Jag har ingen laddomat utan styr cirk. pumpen med termostaten i pannan, dvs innan pannan når 80-85 grader så är cirk.pumpen avstängd för att sedan starta vid ovanstående temperatur.
Då tömmer jag pannans varma vatten till ack.tanken och skickar tillbaka det 40 gradiga vattnet in i pannan (det blandas). Vattnet i pannan sjunker aldrig under 60 grader eftersom cirk.pumpen styrs av denna tempen och slutar cirkulera då.
Och så värms vattnet i pannan upp till 80-85 grader igen för att sedan börja om...
Så kör jag tills vattnet i ack.tanken är 66 grader, så slutar brännaren att köra.
hmm... känns som en väldigt luddig förklaring men det är så ungefär det funkar. Vi pratade (inställatören) om att installera en laddomat men det har inte blivit av.
Hög eller låg effekt??
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hur kan det blandas så det inte är under 60° utan termiskventil/shunt med konstanthållning??Maran skrev:Jag har ingen laddomat utan styr cirk. pumpen med termostaten i pannan, dvs innan pannan når 80-85 grader så är cirk.pumpen avstängd för att sedan starta vid ovanstående temperatur.
Då tömmer jag pannans varma vatten till ack.tanken och skickar tillbaka det 40 gradiga vattnet in i pannan (det blandas). Vattnet i pannan sjunker aldrig under 60 grader eftersom cirk.pumpen styrs av denna tempen och slutar cirkulera då.
Och så värms vattnet i pannan upp till 80-85 grader igen för att sedan börja om...

Om det är tempen på pannans mätare du kollar så stämmer det inte om den inte sitter i botten på pannan förstås...
Är vattnet från acktanksbotten 40° o det saknas termiskventil/blandningsventil el liknande utan bara består av rör mellan pannan o acktanken (botten/toppen) o en cirk.pump så blir botten i pannan samma temp som tankbotten, Är det 40° vatten så är det inte bra då rökgaserna kondenserar i pannan vilket gör att pannan kommer att rosta upp i förtid...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Precis så funkar min laddning men jag kör med en termostatMaran skrev: Då tömmer jag pannans varma vatten till ack.tanken och skickar tillbaka det 40 gradiga vattnet in i pannan (det blandas). Vattnet i pannan sjunker aldrig under 60 grader eftersom cirk.pumpen styrs av denna tempen och slutar cirkulera då.

Kanske man skulle flytta upp returen högre på pannan eller strypa flödet något? Fast jag tror inte att det sliter så mycket på pannan, det blir inte riktigt kallt och det är under ganska kort tid. Då är det nog betydligt värre med kallstarterna från 25-30 grader.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Hej !
Jag tycker också att det går åt mindre pellets om brännaren får gå på lågeffekt och att tempen går ner kanske max 8 grader.I gengäld går brännaren oftare.Frågan är vad brännare och panna mår bäst av?
Enl många leverantörer är tydligen långa brinntider bra?
Vad ska man välja?
Håkan Karlsson
Åmål
Värmebaronen Joker+Viking
Jag tycker också att det går åt mindre pellets om brännaren får gå på lågeffekt och att tempen går ner kanske max 8 grader.I gengäld går brännaren oftare.Frågan är vad brännare och panna mår bäst av?
Enl många leverantörer är tydligen långa brinntider bra?
Vad ska man välja?
Håkan Karlsson
Åmål
Värmebaronen Joker+Viking
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett