som alla andra med ett pris på 39,95 kr /säcken är det väl inte frågan om nåt superkap eller? Jag beställde ju Vida för 39,42 kr/säcken hemkört och klart. Jag ger ju knappast 110 kr extra för att få åka och hämta de fyra pallarna själv?
Jo, jag vet att Vidas kampanj var ganska billig. Men ska jag välja mellan nåt för mig helt nytt eller något känt och välrenommerat så blir det nog det sistnämda ändå...
Sen kanske det är billigt jämfört med bensinmackarnas 60 kronors påsar, men det är väl inte troligt att nån av pelletseldarna här hämtar en säck i taget eller?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Inlägg av jode »

Ja det beror väl på jag som inte gör av med så mycket och ändå ganska ofta passerar funderar på att låta bli att bunkra. Just nu har jag 50 säckar på hög och eftersom jag her en schysst familjebuss så kan jag plocka med mig 20 säckar i stöten. Skall passa på att köpa när jag passerar tills jag känner att jag har en lagom hög. Sedan skall jag fortsätta att köpa lite då och då så skall jag nog ta mig igenom vintern.

Har hittills köpt på mig 15 säckar och vad jag kan se är att kvaliteten är inte som Fredells som jag tidigare kört med.
CTC Total 83 med PX21
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

jode skrev:Ja det beror väl på jag som inte gör av med så mycket och ändå ganska ofta passerar funderar på att låta bli att bunkra. Just nu har jag 50 säckar på hög och eftersom jag her en schysst familjebuss så kan jag plocka med mig 20 säckar i stöten. Skall passa på att köpa när jag passerar tills jag känner att jag har en lagom hög. Sedan skall jag fortsätta att köpa lite då och då så skall jag nog ta mig igenom vintern.

Har hittills köpt på mig 15 säckar och vad jag kan se är att kvaliteten är inte som Fredells som jag tidigare kört med.

På vilket sett skiljer sig kvaliteten?
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

johansjostrand skrev:Hur är det med priset egentligen? Jag vet inget om vikt och energi på byggmax pellets, men om vi utgår från att det är lika som alla andra med ett pris på 39,95 kr /säcken är det väl inte frågan om nåt superkap eller? Jag beställde ju Vida för 39,42 kr/säcken hemkört och klart. Jag ger ju knappast 110 kr extra för att få åka och hämta de fyra pallarna själv?
Jo, jag vet att Vidas kampanj var ganska billig. Men ska jag välja mellan nåt för mig helt nytt eller något känt och välrenommerat så blir det nog det sistnämda ändå...
Sen kanske det är billigt jämfört med bensinmackarnas 60 kronors påsar, men det är väl inte troligt att nån av pelletseldarna här hämtar en säck i taget eller?
Som jag skrev tidigare i tråden så är ju 39.95 per säck billigare än flera leverantörer har per säck när man köper pallvis, UTAN leveranskostnad inräknad.

Så sett är det ett rejält kap för de som eldar småskaligt eller inte har lagringsutrymme för flera pall. Jag betalade 2150:-/pall för neova nu senast t:ex..... hittade inget bättre pris för 4 pall hemkört där jag bor, det blir ju faktiskt över 41:-/säck.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Jag håller med snillet.
I mina hemtrakter finns inte heller många som kan straffa Byggmax pris
Det är ganska kul att läsa hela den här tråden.
Många olyckskorpar som har kracksat, om att pelletsen är polsk,
eller troligen pellets av dålig kvalitet.
Nu till lite fakta hämtat direkt från säcken.
Tillverkad i Sverige av rindi Tel 0281-71525
Träpellets av ren träråvara utan bark,bindemedel eller andra tillsatser.
Vikt 16 kg
Diameter 8 mm
Energiinnehåll: > 4,8kWw/kg
Askhalt: < 0,3%
Fukthalt: ca 8%
Fullt jämförbara med t.ex. Neova och Agrol

Låt oss prova och se innan vi låter bilan gå :)
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
orpon
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 20:46

Inlägg av orpon »

Byggmax Löddeköpinge tog 2077:- för en pall.
Jag fick gärna ta en säck och testa sa dom.
Gjorde dock inte det, eftersom har fullt upp med annat för tillfället.
Bionordic B16GL i CTC-Total-80
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Tjena

Inlägg av Krister »

Forest skrev:Jag ringde till byggmax i morse frågade varför inte det blir leverans till Falun,mannen som svarade mig kännde inte till att dom hade pellets på gång,jag klargjorde för honom att titta på deras hemsida,så infon blev bristfällig till mig,men det blir mycket bra med konkurens bla. i Falun där prisbilden är för hög
Var på Byggmax i Falun idag och de hade en hög säckar nästan direkt när man kommer in och en hink med lösa pellets.

39.95/säck men observera, 15kg/säck. Tittade som hastigast på pelletsen och den såg helt OK ut. Men 2.66kr/kg är väl inget prismirakel direkt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Inlägg av jode »

Fredells hade mycket hårda pellets och mycket lite smul mera damm som finfragment om du förstår, Långa pellets medel ca 3 cm och en hel del uppåt 7-8 cm var det också och brann mycket varmt. Rindi verkar vara mera som vilka neova eller dylikt som helst mycket kort. medel runt en cm och ingen över 2 cm och en hel del finfragment och brinner lite lugnare
CTC Total 83 med PX21
Skriv svar