Läste ett par äldre trådar ang innegivare som var intressanta, Har en cjb termomatic hos mig, med givaren mellan kök/vardagsrum, detta funkar ganska ok tycker jag, problemet är att när jag eldar i spisen så sjunker ju värmen på övervåningen. Såg nåt förslag om att man istället placerar givaren på övervåningen, och där kör elementen på max, samt att man då stryper elementen på nedervåningen, samt då att elementtermostaterna styr då man eldar,
Är det någon mer som har nån erfarenhet av detta?
Innegivare
Innegivare
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Jag värmer ett plan + källare och har samma sorts shuntstyrning. Jag har valt att ha givaren i källaren, eftersom det är hopplöst att få varmt där annars. Värmen vill gärna stiga uppåt, som bekant, så om du styr shunten mot temperaturen på övervåningen kommer du inte att få fram tillräckligt med värme till elementen på nedervåningen. Då blir du tvungen att elda i kamin, med följden att en stor del av värmen därifrån smiter upp till övervåningen (beroende på planlösning, förvisso) och drar ner shunten ytterligare. Ett slags moment 22, därmed. Mycket ved och lite pellets lär det gå åt.
Kort sagt - inte bra enligt mina erfarenheter. Till skillnad från dig har jag kakelugn på ovanvåningen, men jag menar ändå att det måste vara såhär:
- Givare på nedervåning
- Öppna spjäll på elementen på nedervåning
- Strypning med termostat på ovanvåning
Kort sagt - inte bra enligt mina erfarenheter. Till skillnad från dig har jag kakelugn på ovanvåningen, men jag menar ändå att det måste vara såhär:
- Givare på nedervåning
- Öppna spjäll på elementen på nedervåning
- Strypning med termostat på ovanvåning
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Försök gärna att BARA lägga frågor på ett ställe och inte på flera olika "avdelningar".
Det underlättar för alla att "bara" behöva svara och läsa på ett enda ställe.
Det underlättar för alla att "bara" behöva svara och läsa på ett enda ställe.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tackar för detta, jo jag förstår att det lär köra ihop sig om jag sätter givaren på övervåningen, man vill ju ändå ha "nytta" av givaren, att det går lite minder pellets när man tex eldar, samt om det finns andra faktorer som gör att det blir varmare!!!
Att ha givaren i källaren hos mig går inte, då det endast finns tvättstuga där, samt att det finns dörrar mellan källare och mellanplan. Det gäller då inte för mig att strypa elementen på övervåningen, för problemet är ju att jag får det lite kallt där!
Till Roli: Sorry. visste faktiskt inte att tråden fanns på fler ställen, en miss av mig
Att ha givaren i källaren hos mig går inte, då det endast finns tvättstuga där, samt att det finns dörrar mellan källare och mellanplan. Det gäller då inte för mig att strypa elementen på övervåningen, för problemet är ju att jag får det lite kallt där!
Till Roli: Sorry. visste faktiskt inte att tråden fanns på fler ställen, en miss av mig

Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Jo, och den skrevs frågan 3 minuter före denna tråd och är formulerad exakt lika....pekkapikk skrev:Till Roli: Sorry. visste faktiskt inte att tråden fanns på fler ställen, en miss av mig

samt finns här, under "övrigt"....

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6973
Moderator