ventilation & isolering

mikek12
Ungskog

Inlägg av mikek12 »

Hej,
Har heller ingen takfotsventilation var väl inte så vanligt på denna typ av hus från slutet 30-tal.
Har dock lyckats lokalisera "boven" till fuktskadorna på vinden. Det visade sig att den tidigare ägaren också hade haft problem med expansionskärlet.
Men istället för att byta ut det trasiga expansionskärlet (som en normal person skulle ha gjort) tog han bara bort den fuktiga isoleringen i vindstrappan.
Detta har medfört att värmen har gått rakt igenom taket och upp på vinden, då har inte mina 10x10 cm gavelventiler lyckats ta bort den varma luften, utan luften har kylts mot taket.

Igår så satt jag iaf in ett nytt kärl i källaren samt satt in nya ventiler på gaveln 20x20 cm samt isolerade vindstrappen.

Skriver detta just nu från jobbet då jag i min iver att sätta in de nya ventilationsluckorna kapade teleledningen på 2 ställen.
:oops:

Som Per Gessle skulle ha sagt det "Jag är en händig man".
Albin panna med Viking B16 brännare
Hus 1 1/2 plan med källare, byggår 1939, byggyta 65 kvm, boarea 88 kvm, biarea 50
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej att ha varmt på vinden medför inga fukt skador.Det är när fukt kommer upp på vinden man får problem.

Kolla över ventilationen i boutrymmet istället. I hus med självdrag var man ofta snål med tillluft. Detta gör att självdraget fungerar dåligt.

Jag har monterat fönsterventiler i varje rum och skilnaden blev enorm
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar