Val av pelletsanläggning? NU MED PROTOKOLL!

surmetarn
Ungskog

Val av pelletsanläggning? NU MED PROTOKOLL!

Inlägg av surmetarn »

Som rubriken lyder så ska elpannan och kombipannan ut.
Har nyss köpt hus på ca 140 m2 boyta (2vånings) samt grovkällare med pannrum.
Elpanna på 16 år samt CTC mod443 kombipanna olja/ved från -67 (sambyggda)
Har snöat in på pellets för att få en varm murstock pga självdrag i huset.
Funderar på comet eller jokerpanna samt Vikingbio brännare från värmebaronen...
Synpunkter på denna anläggning?
Ideer på andra lösningar?

En novis på detta.....
//Surmetarn
Senast redigerad av surmetarn den fre 25 jan, 2008 21:35, redigerad totalt 3 gång.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tror inte du i längden blir nöjd med Comet eller Jokerpanna. De har för litet askutrymme bland annat. Du ska ju satsa på allting nytt! Vi snåljåpar som eldar i gamla oljepannor får ju ta det som det är. Ska du köpa en ny panna så köp en som är konstruerad för att eldas med pellets. Även Comet och Joker är gamla oljepannor. Har du tittat på Ariterm Biomatic+20? Lite dyrare men mycket bekvämare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Torsten skrev:Tror inte du i längden blir nöjd med Comet eller Jokerpanna. De har för litet askutrymme bland annat. Du ska ju satsa på allting nytt! Vi snåljåpar som eldar i gamla oljepannor får ju ta det som det är. Ska du köpa en ny panna så köp en som är konstruerad för att eldas med pellets. Även Comet och Joker är gamla oljepannor. Har du tittat på Ariterm Biomatic+20? Lite dyrare men mycket bekvämare.
Tack för svaret.
Jo jag har förstått att det kan bli till att sota varje vecka med dessa panntyper...
Är det inte också så att om man sotar varje vecka så behåller man en hög verkningsgrad på pannan??
CTC-443 -67 med VikingBio brännare -08 monterad i övre luckan och Elpanna som backup
Veckoförråd och en 2,5m skruv pga högt brännarmontage
Hus -48 2 vån + grovkällare (källaren värms nu av pannvärmen)
Källare:85m2 bottenvåning:85m2, övervåning:55m2
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Enig med Torsten här, fast det beror på ens ekonomi också.
Man kan planlegga installationen i olika faser som kan dras ut över tid, tex:
År 1: Ny brännar + veckoförråd
År 3: Bulkförråd
År 4: Ny panna. Evt. ombyggnad av el-tilförsel för att utnyttja större el-kolbe i ny panna.

Jag tycker det är viktigt att man kollar dom möjligheter för att installera bulkförråd i tidig fas. Man behöver inte besluta sej, men tänka genom vilka alternativa möjligheter det finns i bostaden.
Besparelsen mot olja fås ut redan i Fas 1 och detta hjälper att finansiera övriga faser.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jämför gärna med CTCs Ecoflex med inbyggd shunt som standard. Jag köpte för runt 40´ och installerade själv. Det blir inte så dyrt men eftersom jag var ovan var det bra att jag gjorde detta under sommaren. Det tar lite tid att ta reda på hur man skall göra. JAg har ett teoretisk yrke men det gick bra ändå. Hur svårt kan det vara? :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Är den gamla pannan helt körd?? Annars kanske det gick
att köpa en brännare bara , att börja med , för att testa om
det kan vara något? Annars skulle jag nog satsa på en
ordentlig pelletsanläggning istället istället typ:
http://www.janfire.com/produkter/inter.htm
Om jag nu skulle satsa på pellets?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Mycket beror också på om du ska göra jobbet själv eller anlita hantverkare. Är det inte stort besvär för dig att sota och tömma aska så kan väl en 2-3 år gammal oljepanna vara ett alternativ. Byta panna är inte alltför svårt. Jag bytte min panna i somras och än så länge går det bara bra. Betalade 2000 för en två år gammal oljepanna + 1100 kr för lite ventiler, lödkopplingar och kopparrör. Är du helt säker på att den gamla pannan inte går att använda? Det går kanske att börja med en brännare i gamla pannan för att senare byta pannan till något bättre.
Senast redigerad av Torsten den tis 20 nov, 2007 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Torsten skrev:Tror inte du i längden blir nöjd med Comet eller Jokerpanna. De har för litet askutrymme bland annat..."
Det där är en ständigt återkommande felaktig uppfattning.
Man kan köra flera veckor under högsäsong utan att askutrymmet skulle bli fullt.

Underhålls/tillsynsintervallen styrs ju inte av askutrymmet, utan behovet av att rengöra själva brännaren och dess roster. När asksugaren ändå är framme så tar det ju under 10 sekunder att också suga ur askan i själva pannkroppen. Och ytterligare någon minut att dra de tre tuberna - för bättre verkningsgrad..

Efter att man har kommit in processen, så är inte underhållet för vår lösning mer än 5-10 minuter per vecka under högsäsong. Under lågsäsong går det månader mellan.

Trots de installationstrassel vi haft (på grund av usel installatör) så vill jag fortfarande rekommendera Värmebaronens lösning. Som nybliven husägare för snart fyra år sedan, så tycker jag att den har fördelar inom säkerhetstänkande och användarenkelhet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

GoForIt Pellets skrev: Trots de installationstrassel vi haft (på grund av usel installatör) så vill jag fortfarande rekommendera Värmebaronens lösning. Som nybliven husägare för snart fyra år sedan, så tycker jag att den har fördelar inom säkerhetstänkande och användarenkelhet.
Ja jag vet ju inte säkert men prisskillnaden från en Joker och till en riktig pelletspanna är ju obetydlig. Var på vippen att köpa en beg. Värmebaronen panna i somras men efter att ha mätt brännarutrymmet och funderat lite så blev det en Focus oljepanna i stället. Om det var bättre vet jag inte, förmodligen skulle väl båda alternativen funka lika bra.
Stora Enso pellets.
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

TACK för allt engagemang i denna fråga!
Naturligt med olika uppfattningar.....
Tyckte att det verkar smidigt med all automatik som finns i tex Cometpannan. Och sota en gång i veckan är nog inget problem för mig.
Faan, jag trivs ju redan i pannrummet ;)

Gamla combipannan är inte slut ännu så nog skulle det gå att sätta en brännare på den men enligt "krökarn" så var det en del jobb med att få ordning på elpannan som "autobackup" då mot pelletsuppvärmningen.

Mer ideer tack. Jag är idel öra!
CTC-443 -67 med VikingBio brännare -08 monterad i övre luckan och Elpanna som backup
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Är inte pannan slut , skulle jag nog fixa till så det funkade.
Finns säkert olika lösningar , som inte behöver bli så dyrt.
Sedan köpa en brännare , finns ju många att välja på.
Då får du ju en uppfattning om det är något för dig?
Inte kul att slänga ut pengar , sedan komma på att
det var inte vad jag hade tänkt mig. Känns det bra bara'
att uppgradera grejerna när det blir dags.
Bara min åsikt

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Vad jag förstår att de idag Värmebaronen panna är helt rätt som dom har byggt bättre brännstad och anspassar sin vikingbio än vad min VB panna är inte gjorda för pellets utan olja eller gas. Så innebär min pannan är gamla modell alldeles för lite rum som jag kan hända behov uraskar två ggr under riktig kallt mer än -15Cº mot nypanna kan ta 10:e dag eller 15 säckar. Mig uraska efter 8-10 säckar ännars flygande aska ut skorsten.

Så finns inte att vara fel med värmebaronen, utom lite tveksam med vikingbio kan man säger forfaran idag. Dom borde göra sin bästa material och elektronik. Lite drygt konstruktion som inte kan fatta i huvet hos Värmebaronen tycker jag bland annat fläkt och brännrör.

En annan själv om jag vill byta min VB-panna skulle jag gärna köpa panna som pellux, calmar eller effecta. dom ligger nästan samma prislapp som Comet fast dom har större askrymmer. Vikingbio måste inte rensa varje vecka vid högsäsong. men rekommendera säger man här och där.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Tack för alla tips och ideer!

Har testat det gamla systemet som sitter i kåken nu och hur det ska funka med att använda elpannan som backup.

Jag som sagt i mitt första inlägg en CTC 443 ved/olja som huvudpanna med en Elpanna påhängd på systemet.

Jag har i kväll eldat i ctcpannan utan att öppna kranarna mot radiatorsystemet utan enbart med öppna rör mot elpannan så att den värms av ctcpannan.
Jag har den gamla cirkulationspumpen termostatstyrd så den startar vid 65 grader.
Körde elpannan med termostaten på 60 grader och när ctcpannankom upp i 65 gr så startade cirkpumpen på den, elpanna klev upp i 65 gr och elpatronen stannade :)

Sjunten på elpannan styrs av en auto autormotorstyrning med utegivare och egen cirkpump.

Det som händer nu är att man kan säga att ctcpanna jobbar som elpatron och allt går som på räls.

Eldar så att pannsystemen ligger på 80 gr.

Det är nu som 2 skillda system, ett pannsystem mellan ctcpannan och elpannan som ctcpanna's cirkpump driver samt ett radiatorsystem som utgår från elpannan precis som när jag kör bara elpannan med en egen cirkpump.

Detta borde innebära att jag skulle kunna hänga på en pelletsbrännare på ctcpannan och använda elpannan som backup :)
Eller hur???

Tro vad efffektförlusten blir när jag låter ctcpannan värma dels eget pannvatten samt elpannan.... blir kanske som en LITEN acctank???

Otroligt tacksam för råd.

//Patric
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tycker det verkar vara mest fördelar.
Elpannan kan värma varmvatten hela sommaren utan att värma upp oljepannan och hela rökgången.
Att oljepannan kör mot elpannan innebär att en pelletsbrännare får ungefär dubbelt så stor vattenmängd att arbeta mot och det är bara en fördel.
Pelletsbrännaren behöver starta mindre ofta och förbrukningen av tändelement till brännaren blir mindre.
Du behöver inte oroas för att pelletsbrännaren ska stanna för då har du en elpanna som går in automatiskt.
Stora Enso pellets.
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Torsten skrev:Tycker det verkar vara mest fördelar.
Elpannan kan värma varmvatten hela sommaren utan att värma upp oljepannan och hela rökgången.
Att oljepannan kör mot elpannan innebär att en pelletsbrännare får ungefär dubbelt så stor vattenmängd att arbeta mot och det är bara en fördel.
Pelletsbrännaren behöver starta mindre ofta och förbrukningen av tändelement till brännaren blir mindre.
Du behöver inte oroas för att pelletsbrännaren ska stanna för då har du en elpanna som går in automatiskt.
Ja detta kanske blir den initiala lösningen trots allt. På med en Viking Bio och testa ett år :)

Eld/Askutrymmet i ctcpannan är säkert 70-80 cm högt, 35 brett och det verkar ju inte heller vara en nackdel.....

En sak som oroar mig är hur man hänger på en dragreglerare eller vad det heter..... ett sånt flip flop lock som man ser på rökröret tex överst på en cometpannas rökutgång....

Mitt rökrör går ut längst ner på panna längs golvet rakt in i murstocken.
Skriv svar