pellets förbrukning

DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Kanske ett onödigt svar med tanke på att alla andra svar lutar åt samma håll, men jag kan bara hålla med om att förbrukningen i mina öron låter extremt hög i en förhållandevis lite kåk!
Vi har förbrukat cirka 22 säckar på de senaste 6 veckorna här och då har vi en ganska stor kåk och badar hyfsat ofta i ett stort badkar!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Finns det bafflar eller retarders som inte sitte i?
deleted
Mike_-_
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 23:16

Inlägg av Mike_-_ »

Shakespeare skrev:
Mike_-_ skrev: tjena..

ok jag bor i halmstad och det är ju inte så kallt här ännu.
jag har en ctc 265B panna, baxi eurofire brännare
Det hade varit intressant att veta energiförbrukningen före pellets också.
Är det energiförbrukningen som är hög eller verkningsgraden på värmesystemet som är låg?

mvh
tjena..

jag ligger väl på ungefär 1500 kwh i månaden skulle jag tro.. lite mer kanske.. jag hade 81% verkningsgrad när rörläggaren va å ställde in pannan.. jag funderar på att byta panna till en lite nyare ctc 1100 panna istället
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
Mike_-_
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 23:16

Inlägg av Mike_-_ »

[quote="Danne82"]Finns det bafflar eller retarders som inte sitte i?[/quote

vad är detta för något som du skriver bafflar eller retarders, är inte så kunnig inom pannor så
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det de gör är att hålla rökgaserna kvar lite längre i pannan så de hinner värma upp pannan lite till.
Så här ser dem ut i min ctc 1100:
Bild
Bild
Och här sitter de.
Bild
deleted
Mike_-_
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 23:16

Inlägg av Mike_-_ »

Danne82 skrev:Det de gör är att hålla rökgaserna kvar lite längre i pannan så de hinner värma upp pannan lite till.
Så här ser dem ut i min ctc 1100:
Bild
Bild
Och här sitter de.
Bild
ok då är jag med.. har inte kollat på min panna om det fattas.. men man skulle tydligen behöva ta väck sådana på 1100:an om man skulle ha pellets eller. de kallas även för turbulatorer eller jag helt ute å cyklar? :?
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Mike_-_ skrev: de kallas även för turbulatorer eller jag helt ute å cyklar? :?
Du är inte ute och cyklar :wink:

Kärt barn har många namn.....

turbulator, retarder, veckplåt, spiral, fjäder

finns säkert fler namn
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mike_-_
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 23:16

Inlägg av Mike_-_ »

Roli skrev:
Mike_-_ skrev: de kallas även för turbulatorer eller jag helt ute å cyklar? :?
Du är inte ute och cyklar :wink:

Kärt barn har många namn.....

turbulator, retarder, veckplåt, spiral, fjäder

finns säkert fler namn
ok. men är det sant att man ska ta väck sådana när man har pellets i en 1100:a panna
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Det beror på vilket drag du har i pannan och vilken rökgastemperatur du har.
Om du mäter uppe i toppen av skorstenen behöver du ha ca 80 grader, annars är det risk för kondens.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Mike_-_
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 23:16

Inlägg av Mike_-_ »

carpelux skrev:Det beror på vilket drag du har i pannan och vilken rökgastemperatur du har.
Om du mäter uppe i toppen av skorstenen behöver du ha ca 80 grader, annars är det risk för kondens.
ok då är jag med.!!
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kan mycket väl ha fel men räcker det inte med 60 grader vid toppen om man har draglucka?
Jag var tvungen att kapa två st på mitten för att inte mina rökgaser skulle bli för låga men sen är ju tydligen viking bio ganska förlåtande med drag och sådant.
deleted
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Mike_-_ skrev: vad är detta för något som du skriver bafflar eller retarders, är inte så kunnig inom pannor så
I en 265B finns inga turbulatorer. Men en gjutjärnsbaffel som nås från veddelen, den sitter på hakar för kanalen mellan olje och veddelen.

Sedan är det fördelaktig att sätta ytterligare en baffelplåt i veddelen som leder ner röken mot botten innan den går ut i rökröret.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Danne82 skrev:Kan mycket väl ha fel men räcker det inte med 60 grader vid toppen om man har draglucka?
Jag var tvungen att kapa två st på mitten för att inte mina rökgaser skulle bli för låga men sen är ju tydligen viking bio ganska förlåtande med drag och sådant.
Svårt att säga. Du kan antagligen ha betydligt lägre om dragluckan blandar in mycket friskluft. Jag har under 40 grader men jag har lite kondens de sista decimetrarna (där röret är fast inmurat och oisolerat)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

Inlägg av pelle-ts »

har ibland lite svårt att tro på alla dessa förbrukningssiffror - själv gör jag av med ca 8 t pellets per år under en eldningssäsong (6 - 7 månader), vilket jag tycker är ganska normalt eftersom min tidigare oljeförbrukning var ca 3.5 m3 med samma förutsättningar

Hus ca 300 m2 från 1908, helt ok rökgastemperatur.
Biona 2000 med NibeCity
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Förbrukning.

Inlägg av Håkan S »

Pelletsförbrukningen svänger våldsamt över året så man skall inte få panik som ny pelletseldare om dagsförbrukningen verkar hög i början. Det är ju årsförbrukningen som är viktigast. När man eldade olja hade man ju inte alls samma koll på dagsförbrukningen som man har om man fyller säck! Min erfarenhet är faktiskt att jag med min gamla cTc-171B panna gör av med något mindre pellets jämfört med oljeförbrukningen innan, men det går ju inte att jämföra vintrarna exakt med varandra så förmodligen är det den globala uppvärmningen som spelar in. Mvh HS.
Skriv svar