Hur länge kan man lagra en gammal vedpanna i garaget?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
spaedgris
Späd planta

Hur länge kan man lagra en gammal vedpanna i garaget?

Inlägg av spaedgris »

I huset som jag och sambon flyttat in i stod en gammal Egor V25 vedpanna. Jag köpte till en ackumulatortank så nu funkar systemet hyfsat bra. Innan var man tvungen att elda hela tiden. Det enda jag är orolig över är åldern på pannan, den är tillverkad 1978. Det finns inga synliga fel och den funkar bra än så länge, men 30 år är alltid 30 år.

Kan man köpa på sig en likadan panna och ha den stående i garaget som reserv? Har sett flera likadana pannor på blocket som säljs billigt. Om min panna skulle gå sönder en kall vinternatt så vore det ju lämpligare att ha reserven ståendes i garaget så att rörmokarn bara behöver springa hit och hjälpa mig att koppla in den.

Så länge en panna är i drift och inte läcker så rostar den inte sägs det. Men om man tömmer den och ställer den i ett varmgarage, finns det risk för rost då? Och packningar och sånt, torkar dom ihop då?

Nån som har nån teori?
Tacksam för svar.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

de är rätt skönt med en ny panna underförbrännig sugande fläkt 170l vedmagasin elda fyller i ett ved inläg var annan till var tredje dag..
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Hur länge kan man lagra en gammal vedpanna i garaget?

Inlägg av Olle45 »

spaedgris skrev:I huset som jag och sambon flyttat in i stod en gammal Egor V25 vedpanna. Jag köpte till en ackumulatortank så nu funkar systemet hyfsat bra. Innan var man tvungen att elda hela tiden. Det enda jag är orolig över är åldern på pannan, den är tillverkad 1978. Det finns inga synliga fel och den funkar bra än så länge, men 30 år är alltid 30 år.

Kan man köpa på sig en likadan panna och ha den stående i garaget som reserv? Har sett flera likadana pannor på blocket som säljs billigt. Om min panna skulle gå sönder en kall vinternatt så vore det ju lämpligare att ha reserven ståendes i garaget så att rörmokarn bara behöver springa hit och hjälpa mig att koppla in den.

Så länge en panna är i drift och inte läcker så rostar den inte sägs det. Men om man tömmer den och ställer den i ett varmgarage, finns det risk för rost då? Och packningar och sånt, torkar dom ihop då?

Nån som har nån teori?
Tacksam för svar.
Hej
En panna helt tom på vatten kan möjligen ytrost bildas och det är inte samma som den rostar bort. med andra ord håller den länge om den står torrt och i jämn temeratur= ingen kondens som ytterligare kan korta livslängden på en lagrad panna.
Packningar är förmodligen i fibermatrial och åldras inte så fort.

MVH
Ruben
Skriv svar