Pelletsdrift

Skriv svar
Mickemolle
Frö

Pelletsdrift

Inlägg av Mickemolle »

Hej,

är en ny användare av forumet. Jag har en vedanläggning som består av vedpanna med 1st. 3kbm. tank samt 1st 750l slavtank som är placerad i garaget 40m bort. Laddar först 1/3 i stora tanken sedan laddas slavtank via kulvert och sedan fulladdas huvudtank. min fråga är nu hur jag skall hantera detta om jag installerar en pelletsbrännare i pannan. Jag klarar värme och varmvatten med knappt halva huvudtanken varm men det blir ju ändå stora vattenvolymer att värma-brännare får gå lååånga tider. Vore intressant att höra era tankar hur jag skall göra
Bättre elda med ved till kråkor än olja till araber
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

Det är bara bra att brännaren får gå länge, då får man minst förluster.
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Om man inte har för höga förluster i tankarna.
deleted
Mickemolle
Frö

Inlägg av Mickemolle »

Har ganska bra isolerade tankar. Tappar ca 3grader på ett dygn i min 3 kubikare. Den lilla 750 liters är nog ännu lite bättre. Kan man lägga en hysteres mellan 55-90 grader. Då får ju brännaren trots allt pusta ut mellan körningarna.
Bättre elda med ved till kråkor än olja till araber
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Låter ju bra det, borde nog inte vara några problem, men vet ingen som har så stora tankar till pellets så du får återkomma med hur det gick sen =)

Undrar hur lång tid det skulle ta för brännaren att nå 90 grader.

Hur länge står du dig när tankarna är "fulla" å att säga?
deleted
OeTroll
Ungskog

Inlägg av OeTroll »

Vill inte vara nån besserwisser men kan väl dela med mig lite av hur jag tror o vet att fungerar i vårt hus i alla fall.

Jag värmer min 2,5m3 ack. beroende på effektuttag. Är det normalt värmebehov hinner inte mycket värme kallna bort till ingen nytta. Så i mitt fall körs 45-85. Men värma hela den för lite varmvatten bara är knappast ide'. Tror det är onödigt o pressa på till 90-95 grader, få start o långa gångtider räcker den volymen till även om man nöjer sig med 80-85 grader.

Ha de'.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Mickemolle skrev:Har ganska bra isolerade tankar. Tappar ca 3grader på ett dygn i min 3 kubikare.
Det betyder ca 10kWh/dygn i förluster men förlusterna i pannan är antagligen större så ju längre stopp desto bättre. Men det kanske räcker att bara köra mot den lilla?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar