Hög eller låg effekt??
Hög eller låg effekt??
Vilket är egentligen bäst? Att köra med en högre effekt under en kortare tid eller en lite lägre effekt under en längre tid?
Jag har en EchTech A4 med effektreglering där max effekt är 80% och min 72%. Ibörjan när pannan och Acktanken är kall så kör brännaren med 80% och värmer upp pannan rätt snabbt innan den skickar över varmvattnet till tanken.
När sedan tempen i tanken närmar sig 66 grader så går effekten ner till 72% men det känns som den kör väldigt länge det sista. Men det kanske är effektivare, jag vet inte
Det kanske är bättre att köra utan effektregleringen på en och samma effekt hela tiden.
Jag har en EchTech A4 med effektreglering där max effekt är 80% och min 72%. Ibörjan när pannan och Acktanken är kall så kör brännaren med 80% och värmer upp pannan rätt snabbt innan den skickar över varmvattnet till tanken.
När sedan tempen i tanken närmar sig 66 grader så går effekten ner till 72% men det känns som den kör väldigt länge det sista. Men det kanske är effektivare, jag vet inte
Det kanske är bättre att köra utan effektregleringen på en och samma effekt hela tiden.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
De flesta säger ju att man ska minimera stilleståndstiderna och därmed köra på låg effekt, men samtidigt så arbetar ju alla pelletsbrännare optimalt vid en viss effekt i en viss panna så hur mycket det har med verkligheten att göra vet jag inte.
Personligen så "tycker" jag att det går mindre pellets när jag kör på låg effekt, men jag inga som helst belägg för att detta är korrekt.
Personligen så "tycker" jag att det går mindre pellets när jag kör på låg effekt, men jag inga som helst belägg för att detta är korrekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Hög eller låg effekt??
Varje brännare har naturligtvis en under gräns där den inte klarar av att förbränna pelletsen effektivt. Det är 2 saker som i huvudsak bestämmer brännarens verkningsgrad.Maran"]Vilket är egentligen bäst? Att köra med en högre effekt under en kortare tid eller en lite lägre effekt under en längre tid?
1. Överskott på luft som gör att överflödig kall luft passerar genom pannan samt kyler lågan.
2. Högt CO vilket innebär att det i rökgasen finns obrännda "brännbara" gaser. Man släpper alltså ut en del av vedens energiinnehåll i skorsten. Man får detta fall både vid för lite och för mycket luft.
Men ändå tror jag att i de alldra flesta pannor avsedda för olja har man de största förlusterna i pannans verkningsrad ( förmågan att kyla rökgaserna och värma vattnet ). Därför är alltid mitt råd ELDA aldrig med mer effekt än vad som är nödvändigt. Ju lägre rökgasen är desto med värme från lågan har stannat i pannan.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
ok, jag håller på att testar vilken effekt som förbrukar minst pellets.
Den pannan jag har, CombiHeat 2010 är en oljepanna som har 32 rör i sig så antar att den borde vara ganska bra på att att upp värmen. När vi installerade brännaren så var den inställd på 70% (vet ej vilken effekt det mostsvarar) och då hade jag en rökgastemp på 118 grader.
Jag skall köra i ett par dygn på olika effekter för att mäta vilken som ger minst förbrukning. Hoppas att vädret är hyfsat lika bara...
Den pannan jag har, CombiHeat 2010 är en oljepanna som har 32 rör i sig så antar att den borde vara ganska bra på att att upp värmen. När vi installerade brännaren så var den inställd på 70% (vet ej vilken effekt det mostsvarar) och då hade jag en rökgastemp på 118 grader.
Jag skall köra i ett par dygn på olika effekter för att mäta vilken som ger minst förbrukning. Hoppas att vädret är hyfsat lika bara...
Har man en panna med rökgaser mellan 100-120 gr ( i klass med en bra pelletspanna ) finns inget mer att göra där för verkningsgraden. I detta fall finns andledning att försöka finjustera brännaren till en optimal förbränning.Den pannan jag har, CombiHeat 2010 är en oljepanna som har 32 rör i sig så antar att den borde vara ganska bra på att att upp värmen. När vi installerade brännaren så var den inställd på 70% (vet ej vilken effekt det mostsvarar) och då hade jag en rökgastemp på 118 grader.
Tyvärr får många leva med rökgastemperaturer på 150-250 gr i konverterde oljepannor.
En EcoTec Bioline20 fabriksinställd på 70 % skall ge 15-16 kW med normal 8 mm pellets.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Vilka parametrar är bra att finjustera på Ecotech?
Som det är nu så laborerar jag med effekten i brännaren. Men man kanske kunde optimera något annat?
Finns det något att spara vid starterna?
Jag kör ju mot ack tank och styr brännaren med termostaten i tanken. Där har jag också testat lite olika temperaturer med olika hystereser. För tillfället så går brännaren i gång när tempen i tanken är 40 grader (termostaten sitter 1/3 från toppen ,dvs ganska långt ner) och slutar vid 66 grader.
Innan laddningen börjar så eldar brännaren upp tempen i pannan till 80-85 grader. Då startar cirk. pumpen att med full fart byta vatten mot tanken. Jag har ingen laddomat eller något utan bara en cirk. pump.
Sparar man pellets genom att använda någon typ av laddomat?
Sedan så har jag en tidsstyrning, dvs efter termostaten i pannan slagit av så kör pumpen ytterligare i ca 1,5 minut för helt tömma pannan.
Bra/dåligt?
Som det är nu så laborerar jag med effekten i brännaren. Men man kanske kunde optimera något annat?
Finns det något att spara vid starterna?
Jag kör ju mot ack tank och styr brännaren med termostaten i tanken. Där har jag också testat lite olika temperaturer med olika hystereser. För tillfället så går brännaren i gång när tempen i tanken är 40 grader (termostaten sitter 1/3 från toppen ,dvs ganska långt ner) och slutar vid 66 grader.
Innan laddningen börjar så eldar brännaren upp tempen i pannan till 80-85 grader. Då startar cirk. pumpen att med full fart byta vatten mot tanken. Jag har ingen laddomat eller något utan bara en cirk. pump.
Sparar man pellets genom att använda någon typ av laddomat?
Sedan så har jag en tidsstyrning, dvs efter termostaten i pannan slagit av så kör pumpen ytterligare i ca 1,5 minut för helt tömma pannan.
Bra/dåligt?
-
- Stor entusiast!
Som ni redan har konstaterat ovan så har alla pannor en effekt när dess vekningsgrad är som bäst.
Jag har en Janfire combifire/NH. När den nyligen skulle justeras in (den har fyra effektlägen), så bad jag om 6kW, 9kW, 9kW med UH och 12 kW.
Installatören sa att han visst kunde göra det, men att verkningsgraden skulle bli för dålig på 6kW. Brännkoppen är itne optimerad för så låg effekt. Att den anges ha 3 och 6kW-lägen hade tydligen att göra med den tyska marknaden på något vis.
mvh
Stefan
Jag har en Janfire combifire/NH. När den nyligen skulle justeras in (den har fyra effektlägen), så bad jag om 6kW, 9kW, 9kW med UH och 12 kW.
Installatören sa att han visst kunde göra det, men att verkningsgraden skulle bli för dålig på 6kW. Brännkoppen är itne optimerad för så låg effekt. Att den anges ha 3 och 6kW-lägen hade tydligen att göra med den tyska marknaden på något vis.
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Jag nu efter två dygn mätt vid två olika effekter.
Vid 80% matning: 15 kg på 24 tim.
Vid 72% matning: 16,3 kg på 24 tim.
Kan man dra någon slutsats? Blir det ett annat förhållande vid -5 grader ute? Nu har det varit +7 grader.
Ute.tempen har varit ungefär densamma, dock är det mkt längre drifttider med den lägre effekten. Skall mäta skillnaden i drifttid.
Sedan får jag börja laborera med hysteresen, som fn är tillslag +40 grader och frånslag +66 grader i ack.tanken.
/Marcus
Vid 80% matning: 15 kg på 24 tim.
Vid 72% matning: 16,3 kg på 24 tim.
Kan man dra någon slutsats? Blir det ett annat förhållande vid -5 grader ute? Nu har det varit +7 grader.
Ute.tempen har varit ungefär densamma, dock är det mkt längre drifttider med den lägre effekten. Skall mäta skillnaden i drifttid.
Sedan får jag börja laborera med hysteresen, som fn är tillslag +40 grader och frånslag +66 grader i ack.tanken.
/Marcus
-
- Pannrumstomte!
Förbrukningen har också varit ungefär den samma. Mindre än +-10%. Kan lika väl bero på förbruukningen som på matningen. Högre matning ger högre rökgastemp men under kortare tid. Högre effekt bör ge bättre verkningsgrad totalt sett men det kan nog skilja från fall till fall. Lägre effekt ger längre gångtider och därmed färre starter.Maran skrev: Ute.tempen har varit ungefär densamma, dock är det mkt längre drifttider med den lägre effekten. Skall mäta skillnaden i drifttid.
Hur mycket vatten har du i pannan?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag har stängt av de lägre effekterna på min brännare (min + låg). Nu går den hela tiden på hög. Min tanke är att ju större skillnad i temp det är mellan lågan och panntempen desto mer värme överförs till pannan. Det bör också bli lättare att ställa rökgaserna till en mer enhetlig förbränningssituation.
Kan detta stämma?
Kan detta stämma?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Hej Maran,
Om man kör mot acktank med shunten på acktanken så är det bra med högeffekt och långa stillestånd eftersom man minskar förlusterna via rökkanalen.
Men som vanligt beror det ju liksom på... slitaget på pannan ökar om den hela tiden utsätts för stora temperaturskiftningar med eventuell korrosion/slitage som följd. Dessutom är det bra om pannvolymen är liten så att det går fort att få upp temperaturen (och därmed få en bra förbränning).
/Anders
Om man kör mot acktank med shunten på acktanken så är det bra med högeffekt och långa stillestånd eftersom man minskar förlusterna via rökkanalen.
Men som vanligt beror det ju liksom på... slitaget på pannan ökar om den hela tiden utsätts för stora temperaturskiftningar med eventuell korrosion/slitage som följd. Dessutom är det bra om pannvolymen är liten så att det går fort att få upp temperaturen (och därmed få en bra förbränning).
/Anders
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Hej igen,
Jag testade att öka effekten ytterligare,
Vid 81-82% då fick jag på ett dygn: 10,5 kg och 3 tim drifttid
Detta tycker jag är en ganska markant skillnad.
Lager:
Hur mycket påfrestar det pannan att köra som jag gör? Först värmer jag upp den till 80-85 grader för att sedan skicka tillbaka 40 gradigt vatten
Mvh
Marcus
Lager:
Hur mycket påfrestar det pannan att köra som jag gör? Först värmer jag upp den till 80-85 grader för att sedan skicka tillbaka 40 gradigt vatten
Mvh
Marcus
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har märkt samma sak när jag testat o det är som Lager skriver..Maran skrev:Hej igen,
Lager:
Mvh
Marcus
Min panna har en märkeffekt på 16 kW vid pelletsdrift o max 20 kW vid ved, När jag kör brännaren på 12 kW går det mer pellets för att värma tanken än om jag kör på 20 kW o minst går det med en effekt på just 16 kW... Det är 16 kW inmatad effekt i brännaren eller 3,3 kg pellets/tim med energiinnehåll på 4,8 kWh/kg pellets...
Så det verkar stämma bra som sägs att max effekten på brännaren ska vara kring 75% av max effekten vid vedeldning...
Din panna är väl på 40 kW så då bör du köra brännaren på max, Du skulle haft en på ca 30 kW..
Hmmm vad menar du med att värma den till 80-85° för att sedan skicka tillbaka 40°??
Har du ingen laddomat/termiskventil??
Jag kör med en 72° termostat i laddomaten o då går det 72° in i pannbotten o ut 82° till acktanken med laddomaten på hastighet 1..
Har du ingen laddomat bör du skaffa det så att inte kallare vatten än 60° går in i pannan för då kan det bli kondens i pannan med rostangrep som följd...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd