Start/Stopptid panna

pekkapikk
Stor entusiast!

Start/Stopptid panna

Inlägg av pekkapikk »

Alla dessa funderingar man har när man är ny med detta fenomen som kalla petetsbränning.

Det är så att jag har en Nymo Calero 200 som är monterad i en Värmebaronen Star. Det jag är fundersam över är följande: Pannan har en temeratur på 80 grader, pelletbrännaren slår på när tempraturen sjunker till 70-75 grader, men vad är det som gör att den slår på??? dt finns, vad jag kan se ingenstans på pannan man kan ställa in detta, och på brännaren finns det ionget heller, har lusläst bruksanvisningen till denna!!!

Kan detta vara ekonomiskt att den slår på vid redan 75 grader, borde det inte var bättre att den sjunker till, säg ca 60 grader innan den måste börja värma upp igen! Är det någon som har nån förklaring till detta?
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jag vet inte vilket år din panna är tillverkad men på min finns det ett vred till vänster på pannan där man ställer drifttemperatur för oljebrännaren och mer mot mitten finns samma vred för elpatron. Det finns också två strömbrytare där man kan välja vilken drift man vill ha, olja eller el, kombination olja/el.

Dessa borde finnas på din panna också. Tyvärr är hysteresenliten på pannans termostat om det är den som används.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
jocce5
Gallringsobjekt

Inlägg av jocce5 »

Hm har ju tittat på en bekants calero och där har jag för mig det gick att
ställa in mycket, plc'n satt på kretskortet under plåthöljet på hans modell,
med tryck knappar på kretskortet.
Boyta 129kvm Biyta 90kvm
Vedunic 825
2st 675l ackumulatortankar
Viking B16GL
CBJ shuntautomatik
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

hmm, jag vet inte riktig heller vilken årsmodell jag har på pannan, men ett vred finns det i alla fall inte, däremot så stämmer det att det går att ställa in olja,el eller olja/el på den.

När det gäller min brännare så finns det en massa olika inställningar på kretskortet, men hittar ingen som skulle kunna vara nåt som ställer in tiden??

Kan det vara nåt som "bara" finns i pannan, att den har nån viss temp den kör igång på??
Innegivare Cbj
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Så här skall pannan se ut enligt VB
Bild
Vredet till vänster är elpatron.
I mitten sitter vredet/termostaten till oljebrännare/pelletsbrännare.
Ovan denna överhettningsskydd och överst tror jag strömbrytare till cirkulationspump.

Om du skall styra med en termostat i brännaren måste du nog ha installerat en tempgivare i samband med brännar installationen.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jodå, snarlik är min panna. det finns då alla reglage på den! Alltså om det inte är någon tempgivare installerad så går allt av sig själv då, det är inget jag kan reglera?
Innegivare Cbj
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

pekkapikk skrev: det finns då alla reglage på den
Om det inte istallerades en ny givare som anslöts till brännare så används pannans temperaturgivare. Du får alltså använda pannans termostat för olja (på bilden är det den i mitten). Tyvärr är hysteresen, om jag minns rätt 6 grader (+-3 grader) Så ställer du termostaten på 70 så startar brännaren vid 67 och stannar vid 73 (ungefär).
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok, det kan nog stämma det att hysteresen är ca 6 grader, men vad är bäst ekonomiskt?

Är det att brännaren inte behöver gå så länge varje gång, eller är det mer ekonomiskt om man kan installera termostat på brännaren, att den inte behöver startas om så mångar gånger.
Innegivare Cbj
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

pekkapikk skrev:Ok, det kan nog stämma det att hysteresen är ca 6 grader, men vad är bäst ekonomiskt?

Är det att brännaren inte behöver gå så länge varje gång, eller är det mer ekonomiskt om man kan installera termostat på brännaren, att den inte behöver startas om så mångar gånger.
Enligt expertisen skall framåtbrinnande typ viking bio kmp-px-21 mfl ha långa gångtider alltså stor hysteres ....dom brännare med underhållseld gå korta stunder liten hysteres..typ ecotec,termia ....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är bättre med långa gångtider än korta, Brännarna är som mest ineffektiva vid start/stopp...
Brännaren borde starta vid 60/65° o stoppa vid 80/85°, Är brännar effekten inte allt för hög får man långa gångtider då vilket är bra...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok, långa brinntider är alltså att föredra, då fär jag kolla närmare på det, ska försöka att hitta nån återförsäljare på denna brännare jag har, det borde ju gå att fixa till på min brännare & panna tycker man!
Innegivare Cbj
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den borde väl gå köra mot en ekontroll tk 1A??
Kostar 1500:- http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1a_prodblad.pdf
eller bygga en egen av dubbla termostater o relän.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

André skrev:Den borde väl gå köra mot en ekontroll tk 1A??
Kostar 1500:- http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1a_prodblad.pdf
eller bygga en egen av dubbla termostater o relän.. :wink:
Någon som har ett schema samt förslag på lämpliga termostater till ett eget litet bygge?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

en elektronikska termostaten verkar ju vara ett bra alternativ, ska kolla detta! Sak även hem och kolla min brännare, för enligt en återfösäljare ska det gå att justera detta direkt via kretskortet på min brännare :D Återkommer om detta?
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

:( Tyvärr så gick detta inte att justera i min brännare, tydligen för gammal modell eller nåt, får gå tillbaka till den elektroniska termostaten istället, om man nu inte tar sig råd och byter kort, Vart vänder man sig om man ska installera en sådanhär termostat då??? elektriker eller???
Innegivare Cbj
Skriv svar