Thermias Bequem och Värmebaronen Viking Bio

Skriv svar
snubblaren
Entusiast!

Thermias Bequem och Värmebaronen Viking Bio

Inlägg av snubblaren »

Thermias Bequem och Värmebaronen Viking Bio är väl några av de mest tillförlitliga brännnarna på marknaden. De genererar inte så mycket inlägg på den här sida, märkligt nog - kanske pga av att de fungerar bra för de flesta... Jag tror att den bästa lösningen är:

Har du plats i brännkammaren uppåt så gäller Thermia, robust och enkel hantering. lite mindre askningstillfällen - finns inte platsen så uppåt - så är det Värmebaronen Viking Bio det absolut bästa alternativet. Testad i trånga pannor som CTC 1100 av SP, och ett säkerhetssystem som är genomtänkt. Inga inrykningsproblem, inget trassel med tändelement. Det bara funkar järnet bra. Har själv en sådan och skulle jag byta nån gång så är det enda alternativet Thermias brännare. Min Bio är lite känslig på pelletsen, när jag kör, som nu, SBI-pellets klarara den lätt av ett ton utan uraskning, men sämre pelletskvalite ger problem vet jag. Men så var det ju med oljebrännarna för ett tag sedan när de hade insatser i oljan. Bio:n tuggar glatt i sig pellets med mycket småfraktioner, men sandinblandning som det finns i Öststatspellets hatar den. Thermias brännare tror jag klarar det bättre men å andra sidan kläggar den igen i internskruven när den får sämre kvaliteter att bita i....
Vad tycker ni?
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag tycker att min VIKING B16 verkar klara pelletsen ganska fint med tanke på att den är av fallrörstyp.... så den klarar nog lite baltsten oxå.....
Huvudsaken att det blir varmt...... askan tar jag bort med en askfälla en gång i veckan!!!!!
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Visst "oaka", en vecka med "baltsten"- det klarar min Bio också, men klarar din ett ton baltsten utan rengöring...? I så fall så är din brännare unik *s*... eller också vet du inte vad du talar om....
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag skulle aldrig köra ett ton genom min brännare utan rengöring!!!
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag har faktiskt ca 30 min över i veckan........ till o ca rengöra en brännkopp........men det klart om man har ett stressigt jobb så kan jag ju förstå dig!!!!
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

"oaka"!
Mitt inlägg handlade om bekvämlighet och säkerhet. Vad det gällar baltpellets så är det ett problem som kommer att försvinna när folk lär sig att det är ren skit. Thermias brännare är - som jag tycker - en riktigt bra brännare, men i oljepannor som CTC 1100 funkar det inte. Som jag ser det finns det ett få aktörer på marknaden som upptar en massa plats här på forumet, varje ort har väl snart en cykelverkstad som gör brännare som din "B16".... men finns de kvar om - säg t ex - 8 år? Då du behöver ha reservdelar?
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

jag vill inte hålla på o kasta skit fram o tebax....... men det funkar utan prob här för de som undrar.........
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Och vilka reservdelar menar du_???
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Tja, det problemet är inte mitt...! Värmebaronen lär väl finnas kvar... gör de som tillverkar din brännare det, tror du?
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Vilket liv det var här då!
Låt de som vill köpa lågpris göra det... Själv handlar jag alltid exklusiva prylar, och har heller aldrig haft några problem... Kommer installera Thermia BeQuem 15D till sommaren...
Senast redigerad av johansjostrand den ons 09 mar, 2005 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Man måste ju även räkna in kostnaden i reservdelar....
En brännare med så få rörliga delar som möjligt är ett alternativ som jag tycker är bra. Men alla har ju olika smak o det tar jag inte ifrån er!!
Det som kan behöva bytas i min brännare är tändelementet efter ett tag.
Håller länge ju bättre man sköter det......
Eller så kan ju iofs fläkten pajja... Så om tillverkarna av min sk "cykelmekarbrännare" har konkat så lär nog jag få tag på grejjer. till den. Element används till en rad olika prylar , bla annat i formverktyg osv.
O jag kan inte tänka mig att de har nått speciellt tändelement till sin brännare. Det skulle bli för dyrt för en "cykelverkstad" att specialbeställa.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Lite tråkig ton på den här debatten. :(

Jag ser inte mycket om eurofire från baxi heller. Den ger mig intrycket av att vara bra och från ett stort företag. Ngn med andra erfarenheter?
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Tillverkare av pelletsbrännare har i de flesta fall börjat i liten skala "cykelverkstad". Eurofire tex. är konstruerad och tillverkas av en kille som heter Erik Petterson. Han började som installatör för 8 år sedan, men han tyckte inte att dåtidens brännare var bra. Därför konstruerade han en ny brännare efter egna erfarenheter, och den blev mycket lyckad. Han är en duktig tekniker och ekonom som har lyckats mycket bra. På senare år har han börjat samarbeta med Baxi och brännaren säljs numer ofta som en Baxi Eurofire.

Det är dessa små företag som driver utvecklingen framåt. Går det bra för dom växer dom och blir sedda som stora och stabila med tiden. Dessvärre blir dom ofta mindre innovativa och utvecklingstakten kan sjunka när tillverkningen sker i stora serier. Prisbilden brukar också stiga när företaget växer.

Mats Olsson på Bio-Nordic är en liknande person som Erik Pettersson. Mats har bra ideer och har lyckats mycket bra med sin konstruktion. Det företaget är mycket yngre än Eurofire (EkoSystem AB). Bio-Nordic är i början av sin utveckling men jag tycker att dom har en mycket bra brännare och jag tror att företaget kommer att utvecklas på ett bra sätt.

Det är roligt att se hur man uppfattar olika företag. För ca 20 år sedan var Värmebaronen ett nytt och lite udda företag som folk såg lite snett på. Deras grej var en ny typ av el-patron som dom sålde ganska billigt. Med tiden vidareutvecklades el-patronen och antalet produkter utökades. I dag ses dom som stort och stabilt företag.

Alla är små i början, gäller även företag.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Inget ont om små företag.
Skriv svar