Köpa ny panna till gammalt hus?

Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Sota kan du göra själv om du inte är höjd rädd. Det sparar man lite kosing på.Finns kurser att gå som brukar kosta en 1000lapp
Dessutom slipper man passa upp på sotarn
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:Sota kan du göra själv om du inte är höjd rädd. Det sparar man lite kosing på.Finns kurser att gå som brukar kosta en 1000lapp
Det är inte helt säkert att man tjänar något alls på det. I vissa Kommuner gör man brandskyddskontroll varje år hos självsotare. Då är det billigare att betala sotningen ;)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Shakespeare skrev:
Andreas Hansson skrev:Sota kan du göra själv om du inte är höjd rädd. Det sparar man lite kosing på.Finns kurser att gå som brukar kosta en 1000lapp
Det är inte helt säkert att man tjänar något alls på det. I vissa Kommuner gör man brandskyddskontroll varje år hos självsotare. Då är det billigare att betala sotningen ;)
mvh
Det där tror jag är skitsnack.
Om nu sotaren skulle påstå det kan man nog sätta dit han ordentligt.
Det är räddningsverket som har bestämt fristerna för brandskyddskontrollerna.Sotaren kan inte hitta på sådant själv.

I vilka kommuner har du hört att det är så?
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev: Det är räddningsverket som har bestämt fristerna för brandskyddskontrollerna.Sotaren kan inte hitta på sådant själv.
Räddningsverket bestämmer minimigränserna men Kommunen (inte sotaren) kan bestämma om tätare kontroller.
Det är också kommunen som bestämmer om de tillåter självsotninge eller inte.
Andreas Hansson skrev: I vilka kommuner har du hört att det är så?
Ospecificerat

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det här ska jag kolla upp.
Det låter väldigt konstigt

Det verkar ju jäkligt konstigt om dom ska göra en brandskyddskontroll varje år?

Låter som nått sotaren har sagt för att tjäna lite pengar!
Jøtul I 520 FL
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Undrar om inte att de här brandskyddskontrollerna tillkommit som ett krav från försäkringsbolagen just pg.a. att man börjat tillåta folk att sota själva?

Enligt sotaren hos oss så var det väl lite si o så med sotningsfrekvensen hos dem som gör det själva...det är nog lätt att säga "det gör jag nästa vecka" o sen blir det liksom aldrig av...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Snappat frånkTorsby kommun:
=============================================
Några nyheter när det gäller sotning är att:

* Sotning och brandskyddskontroll sker vid olika tillfällen
* Brandskyddskontrollen sker var annat år för vedpannor och var fjärde för oljepannor
* Kontrollen är mera omfattande än tidigare
* Kommunen bestämmer hur ofta det ska sotas
* Staten bestämmer hur ofta brandskyddskontroll ska ske
* Inget krav på rengöring av imkanaler i bostäder
* Sotning av oljepannor i villa var annat år istället för varje
* Möjlighet för fastighetsägaren att få sota själv
=============================================

Vet inte om det skiljer mellan kommuner iofs.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Skiljer beroende på årsmedeltemperatur.
Varmare kommuner sotar mer sällan.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Det står "Möjlighet för fastighetsägaren att få sota själv" så det är långtifrån självklart att alla får lov. I min kommun finns inga kurser och jag har inte kollat hur de ställer sig till att jag åker till någon annan stad och får intyg på kurs. Jag har heta arbetscertifikat vilket är ett + på en del ställen men tillståndskraven skiljer sig i olika kommuner. Mvh HS.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Håkan S skrev:Det står "Möjlighet för fastighetsägaren att få sota själv" så det är långtifrån självklart att alla får lov. kommuner. Mvh HS.
Jaså känner du någon som har fått nej?
Jøtul I 520 FL
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

ak skrev: Pelletstillverkarna är ju i allmänhet inga filantroper, de kommer att ta så mycket betalt som de kan, precis som alla andra (elproducenter, ex vis - såg nånstans att vattenkraftselen typiskt kostar ~1 öre / kWh att producera). Om pellets blir lika dyrt som el eller olja kommer det knappast att gå att sälja, så det lär inte inträffa. Det troliga är väl att prisnivån följer elpriset på ett eller annat sätt.
Det var lite den tanken jag hade åxå. Pelletsen kommer förhoppningsvis inte bli dyrare än el och olja. I viss mån är det ändå ett val man måste göra. Jag står inför att välja värmekälla med dagens förutsättningar till ett väldigt gammalt hus. Som jag ser det är Pellets det mest miljövänliga och tillsynes minst oekonomiska sett med jämförelse till oljeeldning. Det är det jag väljer mellan i dagsläget. Morgondagen har säkert andra, smartare lösningar på sitt spelbord men jag ska bestämma mig nästa vecka och inser att det blir inget lätt beslut... :cry:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Fick nytt elhandelsavtal idag :shock:
Flexipris 103.00 öre kwh
1 år 103.oo
2 år 103.75
3 år 103.75
+årsavgift 345 kr

Inte tror jag elen blir billigare inte....Nu sägs ju även vattenmagasinen vara välfyllda...?? Hur blir det torrperioder för det brukar ju heta att det regnat på fel ställe när det regnar ? Elpriset
Men man är ingen storförbrukare på el själv men i valet och kvalet så att säga Men allting får väl framtiden utvisa...priser och kalkyler.

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jo elen kommer bli dyrare
http://www.svenskenergi.se/sv/Aktuellt/

Kör man rörligt spot pris så kan man se här vilket håll det går åt på bilden :lol:
Bild
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Kundkraft kanske? Jag såg där att det är inte billigare än i Ronalds elhandelsavtal men man slipper ju årsavgiften iallafall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Tjena!
Fick nytt elhandelsavtal idag :shock:
Flexipris 103.00 öre kwh
1 år 103.oo
2 år 103.75
3 år 103.75
+årsavgift 345 kr

Inte tror jag elen blir billigare inte....Nu sägs ju även vattenmagasinen vara välfyllda...?? Hur blir det torrperioder för det brukar ju heta att det regnat på fel ställe när det regnar ? Elpriset

Mvh ronald
Jo nog verkar det regna på fel ställe alltid, Härom veckan va det ju på nyheterna att det ev skulle måsta släckas ner under vissa tider i vinter pga elbrist bl.a beroende på låga nivåer i magasinen.. :?
Konstigt att dom alltid för fram sånt på hösten, Det sa dom förra hösten oxå men inget hände förutom att elpriset steg direkt detta fördes på tal... :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar