Viking en problembrännare????????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hakank
Gallringsobjekt

Viking en problembrännare????????

Inlägg av hakank »

Som (ganska)nybliven ägare av en Viking+Joker har jag fått kallfrossa av allt som skrivits i detta forum.Efter att funderat på om jag verkligen valt rätt skickade jag ett mejl till Värmebaronen.Dom svarade följande:

Hej Håkan!

Du har valt helt rätt anläggning och helt rätt installatör!

Roster och inre brännarrör är förbrukningsdetaljer som slits. Rostret bör hålla ca 5 ton och det inre brännarröret ca 15 ton.

Hållbarheten beror på pelletskvalitet, injustering och skötsel.

Pelletskvaliteten kan avgöra mkt. Om pelletsen t.ex. sintrar d.v.s. askan smälter vid för låg temperatur bildas hårda klumpar på rostret som fläkten inte kan blåsa bort. Lågan slår då inte framåt utan okontrollerat upp i brännarröret. Står det och brinner på en punkt så kan brännarröret deformeras och fördärvas. Om din pellets sintrat skall du direkt ta kontakt med din leverantör och få den utbytt. Många pelletsleverantörer har haft stora problem det senaste året.

Injustering är jätteviktig också. Förhållandet mellan syre och bränsle är mkt viktigt då t.ex. ett syreöverskott i förbränningen också kan leda till att sammansättningen av rökgaserna blir fel, bl.a. ett Kaliumöverskott. Detta händer då du har en för lång skorsten i förhållande till hur stor draglucka du monterat. Ett Kaliumöverskott kan leda till utarmning av det rostfria i brännarröret med förkortad livslängd som följd. Du har dock fått din brännare injusterad av en av våra mest erfarna pelletsåterförsäljare, så där är jag inte orolig.

Skötseln av brännaren är också viktig men inget man behöver överdriva. Se till att du borstar av rostret och ser till att det ligger rätt i brännaren och rensa mellan det yttre och inre brännarröret så att luften kommer åt att kyla ordentligt. Drar du sotviskan flitigt i tubrören i pannan blir den bättre på att plocka värmen ur rökgaserna innan de skickas ut till kråkorna.

Värmebaronen är stolt tillverkare av Viking Bio och vi har sålt enorma mängder brännare de senaste åren. Det har varit en otrolig hausse på pelletsmarknaden vilket lockat många oseriösa som vill tjäna snabba pengar. Man har sålt brännare till höger och vänster och överlåtit installation till ”Svensson” själv. Detta är inte lyckat då man behöver ett digitalt instrument för att kunna göra en riktig installation. Eftersom vi sålt många brännare blir det fler brännare som det kan bli problem med. Procentuellt räknat har vi inte haft mycket problem.

Jag tycker du skall känna dig helt lugn med din brännare. Skulle du få några som helst problem vänder du dig till Pelletsservice. Skulle de behöva vår hjälp finns vi där direkt! Du får gärna slå mig en signal om du har fler frågor.

Hoppas att detta kommer att stämma

Håkan Karlsson
Åmål
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Fick min vikingbio installerad för drygt en månad sen, så jag är också ny vad det gäller denna brännaren och pellets. Detta är mitt första inlägg har varit här och läst både innan och efter jag köpte brännaren. Tog ett litet tag och bli registrerad men när ja fick tag på Pelles mail så löste det sig efter några dar. Var inne på luft/vattenpump först men tyckte det var en liten för stor investeringskostnad eftersom vi flyttade in i huset i juli i år.
Då vet man juh inte riktigt var man hamnar. Fick gå lite på min elleverantörs beräkningar, dom låg på ca 26000kwh.
Har hört mig för och jag kommer väl hamna runt 5-6pallar. Det blir juh inte dyrare än att köra med elpatronen vartfall, får se vad vi hamnar. Pellets känns som ett bra val för mig.

Än så länge har det gått bra med brännarn o sotning. Tar lite tid o sota eftersom jag har en äldre panna kan ja tänka mig, fast jag tycker det är rätt roligt o plocka med det. Får väl se om man tröttnar längre fram.
Har fått en ny fjärravläst elmätare nu också, så det ska bli bra förhoppningsvis.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kan peppa lite och säga att jag köpte min brännare för ganska exakt ett år sen och jag har inte haft ett enda drift stopp även fast jag missat sotning och haft väldigt mycket spån i skruven.
Dock så har jag fått bytt ut ett roster då det sprack men fungerade fortfarande.

Och skulle jag köpa en ny panna idag så ligger Joker nära till hands.
deleted
yalazy
Frö

Inlägg av yalazy »

Vi har haft vår Viking Bio i drygt ett år. Inga problem. Inget har gått sönder.

(Har borrat några hål i matarskruven och ställt en hink under som samlar spån efter ett tips här på forumet.)
Värmebaronen Viking Bio

Hus från ca 1920, 176 kvm m. inredd vind + källare ca 70 kvm.
dracer
Gallringsobjekt

Inlägg av dracer »

hej har haft min sen maj förra året inga större problem alls eldat ca 4 ton nu är helnöjd skulle slängt oljepannan för länge sen :lol:
blev oxå orolig när jag hittade detta forum :shock: tycker det verkar som att problemen kommer i vågor nån börjar en tråd så rasar det iin en massa någon vecka sen är det lugnt igen nån månad 8)
ångrar mig inte än iaf 8)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Helt okey och nöjd med min anläggning från Värmebaronen. Lite råkade vissade hos Vikingbio men klararde snabbt problemlösning åtgärdad.

Här
Roster och inre brännarrör är förbrukningsdetaljer som slits. Rostret bör hålla ca 5 ton och det inre brännarröret ca 15 ton.
Mitt rostret gick redan en 2-3 mm sprack ca 8 ton och brännröret sprack ca 12 ton = 2 och ½ år så bytte jag både. Verkar som mindre instämmer.

Och varför andra gick bara ½ år så sprack sin brännröret :roll:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
hjerpe
Prima virke

Inlägg av hjerpe »

Hej

Det blir väl helt naturligt så på ett sådant här forum att man diskuterar eventuella driftsproblem. Man upplever kanske då att det är väldigt mycket problem med brännaren. Jag måste erkänna att jag har också haft lite problem med fläkten på min brännare som sattes in i januari i år men fick bytt den på garanti i måndags.

Hoppas nu att det ska fungera ok. Med den nya fläkten och uppgraderad IC-krets går den helt annorlunda nu med längre tid mellan matningen osv.

Jag måste också säga att det här forumet är helt oslagbart när man vill ha lite tips om pelletssystem i allmänhet och värmebaronens produkter i synnerhet.

Lycka till med era brännare.

MVH
Daniel
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Eftersom VB talar om att brännarröret osv är slitdelar så är det ju inte så mycket att orda om, sen är det synd att dom underddimensionerar brännaren på det viset, men det gör ju att man kan hålla ett lågt pris, många andra brännare håller ju avsevärt antal år för det mesta utan att gå sönder i förbränningsdelen så det går ju att tillverka brännare som håller.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

micke_932 skrev:Eftersom VB talar om att brännarröret osv är slitdelar så är det ju inte så mycket att orda om, sen är det synd att dom underddimensionerar brännaren på det viset, men det gör ju att man kan hålla ett lågt pris, många andra brännare håller ju avsevärt antal år för det mesta utan att gå sönder i förbränningsdelen så det går ju att tillverka brännare som håller.
Problemet är ju att detta öppna erkännade om slitagedelar med angivna normala "driftsgränser" ju har tillkommit först på senare tid. Denna info syntes inte röken av när vi installerade för fyra år sedan.

Att det skulle vara ett medvetet val av produktskäl tror jag dock inte på. Dessutom har väl de flesta brännare någon form av slitage/utbytesdetalj.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

GoForIt Pellets skrev:Problemet är ju att detta öppna erkännade om slitagedelar med angivna normala "driftsgränser" ju har tillkommit först på senare tid. Denna info syntes inte röken av när vi installerade för fyra år sedan.
Bäst fråga brännarrörsdoktorn själv: Är det ingen som försökt att trycka ihop sprickan i röret eller gaveln och sedan TIG svetsa ihop sprickan.
Migsvetsning lär inte vara bra då det tillför en annan legering. Med TIG svetsning kan man ju komplettera med tillsatsmaterial från något annat kasserat brännarrör. Sprickor kan ju uppstå på vilken brännare som helst.

Förstår inte alls varför man envisas med att använda rostfritt material som är så känsligt för materialutmattning. Varför inte cortenstål som i pannorna?
När jag jobbade på Optimus gjorde vi vissa brännardelar av rent nickel, hårt, segt och svårt att bearbeta. Skulle nog vara det optimala materialet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Torsten skrev:Bäst fråga brännarrörsdoktorn själv: Är det ingen som försökt att trycka ihop sprickan i röret eller gaveln och sedan TIG svetsa ihop sprickan.
Migsvetsning lär inte vara bra då det tillför en annan legering. Med TIG svetsning kan man ju komplettera med tillsatsmaterial från något annat kasserat brännarrör. Sprickor kan ju uppstå på vilken brännare som helst.

Förstår inte alls varför man envisas med att använda rostfritt material som är så känsligt för materialutmattning. Varför inte cortenstål som i pannorna?
När jag jobbade på Optimus gjorde vi vissa brännardelar av rent nickel, hårt, segt och svårt att bearbeta. Skulle nog vara det optimala materialet.
Brännarrörsdoktor.. :shock: 8) :lol:
Jag kan sälja mina gamla rör billigt till dig, så kan du testa svetsen.. :lol:

Nej, skämt å sido. Svetsa tror jag inte är lösningen. Det en del, inklusive mig testat är att trä in ett insatsrör av vanlig plåt i brännarröret.

Som jag skrivit tidigare, så tycker jag också att VB borde försöka få till ett brännarör av bättre kvalité. Jag förstår inte varför man inte helt enkelt ex. försöker gå upp i materialtjocklek.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Problemet är ju att detta öppna erkännade om slitagedelar med angivna normala "driftsgränser" ju har tillkommit först på senare tid. Denna info syntes inte röken av när vi installerade för fyra år sedan.
Aha, det visste jag inte, då är det ju en annan sak, utan att några belägg för att så är fallet så kan man ju tolka det som en efterkonstruktion när dom upptäckte att brännarröret inte höll,men som sagt var, jag vet inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Får väl tillägga att när ja var o kollade på forumet innan ja köpte brännaren var det för att bestämma mig om ja ville satsa på pellets eller inte. Så jag var väl inte inne på Värmebaronen direkt men det föll sig så att min röris är återförsäljare av VB. Farsan och en till på jobbet kör med Pellxn så jag tänkte att det är väl lika bra att köpa en sådan men sen tänkte jag att det kan vara kul och testa nåt annat. Blev lite fundersam sen när ja började läsa om brännarören och detta men jag antar att det finns för- och nackdelar med alla brännare. Än så länge är jag nöjd och hoppas jag för blir det.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Att man får byta roster 1 gång om året kan jag förstå, men brännarröret borde hålla minst 5 år.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
xrf
Fröträd

Brännarrör etc?

Inlägg av xrf »

Hej!

Jag har haft min VB i en Joker i ett par år och har bytt roster 1 gång.

Däremot har jag nu fått bekymmer med att min brännare startar som den skall efter all rengöring man skall göra. Fläkten går och matningen av pellets startar. Sedan efter ett tag (5-10 min) så stannar brännaren och jag får en lång och två korta blinkningar i röd kulör.

I brännarröret (ni menar alltså den del som sticker in i pannan, ca 1 dm i diameter?) ligger då sot längst fram och obrända pellets på rostret.
Rostret är ok men jag ser att den dubbla plattdel som sitter inne i brännarröret ovanför och under själva värmeenheten, där har den övre plattan krullat sig lite. Detta p g a slitage eller att jag vid ett tillfälle glömde montera rostret efter rengöring. Det gick ca 2 dygn och sedan stannade brännare. Därefter har den gått igen men inte många veckor förråän problemet infann sig.

Någon som vet vad man skall göra? Kan den dubbla perforerade plattan bytas? Där sitter en liten mutter under på brännarrörets utsida som kanske är till för ett sånt byte?

:D
TACK!
Jimmy
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Skriv svar