Problem med starter på en Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
aronsson
Prima virke

Problem med starter på en Flex-A

Inlägg av aronsson »

Hej
Jag har nu dragit igång min Flex-a i min nya panna.
Jag började med att köra på läge 1 och övervakade den vid start och sedan att den gick igång som den skulle nästa gång igen.

Men efter att jag varit borta några tillar igen och kom hem så hade den misslyckats och packat pellets igen.

Jag har tidigare haft sådana problem men har då kört på läge tre under några år, men har fått en del sintring av detta vad jag förstått när jag läst trådarna i forumet. Då till en början kom installatören och bytte eprom ett antal gånger för att få längre tider med el-spiral och detta skulle ge säkrare tändning.

Hur ska jag gå tillväga för att det ska fungera bättre?
Jag provade med en annan el-spiral förra året utan att det blev bättre. Denna hade också samma resistans(ohm) så det var ju inget fel på den gamla.

Tacksam för svar och att det inte är kallare ute ;-)

/andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har du justerat uppstartsfläkten med en BRA multimeter ?
Det är ytterst viktigt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Nej

hur gör man detta? Bra multimeter har jag. En fluke.
Vart mäter jag?
Vart justerar jag?
hur vet jag när jag har bra värden?
Och hur finjusterar man för att få det att "aldrig" fela?

Detta borde ju installatören ha gjort tycker man då jag har haft så mycket strul tidigare. Men skit samma nu är det ny panna nu så det är väll bra att få allt gjort ordentligt.

mvh andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

aronsson skrev: hur gör man detta? Bra multimeter har jag. En fluke.
Maila mig eller Pm:a
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
C.M.R.
Fröträd

Re: Problem med starter på en Flex-A

Inlägg av C.M.R. »

Kolla anslutningen bak på elspiralen. Är de av mässing så har du en elspiral som känd att krångla fast den visar rätt mätvärden, byt till den nya svenska på 1000W, den har aluminiumanslutningar.

Lätt att se , bara ta av höljet och titta
Senast redigerad av C.M.R. den fre 15 jan, 2010 22:44, redigerad totalt 2 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Tack för alla svar.
Jag har nu justerat om brännaren så att fläkten inte går så hårt vid uppstart, detta är något han som installerade den skulle ha gjort för 5-6 år sedan då jag hade dessa problem.
Nu har den fungerat klockrent på läge 1 i en vecka.
Läge 1 var stäld på 115v nu står den på strax under 80v. Så antagligen var det som jag fick tips av elvis att det var detta som blåste ut lågan innan den kommit igång helt, men vi får väll se hur den fortsätter att gå framöver.

mvh Andrreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har för mig att jag körde fläkten ännu lägre, 70 Volt ????
Men jag minns inte riktigt, vad jag gjorde var i alla fall var att ställa den ett par vilt under rekommenderat värde vilket gjorde att den Aldrig bommade oavsett väder, vind och utetemperatur . Prova 77-78 volt om det strular nån mer gång.

Mvh
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Jag har inställningarna .....

Uppstart 90 volt
Läge1 , 75 volt
Läge2/3 , 101 volt
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Jo jag kollade nu vad det var jag hade justerat det till
Uppstart ca. 90v
Läge 1var ca. 75v
och Läge 2/3 ca. 98v

Så det var ju ganska exakt vad ni hade. och det har som sagt var fungerat bra.
Men frågan är ju då vad som händer med CO halten? Alltså om service kille som installerade den justerade in CO halten mot de 105 volten som var då. Tänkte alltså om man ska justera ned doseringen? Eller finns det någon fara med detta? Kan man se på något sätt om man ligger högt eller lågt med detta och hur man ska justera om detta.

Sedan har jag ju en drag reduserings lucka. Jag drog den till ca. 1,5cm som jag fick tips om här i forumet, men detta gjorde att om det blåste och pannrumsdörren var öppen så öppnade den sig (vilket är som det ska) och hade mycket svårt att stänga. Så jag drog upp den lite till och vinkalde ned armen en aning för så att den nu alltid går igen efter att den öppnat (dottern fick stå och stänga pannrumsdörren hårt, för då öppnar den).
/Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Pilla inte mer.

Fläktspänningen kan du alltid ta dig tillbaka till med multimetern.
Matningen hittar du aldrig tillbaka till.

Är det något jag kan rekommendera dig att ändra så är det att sänka fläkten i uppstarten ytterligare. Några volt för mycket släcker lågan eller ger mycket seg uppstart, några volt under rekommenderat verkar inte göra nån som helst skillnad och man är garderad då spänningen i nätet ökat till över det nominella vilket det gör titt som tätt.
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

elvis skrev:Pilla inte mer.

Fläktspänningen kan du alltid ta dig tillbaka till med multimetern.
Matningen hittar du aldrig tillbaka till.

Är det något jag kan rekommendera dig att ändra så är det att sänka fläkten i uppstarten ytterligare. Några volt för mycket släcker lågan eller ger mycket seg uppstart, några volt under rekommenderat verkar inte göra nån som helst skillnad och man är garderad då spänningen i nätet ökat till över det nominella vilket det gör titt som tätt.
Då köper jag det.
Tack för alla svar!

/Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu är det ju så att även om nätets spänning varierar inom de givna toleranser som nätet KAN svänga inom styr kretsen som styr fläktspänningen ÄNDÅ rätt, det är en speciell krets som ser till att dimma så att det alltid kommer ut samma effekt "oberoende" på spänningen.

Alltså ska det ett allvarligt dyk i spänningen till innan fläkten reagerar.

Så att ta av lite extra för att vara säker är alltså onödogt... men knappast någon större skada som så.

Och ja, jag är mycket säker på detta, jag har jobbat med en modifiering av Flex-A styrningen också, min del var just detta kretslopp med ett annat styrsätt än potentiometerna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Icecap skrev: Alltså ska det ett allvarligt dyk i spänningen till innan fläkten reagerar.
Nja, min erfarenhet är att en äldre Flex-A blå beter sig minst sagt roligt på fläktspänningen.
Jag har loggat detta noggrant när jag hade startproblem.
Justerar man in ex 90 Volt så kan det ena dan vara 88 Volt och nästa dag 92 Volt. Det är inget som helst större problem vid normal drift men den känsliga uppstarten kan fallera pga detta.

Hittade mina gamla inställningar jag hade på flexen.
85-87 Volt gav säkrast upptändning utan risk för utblåsning.

Mvh
bailey
Späd planta

Inlägg av bailey »

Hej!
Hur gör man för att ställa in uppstartfläkten på Janfire flex-a?
Ibland när man kommer hem så är det bara en massa obränd pellets där i koppen. Kan det vara nåt annat fel? Elspiralen verkar ju funka i alla fall....
Micke :?
Ctc-Total+Janfire Flex-a
Eternit hus 81 m2 boyta + källare
ca 19 grader plus en bra täljstenskamin.
Däremot dålig isolering...:(
Skriv svar