Serie eller parallellkoppling av ackar?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
juck
Ungskog

Serie eller parallellkoppling av ackar?

Inlägg av juck »

En kort fråga, vad är för resp. nackdelar med att parallell- eller seriekoppla acktankarna? Mina begagnade jag köpt har tidigare varit seriekopplade, varav den ena har varmvattenberedare. Jag tycker dock att det verkar som att fler använder sig av parallellkopplade tankar, vad är för och nackdelar med detta?

[/img]
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Man kopplar väll alltid i serie med beredaren i första tanken för att få varmvatten så snabbt som möjligt..Men att ta iakt hur du monterar ladomaten så du får ut luften... samt hur då går ut med stigande och kommer tillbaka med returen från värmekretsen som har stor beydelse när det gäller skiktningen på dina tankar
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att parllell koppling är att föredra, då följer bägge tankarna med skiktningen bättre. (Horisontellt sett.)Naturlagarnas princip..Naturligt vis placeras tanken med varmvatten slingan eller beredaren i närmast pannan.
Med serie koppling får man inte ur bortesta tankens topp temperatur om man inte placerat returen från radiatorkretsen i botten på tanken längst bort då hjälper radiator pumpen till att flytta flödet rätt, så att hyffsad skiktning sker..Man är alltså beroende av radiator pumpens funktion vid Seriekoppling.Obs. Den är oftast bara i bruk när värmebehov finns alltså (Vintertid).
Sommartid tycker i alla fall jag att seriekoppling är förkastligt.....

Jag förespråkar Parallellkoppling.

Ved Profilen..
juck
Ungskog

Inlägg av juck »

Jag hade tänkt mig parallellkoppling och ville bara kontrollera lite vad som var skillnaden. Jag kommer ju även sätta kulventiler mellan tankarna så jag kan använde 1, 2 eller 3 tankar beroende på värmebehov o.s.v.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

måste medge att jag tänkte tok fel..jag har också parralelkopplat mina tankar..Men som sagt att man kopplar i serier har att o göra med att man ska få in snabbt varmatten
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jägarn skrev:måste medge att jag tänkte tok fel..jag har också parralelkopplat mina tankar..Men som sagt att man kopplar i serier har att o göra med att man ska få in snabbt varmatten
Du får lika snabbt varmvatten vid paralellkoppling. Om laddomat är installerad.

Ved Profilen..
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Ved Profilen skrev:Jag tycker att parllell koppling är att föredra,

Ved Profilen..
Även om du har en tappvattenautomat för varmvattnet?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

MP skrev:
Ved Profilen skrev:Jag tycker att parllell koppling är att föredra,

Ved Profilen..
Även om du har en tappvattenautomat för varmvattnet?
Ja jag tycker så, men det beror väl på inkopplingsalternativ av tappvattenautomaten.
Hur menar du???

Ved Profilen..
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

kvittar om du har laddomat du får varmvatten snabbast vid serie ...
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jägarn skrev:kvittar om du har laddomat du får varmvatten snabbast vid serie ...
Då så!! Gör så .Det var ändå Juck jag försökte hjälpa...

Ved Profilen.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Ved Profilen skrev:Ja jag tycker så, men det beror väl på inkopplingsalternativ av tappvattenautomaten.
Hur menar du???

Ved Profilen..
Jo seriekopling är ju överlägset när det gäller värmeförluster, men skicktningen fungerar ju inte som du påpekat när man har slinga eller beredare i tanken. Men har man automat så försvinner ju det problemet.

Och i en sådan installation är nog seriekoppling fördelaktigare än paralellkoppling.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

MP skrev:
Ved Profilen skrev:Ja jag tycker så, men det beror väl på inkopplingsalternativ av tappvattenautomaten.
Hur menar du???

Ved Profilen..
Jo seriekopling är ju överlägset när det gäller värmeförluster, men skicktningen fungerar ju inte som du påpekat när man har slinga eller beredare i tanken. Men har man automat så försvinner ju det problemet.

Och i en sådan installation är nog seriekoppling fördelaktigare än paralellkoppling.
Du verkar inte förstå vad jag menar:Jag lägger ned mitt svar i denna tråd..efter som jag inte vet förutsättningarna på valt kopplings alternativ.Dessutom har det aldrig varit talat om vv automat vid denna installation.. Det är väl ändå juck som frågar??
Den som undrar kan PM mig i stället...

Ved Profilen..
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag har slingor till varmvattnet. Slutvärmningsslingan sitter såpass högt i första tanken, att det i praktiken inte är någon fördröjning på varmvattnet, även om det naturligtvis ska in lite varmvatten i de andra tankarna också.
Parallellkopplingen är också perfekt så tillvida att jag kan öppna de två extratankarna mot shunten, och köra värme till huset från dem, men låta det vara stängt för cirkulation i tanken där varmvattnet värms. Då kan jag låta de andra två gå tomma, mot elementen, utan att bli av med varmvattnet. Det är perfekt i mellansäsongen, som nu, när jag behöver lite värme i huset ibland, men det behöver inte vara kontinuerligt. Räcker inte solen till eldar jag en gång, och låter det värma huset så länge der räcker.

Skulle jag göra samma sak med seriekoppling måste jag ju passa anläggningen, för att se när kallvattnet börjar komma in i varmvattentanken.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
juck
Ungskog

Inlägg av juck »

Jag gör den här tråden lite aktuell igen eftersom jag nu har lyckats fylla i vatten i mitt system efter mycket kopplande.
Jag har kopplat ihop min anläggningen enligt det schema som finns på strömnsnäspannans hemsida eftersom det är sådana tankar jag har. Det enda jag ändrat på är att jag satt pumpen till radiatorerna på returen istället för på framledningen, detta pga av att jag hade mer plats där.

Jag tycker dock att laddningen fungerar kosntigt på mina tankar när jag eldar. Jag fyller den bortersta tanken med värme först och jag tycker att det tar lång tid innan jag får ner värme i de andra två. Jsg får värme klart sist i den tank jag har beredaren i, vilket inte känns helt ekonomiskt. Skall det verkligen fungera så? Eller kan det vara något jag inte tänkt på?

Pannan jag använder är en värmebaronen Combimax och till det är deras ackstyrning 3 med rökgastermometer installerad (vilken verkar vara identisk med Laddomat 21). Jag har dock haft problem att öppna den ena kulventilen i den, den som tar vatten från laddningen. Den står bara halvöppen som det är nu, Kan det ha betydelse för att få upp pannan i ordentlig temperatur? Jag tycker nämligen att det är väldigt segt att öka tempen när den kommit upp i 75 grader och att pannan är ca 40 grader varm en lång tid efter att jag eldat.
Dessa laddar 3 st 500 l tankar från strömnsnäspannan varav den ena har en 120 l beredare.
Jag har inte hållt på så mycket med eldning så jag vore tacksam för era svar!

edit:
Desto mer jag funderar, desto mer tror jag det beror på min placering av pumpen till radiatorerna... Som det är nu trycker jag ju in returen i botten på tanken vilket borde innebära att det finns ett större motstånd att få in vattnet som ska ladda tankarna i toppen. Hade jag istället satt pumpen så att den sög ut vatten i framledningen borde jag snarare fått en ökad fart på laddningen och en jämnare fördelning av returen... Tänker jag rätt här? Innan jag ger mig på att flytta pumpen vill jag gärna ha lite feedback så att det är rätt att lägga ner det arbetet.
Skriv svar