Brännarval?

ralle
Frö

Brännarval?

Inlägg av ralle »

Hej! Jag är ny här men har eldat pellets i 6 år (tror jag det är). Har en pellx brännare men har nu tröttnat på alla driftsstopp och känslighet för "mjöl" i pelletsen uraskning var tredje dag etc etc. Funderar på att byta brännare, har kollat på Janfire och Echotec bl a på nätet. Hoppas någon vill leda mej rätt med tips och råd om viket val jag skall göra. Jag vill inte ha några tips om min nuvarande brännare, den skall bytas.

Mvh Ralle
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det har dykt många samma frågor om vilka rekommendera brännare.

Jag ser inte var du bor, isf vill jag rekommendera dig att gå på mässan där du kan nå om det inte är för lång dit annars. För jag var på malmömässan så det finns alla fabriker på plats utom Biona och nya okänd märke.

Växjö 1 - 3 april Villafamiljen
Jönköping 14 - 17 april Hem & Villa
Karlstad 22 - 24 april Värmlandsmässan
Sundsvall 22 - 24 april Nolia Vårmässa
Falun Lugnet 22 - 24 april Hem, Fritid & Energi
Umeå 6 - 14 augusti Stora Nolia
Norrköping 9 - 11 september Villafamiljen
Göteborg 15 - 18 september Hem & Villa
Stockholm 6 - 9 oktober Hem & Villa
Örebro 27 - 30 oktober Hem & Villa

Din fråga om uppåtbrinner som janfire eller Exotec. Vet du att den passar din panna som uppåtbrinner. Så de inte hamn för nära tak i brännstad.
Den du har Pellx är framåtbrinner så förslag jag vikingbio annars, för den funger hur bra den är och lätt sköter utan krångla samt lätt kontakta med värmebaron "support".
Förresten att Janfire och Ecotec är oxå bra. men med tanka är hur jobb är att rensa. EcoTec har så många delar inne bland mekaniska och med janfire oxå.
Vikingbio har inte lika många mekaniska utan likna som Pellx, bara elektronikkort, två transfo och fläkt på plats inte mer. Vilka tycker jag att de uppåtbrinner har så massor delar och obökig till onödig. Alltså min kommentaren.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Brännarval?

Inlägg av André »

ralle skrev:Hej! Jag är ny här men har eldat pellets i 6 år (tror jag det är). Har en pellx brännare men har nu tröttnat på alla driftsstopp och känslighet för "mjöl" i pelletsen uraskning var tredje dag etc etc. Funderar på att byta brännare, har kollat på Janfire och Echotec bl a på nätet. Hoppas någon vill leda mej rätt med tips och råd om viket val jag skall göra. Jag vill inte ha några tips om min nuvarande brännare, den skall bytas.

Mvh Ralle
Ur askning var tredje dag lät rätt ofränt.. :cry:
Vad har du för panna??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ecotec är inte känslig för typ mjöl i pelletsen eller fin fraktioner.

Däremot så kan din panna vara olämplig att montera en Ecotec i.

Så jag ställer samma fråga som André: Vilken panna har du?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ralle
Frö

Inlägg av ralle »

Har en motalapanna gjutjärn som enl försäljare skall funka bra med både echotec och janfire.
Det blir en undermatad brännare denna gång.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Du får 3000 pix i inbyte för din gamla brännare om du köper en ny EcoTec A4..Kolla deras hemsida: www.ecotec.net
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

MatsH skrev:Du får 3000 pix i inbyte för din gamla brännare om du köper en ny EcoTec A4.
3000... Ecotec har ganska saftiga marginaler mao. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MatsH skrev:Du får 3000 pix i inbyte för din gamla brännare om du köper en ny EcoTec A4..Kolla deras hemsida: www.ecotec.net
Tycker 3000:- va snålt.. :(
Jag fick då 10 000:- för min -96:as Janfire.. :D
Sedan så är de ju bara att kolla på blocket vad folk begär för sin model...
Den billigaste som är ute på blocket nu (Junsele brännare) begär dom 8000:- för.. Det var oxå 2 st Pellx ute för 11000:- o 14000:-

Ecotec ligger ju ca 3000:- högre än thermias bequem 15D
Så jag skulle då sälja min brännare själv o köpa bequemen.. :wink:
Senast redigerad av André den mån 07 mar, 2005 16:17, redigerad totalt 2 gång.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ralle skrev:Har en motalapanna gjutjärn som enl försäljare skall funka bra med både echotec och janfire.
Det blir en undermatad brännare denna gång.
De gör du rätt i.. :wink:
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Jag har också en övermatad brännare,men skulle jag köpa idag blev det Thermia,tveklöst.
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Hmm... Från att det inte skrivits ett ord innan har Thermia BeQuem blivit omåttligt påpulär här på forumet under bara någon vecka. ALLA verkar skriva positivt om denna... Fränt! Eftersom jag själv ska ha en sån...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

ralle skrev:Hej! Jag är ny här men har eldat pellets i 6 år (tror jag det är). Har en pellx brännare men har nu tröttnat på alla driftsstopp och känslighet för "mjöl" i pelletsen uraskning var tredje dag etc etc.
Mvh Ralle
Uraskning var 3:e dag, vad eldar du med för pellets??? Med Agrol eller Såbi kan jag köra utan uraskning i 2-3 veckor med min Pellx. Borra 3-4st. 6mm hål undertill i matarskruven så faller mjölet ut där. Personligen tycker jag det verkar vara slöseri med pengar att byta ut en fungerande brännare. Kanske är jag partisk då jag själv kör Pellx men jag kunde inte låta bli att kommentera.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Tre tusen för en beg fungerande pelletsbrännare är ju billigt. Faktum är att om någon tänker nappa på deras erbjudande så vill jag nog vara med och bjuda över :) Får man tre tusen för en sönderbränd pelletskorg så är det däremot rätt bra betalt.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

ralle skrev:Hej! Jag är ny här men har eldat pellets i 6 år (tror jag det är). Har en pellx brännare men har nu tröttnat på alla driftsstopp och känslighet för "mjöl" i pelletsen uraskning var tredje dag etc etc. Funderar på att byta brännare, har kollat på Janfire och Echotec bl a på nätet. Hoppas någon vill leda mej rätt med tips och råd om viket val jag skall göra. Jag vill inte ha några tips om min nuvarande brännare, den skall bytas.

Mvh Ralle
Vilken av Pellx har du ..humm brukar vara en del missförstånd om Pellx och därför frågar jag ..är det den här http://www.pellx.com/images/brannare/p20.jpg eller den här http://www.kmp-ab.se/PX21-ri-frilagd---BB.jpg ..och är det den som är från KMP så har du lika som min men då förstår jag inte hur det är möjligt att du har problem med "mjöl" ..min har aldrig strejkat på grund av det ..vad har du för processor ? ..vad har du för element keramisk eller element ? ..hur många deciliter har du i startdosen ? hur mycket pellets får den under drift vid en matning ? ..kör du med halvfart eller hel ?..vad har du för panna ? ..och aska får du med alla brännare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som ja förståt av den som började på denna tråd ville han inte ha några tips el råd om nuvarande brännare.. :wink:
Skriv svar