Förrådet utanför pannrummet?

Skriv svar
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Förrådet utanför pannrummet?

Inlägg av Danne82 »

Får man göra hål i väggen till pannrummet och ställa förrådet i garaget?
Det skulle va skönt för mig så jag har litet pannrum och trångt när man skall sota samt att då kan jag har förrådet endast 0,5 meter ifrån pelletslagret.

Det jag är lite osäker på är om sotaren godkänner detta vid en brandskyddsinspektion eftersom det då tillkommer en pytteliten risk att elden går ut i garaget om det nu mot förmodan skulle börja brinna i skruven.
deleted
kurre_44
Stor entusiast!

Re: Förrådet utanför pannrummet?

Inlägg av kurre_44 »

Danne82 skrev:Får man göra hål i väggen till pannrummet och ställa förrådet i garaget?
Det skulle va skönt för mig så jag har litet pannrum och trångt när man skall sota samt att då kan jag har förrådet endast 0,5 meter ifrån pelletslagret.

Det jag är lite osäker på är om sotaren godkänner detta vid en brandskyddsinspektion eftersom det då tillkommer en pytteliten risk att elden går ut i garaget om det nu mot förmodan skulle börja brinna i skruven.
Grundregeln är att brännare och förråd skall vara placerade i samma brandcell. I en vanlig villa finns det vanligtvis inte några särskilda brandcellsgränser. Regler finns dock för tak, väggar och dörr till pannrum. Mellan pannrum och garage är det kinkigt. Det skall finnas en luftsluss med 2 dörrar och ingen luftförbindelse. Sotarn ( brandmyndigheten ) brukar dock godkänna ett förråd i garaget om röret är brandskyddsisolerat. Minst 100 mm rockwool 50 cm på båda sidor samt inklätt med plåt. Fråga alltid sotarn först innan något montage börjar, det borgar för att han kommer att godkänna anläggningen vid besiktning.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har ett ca 2 kvm stort pannrum så min skruv går genom väggen till tvåttstugan, genom ytterväggen, in i ett fristående garage där förrådet står. Han fungerat perfekt i ett år nu med en 8 meters MAFA-skruv. Sotarn sa inget om min lösning.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Hur löste du genomföringen?
Gjorde du bara ett hål och drog skruven igenom eller har du gjort nått av det som kurre_44 skrev om?

Har du gjort någon brandinspektion när du haft det så?

Dessutom så fick ju oljetanken stå i garaget?

Fattar inte hur man kan göra husets viktigaste och roligaste rum så litet, mitt är det också ca 2 m2 som jag skrev =/
deleted
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag håller på att levera en skruv till en kund som går i takhöjd från 6m3 förråd i tvättrum genom betongvägg till pannrum. Kommer att installera antigen en brandmanchet som finns till dom plastskruvrör jag använder, alternativt stålskruv precis i genomföring på vägg. Skruvsystemen har en tät luftsluss som gör att rök/luft inte kan gå bakvägs genom matningsystem. Jag är osäker på vilka regler som gäller i Sverige men i Norge skall inte genomföringarna förminska väggens brandmotståndsförmåga.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kom ju och tänka på att många med bulkförråd lär ju ha det utanför pannrummet, hur har ni löst det?
Har ni haft problem med brandinspektionen av den anledningen?
deleted
SMOKIE
Prima virke

Inlägg av SMOKIE »

Håller på med att utveckla ett mellanförråd i direkt anslutning till pannan
för att underlätta hanteringen genom samdrift med ett större bulkförråd.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Danne82 skrev:Hur löste du genomföringen?
Gjorde du bara ett hål och drog skruven igenom eller har du gjort nått av det som kurre_44 skrev om?

Har du gjort någon brandinspektion när du haft det så?
Bara hål och det normala plaströret igenom. Sotarn sa inget vid brandinspektion han tyckte det såg rent och snyggt ut. Han hade dock mycket roligt åt min trappa (gjord av två oljetankshörn). Eller som han sa "Jo jag sa vissarligen åt dig Ju grövre desto bättre". Men det bjuder jag på. Den kommer hålla ett bra tag :)

Det svåra med hålen i väggarna var att ta bort lagom mycket och i rätt vinkel. Jag har en skarv till en böj mitt i ytterväggen. Men det är sådana utmaningar vi gillar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
luppg
Stor entusiast!

Re: Förrådet utanför pannrummet?

Inlägg av luppg »

Jag har just en sådan installation som du undrar över, har mitt bulk-förråd under garaget i källaren, ca 6-7 meter från pannrummet, dock är det som någon nämnde två st dörrar i passagen mellan, kanske är just för att det ska vara luftsluss? Har ej gjort installationen själv utan det har föregående ägare gjort, men det är godkänt iaf...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
gorhal
Späd planta

Tätning

Inlägg av gorhal »

Hittade följande från ESSVE, en Squeezer eller Kniparen, där tror jag lösningen finns om man behöver en riktig och brandsäker tätning.

http://www.essve.com/templates/Page.aspx?id=7601
Viking Bio + Pellmax UB + Pellistore + vakuumtransport
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag köpte 2 stk förra fredagen, betalde 800 + moms per stk. Dette efter 48% rabatt. Dom het quelfire tror jag. Man behöver två stk. för varje rör.
Vansinnig pris.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar