Oljebyte på Passat 1,9 tdi

Frippe
Prima virke

Oljebyte på Passat 1,9 tdi

Inlägg av Frippe »

Hej.
Har en Passat 1,9 tdi -95 som går på övertid. Bilen har rullat minst 50.000 mil. Ganska trött i motorn, men den går och går.
Jag fick bilen av en kompis som köpt en annan bil. Han hade kört den ca. 9000 mil och aldrig bytt olja. Jag har kört 1000 mil, alltså har bilen gått minst 10.000 mil utan oljebyte.
Nu när det börjar bli kallt så är den trög att starta på morgonen. Oljan är väldigt seg.
Vad händer om jag byter olja?
Bytte olja på en gammal volvo en gång, då skar motorn eftersom den nya oljan löste upp smuts som fastnade i oljekanaler.

Finns det några knep för att rädda motorn?

Tips och ideér mottages tacksamt.

MVH Fredrik
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du byter självklart oljefilter och olja samtidig! Är det så att den nya oljan sedan blir smutsig mycket snabbt byter du filter igen och då kanske oljan, sedan borde det vara lugnt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Byt olja och filter kör en timme konstant. (Tomgång eller körning)
Byt olja och filter kör en timme konstant. (Tomgång eller körning)
Byt olja och filter kör 1000 mil.
Byt olja filter kör 1000 mil.
osv.

Första två byten gör du för att tvätta bort ev. äckliga gamla oljerester.

Använd gärna en fin minerolja, ett ex är Mobile Delvac MX 15/40. Bättre minerolja än den är svår att hitta, spöar ur skiten de flesta halvsyntetoljor vid användning i en turboladdad diesel.
Använd annars en halvsyntetolja, de är väldigt bra utan att vara för dyra.

Beträffande oljor och smuts så är det inte partiklar som filtret ev kan ta som är det som förstör oljan.
Det är i en diesel väldigt mycket sotet och andra föroreningar som förstör oljans smörjande och rengörande förmåga.
Oljan kan se ok ut men vara kass då syror från förbränningsprocessen förstört oljan.
Oljans förmåga att hantera detta kallas för TBN-tal, högt TBN ger längre serviceintervall.
Oljans uppgifter är att smörja vilket alla vet, men också att kyla, rengöra och korrosionsskydda motorn invändigt.

Slutsats, åk till en lokal oljedepå där ex lastbilar tankar och grävmaskinister köper sin olja.
Köp en 20 liters dunk med en bra mineralolja för halva priset gentemot 4liters, gör dina byten enligt ovanstående anvisning och du kan åka många, många mil till om motorn inte blivit skadad av den långa misshandeln.
Oljebytet nu kan rädda den, kör du 5000 mil till så lovar jag att den kommer haverera och det kommer gå fort när oljan är helslut.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Tack för tipsen!

Har en 20-liters dunk med bra olja hemma som kommer väl till pass.

Köper nog ett par oljefilter på biltema, blir billigare än mekonomen.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Vet inte , men jag är lite lömsk på biltemas filter. Har varit
med om 2 fall när tätningsringen bara krypit av , trots
att filtren varit åtdragna. Hörde någon som hade läst att
de var för täta? Eller har jag haft otur med mina ??
Har inget emot biltema men oljefilter köper inte jag
där

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Har okcså hört att biltemas filter kan vara "så där" att lita på, men jag tänkte använda dem vid de första snabba oljebyterna för att sedan köpa ett dyrare filter att köra vidare med.

För övrigt är nog ett billigt biltemafilter bättre än det gamla skitiga som sitter på nu.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Biltemas oljefilter är inte mycket att ha, köp åtminstone på mekonomen istället, ett par tior dyrar men mycket bättre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Kolla upp priset på orginal filter också. Ibland (!) blir man riktigt förvånad :shock: Orginal är inte alltid dyrast! 8)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Oljefilter pris.

Mekonomen 144kr

Biltema 54kr

Köper nog två Biltemafilter för två snabba byten och ett dyrare filter vid sista oljebytet.
Biltemafiltren kommer bytas nästan omgående och dyrare filter när sätts i efter "motorrensning"

Komentarer?

MVH Fredrik
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hur mycket kostar bilen och ett ev motorhaveri?

Låt inte snålheten bedra visheten för småkostnader som detta.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Jo, håller med där. Dessa två oljefilter kommer att vara de absolut viktigaste för bilens fortlevnad. Det kommer att lossna en hel del slagg som måste stanna i oljefiltret för att undvika haveri. Ska du snåla på filter så gör det senare istället!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Jo det är sant. Vad är lite dyrare filter jämfört med ett eventuellet motorhaveri!!

Hoppar över Biltema och köper dyrfilter istället.

Tack för synpunkterna.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har läst om att biltemafilter har pajat och pappret från filtret har satt igen det mesta i motorn ..jag har köpt Mann filter till många olika bilmärken för 80-85kr och det är värt varenda krona
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

För att bringa lite "sans" i detta... biltema köper ju av större kända tillverkare som brandar filtren till Biltema.

Någonstans i min maskin har jag ett test som en tysk motortidning gjorde över ett antal oljefilter där en olja smutsades ned med vissa mängder av olika partikelstorlekar, sedan cirkulerades detta i filtren vid en "normal" arbetstemperatur och det lästes av flöde samt mättes efteråt hur stor mängd av de olika partikelstorlekarna som var kvar i oljan.

Gjordes även nåt mer i testen men det har jag inte i skallen....

Iaf, vet att några av de filter som vart med var:
Biltema
Mann
Bosch
Purflux
Toyota original (fråga mig inte varför..., men resultatet var intressant !)
AC delco

Samt några till som jag inte heller kommer ihåg.

Däremot fastslogs det att Purflux vart det absolut bästa filtret, sedan AC delco och biltema på delad andraplats och resten av filtren vart likvärdiga förutom Toyota originalfiltret som vart helt värdelöst bokstavligen talat...

Det fastslogs också att AC delco filtret och biltema filtret SÅG likadana ut både utvändigt och på filterpatronen...

Men sedan dess har utseendet ändrat sig ett par gånger på biltemafiltren..., och ibland ligger det "WIX" kartonger i hyllan hos biltema så en kvalificerad gissning är att de kommer från den tillverkaren numera.Vilket ju gör ovanst. test lite värdelös.... men man kan ju beakta fenomenet iaf.

Bränslefiltren finns det folk som haft problem med att de släppt "ludd" vet jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Nu när Biltema ändå diskuteras kom jag att tänka på deras motoroljor.

Har hört någonstans att deras oljor är av bra kvalitet, gott och väl jämförbar med andra mer "erkända märken".

Finns det någon som vet och har någon info om detta?

Helsyntetisk olja på Biltema kostar mindre än hälften än på tex. Statoil.
Skriv svar