Pelletsförbrukning

Skriv svar
Lenhje
Frö

Pelletsförbrukning

Inlägg av Lenhje »

Jag har en janfire NH inkopplad på en Erylpanna från 1960. Huset är från samma år, tegel, med hel källarvåning. 90m2 + källaren värms upp.
Har i snitt en åtgång på ca 1 kg/timme. Varmvattenberedaren finns i pannan. 2 vuxna i hushållet, ungdomar i huset på helger. Gjorde förra året juni - juni av med ca 6,8 ton.
Är det onormalt hög åtgång, och vad göra för att minska denna. :idea:
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag har ca 16 kg om dagen så jag tycker att 24 kg låter väldigt mycket.
Men jag vet inget om varken din panna eller brännare så jag tyvär inte hjälpa dig.

Men några allmänna tips kan jag ge.
Kolla om det finns rör/vind/väggar som har kass isolering om så är fallet isolera.

Kör på så låg effekt som möjligt.

Skaffa automatshunt om du inte har.

Trimma brännaren en gångom året och helst även om du byter märke på pellets.

Kolla så du inte har för hög rökgastemp.
deleted
elvis
Pannrumstomte!

Re: Pelletsförbrukning

Inlägg av elvis »

Lenhje skrev:Är det onormalt hög åtgång, och vad göra för att minska denna. :idea:
Sänka innetemperaturen minskar förbrukningen med ca 5% per grad sänkning.

Helt omöjligt att avgöra om förbrukningen är hög eller ej då det inte finns ett hus som är likadant.
Enklast är väl att jämföra med förbrukningen av tidigare el eller olja.
Vad hade du där ?

Vad menar du med att huset är i tegel ?
Är fasaden i tegel ?
Är teglet husets bärande stomme ?
Är det lättbetong + tegelfasad eller träreglar + tegelfasad ?
Isolering ?

En källare som värms upp slukar energi, vi talar om oisolarede väggar i ett material som leder ut värme bra.

Pellets innehåller 4800 kWh per ton.
6,8 ton pellets är således 32640 kWh tillförd energi till brännaren.

Om din gamla Eryl lyckas hålla en verkningsrad på 75% så utvinner du 24480 kWh ur pelletsen du köper.
Om verkningsgraden är 70% så utvinner du 22 848 kWh.

Jag tror verkningsgraden är låg på pannan och du köper mer pellets än vad som hade behövts om pannan var modern och avsedd för pellets.

Om det sedan är en bra affär att byta till en panna som installerad och klar kostar ca 40 000 utan brännare är upp till var och en att bedöma.
Det du sparar på pelletskontot flyger iväg på ränta och amortering.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Eryl brukar vara bra pannor. Den har en lång rökgasväg vilket medför att värmen överförs effektivt.

Din förbrukning är inte helt åt skogen hög. Du bor troligen kallare än jag och gör av med drygt ett ton mer.

Som elvis säger, huset betyder mycket. Du kan också fundera på om förbränningen är rätt. Titta in i pannan. Är där svart, grått eller vitt?

Om det är svart kan du troligen öka luften och få bättre förbränning.
Om det är vitt kan du minska luften och få bättre effektivitet.
Grått är bra.
Kolla askan. Finns det oförbrända pellets eller kolfragment? Det är slöseri.
Askan ska vara grå och puderkonsistens.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Ursäkta att jag hoppar in, men det är rätt svart i min förbränningskammare. Hur ökar man luften? Har det något med spjället att göra, eller ska man skruva på själva brännaren?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

holyanna skrev:Ursäkta att jag hoppar in, men det är rätt svart i min förbränningskammare. Hur ökar man luften? Har det något med spjället att göra, eller ska man skruva på själva brännaren?
Du ska inte pilla på någon inställning om en installatör har justerat in anläggningen genom rökgasmätning.
Man ändrar på brännarens styrbox i ditt fall genommatt justera potentiometrar.
Man skall i största möjliga mån låta bli detta, i synnerhet om man betalt för en installation.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Okej, det var därför jag lite hoppfullt nämnde spjället. Det är nämligen det enda vi har stängt till lite, helt på måfå, eftersom installatören sa att vi kunde göra det när brännaren varit igång ett tag. Vi kanske helt enkelt ska öppna det helt igen.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

holyanna skrev:Okej, det var därför jag lite hoppfullt nämnde spjället. Det är nämligen det enda vi har stängt till lite, helt på måfå, eftersom installatören sa att vi kunde göra det när brännaren varit igång ett tag. Vi kanske helt enkelt ska öppna det helt igen.
Tjena!Jag provade mig fram och ströp på spjället ...Jag kom till en gräns när det blev för varmt i böjen,Och det blev även svartsotigt för mig..drog ut för mer luft,blev genast bättre vitgrå aska och bara ljummet i böjen...
Prova dig fram..stryp inte för mycket=svart sot+brännaren blir för varm och det blir fel (tryck) som nån nämnde....I instruktionsboken min står det finns spjäll skall det vara fullt öppet--men lite får man väl busa :lol:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar