Pellets från Byggmax

Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

micke_932 skrev:Jag köpte 12 säckar på byggmax i Halmstad idag och det är samma pellets (Rindi), mycket ljusa men inget damm eller spån, har inte testat dom ännu.
Återkom gärna hur det går för er, funderar starkt på att byta från Svanpellets, inte för att den är dålig , utan för att Byggmax ligger närmare än Guddeby gård som jag köper av idag.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kör på med samma inställningar som på mina gamla såbi säckar och det funkar bra, verkar inte vara någon större skillnad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taz
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 14:14
Ort: Järfälla

Inlägg av Taz »

Jag köpte tio säck pellets i Upplands-Väsby, fruktansvärda mängder spån och damm. Har haft flera stopp samt stora asfaltliknande avlagringar i brännarkoppen. Möjligt att jag fick en dålig laddning.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Taz skrev:Jag köpte tio säck pellets i Upplands-Väsby, fruktansvärda mängder spån och damm. Har haft flera stopp samt stora asfaltliknande avlagringar i brännarkoppen. Möjligt att jag fick en dålig laddning.
Aj då. Tänkte just köpa några säckar från Väsby. :cry: Får väl prova några säckar från i Byggmax i Uppsala i stället.
Vad har du för brännare och vad hade du för pellets innan?
Asfaltliknande avlagringar låter nästan som om det skulle vara ofullständig förbränning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taz
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 14:14
Ort: Järfälla

Inlägg av Taz »

Torsten skrev:Aj då. Tänkte just köpa några säckar från Väsby. :cry: Får väl prova några säckar från i Byggmax i Uppsala i stället.
Vad har du för brännare och vad hade du för pellets innan?
Asfaltliknande avlagringar låter nästan som om det skulle vara ofullständig förbränning.
Jag har en Baxi Eurofire instoppad i en CTC1200.
Tidigare pelletsar som jag använt är OkQ8, och nu kör jag Neova.
dracer
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 22:20

Inlägg av dracer »

har oxå handlat nåra säckar
är som sagt väldigt ljusa inte mycket spån i dom säckar jag öppnat luktar lite spånskiva om dom tycker jag
och betydligt längre bitar än dom såbi jag haft innan köpta maj 2006
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Sintring

Inlägg av jode »

Köper också i Upplands Väsby. Håller med Taz har aldrig haft så mycket sinter förut, är dock lite mindre känslig för det med en framåtbringande brännare tror jag. Inga stopp ännu (har jag iofs aldrig någonsin haft), men definitivt lite röklukt i pannrummet efter en vecka utan urslaggning .

Det är en nyhet för mig som tidigare mest slaggat ut för att det var fullt i askmagasinet och att det är lite skönt att få sitta och muttra ifred vid pannan :-)
CTC Total 83 med PX21
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Har precis lagt i några säckar BM-pellets, köpta i Visby, och får väl se vad resultatet blir. Jag reagerade över att askhalten anges till 0,4%, att jämföra med Granngårdens (Agrol heter de väl) 0,03%. Kan det verkligen bli 10 gånger mer aska?

Under mina första nio månader med pellets har jag inte haft någon sintring i brännaren, men däremot en j-a massa driftstopp. Efter omprogrammering för ett par månader sedan har brännaren tuffat på utan stopp, men sintrat lite. Blir intressant att se om detta förvärras.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag reagerade över att askhalten anges till 0,4%, att jämföra med Granngårdens (Agrol heter de väl) 0,03%. Kan det verkligen bli 10 gånger mer aska?
Då har du läst fel, det finns ingen pellets med en askhalt på 0,03%, normal askhalt är 0,3-0,5%
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

He he, jo, jag hade läst fel. Och då var nog inte vodkan på 4% som jag trodde heller, den som jag pimplade innan jag jämförde ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Ögnade igenom Byggmax reklamblad precis! Tydligen har de höjt priset till 39,95 igen. Var det inte nere på 37,95?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

På hemsidan är priset 37,95:-/säck för 16kg
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det lägre priset 37:95 gäller fortfarande i butiken.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
KAN SJÄLV ?
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 24 mar, 2007 15:21
Ort: Västmanland/ Västerås

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Ringde kundtjänst igår.
Reklambladet hade gått i tryck före beslutet om prissänkning.
Priset skall vara 37,95:- :D
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Undrar om deras kundtjänst inte kommer att känna sig trakaserad av oss pellets.info användare snart, hur många mail och samtal har de inte fått från oss nu =)
deleted
Skriv svar