Jaha, nu närmar sig den dyra säsongen. Det är visst smart att inte släppa ut så mycket värme genom bulkröret och avluftningsröret.
Är det någon som har ett smart tips på hur man får bra isolering i rören. Och som man med hyfsad säkrhet kan få ut igen före nästa fyllning.
Eller isolerar ni mer runt rören inne i huset?
mvh
Stefan
Isolering i bulk och avluftningsrör
-
- Stor entusiast!
Isolering i bulk och avluftningsrör
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Jag brukar trycka in lite isolering i rören innan jag sätter på locket. Om det sedan är tillräckligt det vete tusan, men bättre än inget är det ju iallafall. Nu går ju mina rör bara rakt genom väggen (förrådet är direkt på insidan) och är under 1 m långa så jag har inte brytt mig om att isolera dem på utsidan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Trycker in lite isoliering i bulröret. Dammpåse modell större lägger jag i avluftnings röret så blir det lite tätare där också.
Inspektionslucka till bulkförrådet är stängd så även om det "trillar" in lite kyla i förrådet så är det stängt med 22mm spånplatta och gott och väl en meter pellet över vilket inte har det sämsta isolerings värdet precis...
Inspektionslucka till bulkförrådet är stängd så även om det "trillar" in lite kyla i förrådet så är det stängt med 22mm spånplatta och gott och väl en meter pellet över vilket inte har det sämsta isolerings värdet precis...
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2