En kortis om brandskyddskontroll

Skriv svar
ak
Entusiast!

En kortis om brandskyddskontroll

Inlägg av ak »

Det har ju debatterats en hel del om brandskyddskontrollens vara eller inte vara, vad som ska kontrolleras och vad det borde kosta - inte för att jag vet om det behövs ytterligare bränsle på den brasan, men jag bidrar i alla fall med följande lilla utdrag ur vardagen:

Igår kom det ett brev från villaägarföreningen där jag bor. Någon hade surnat till och börjat intressera sig för vad brandskyddkontrollen borde kosta. Enligt gällande överenskommelse ska man tydligen debiteras som följer:

Grundavgift - 61:- (täcker resor, administration, protokoll)
Timkostnad - 480:-, får debiteras per påbörjad kvart.
Moms tillkommer.

Ett tänkbart belopp att faktureras skulle därmed kunna vara 301:- + moms, eftersom brandskyddskontrollen tog ~20 minuter, vilket vad jag förstår är ganska normalt. Fakturan var på 976:-, vilket jag också antar är ganska normalt/vanligt (det låg i alla fall i linje med mina förväntningar). Man har uppenbarligen kört en fuling och lagt restid och administration, som är svårt att som kund ha någon egentlig uppfattning om, i timredovisningen (1,5 h totalt), tvärs emot avtalet.

De j-a ostarna debiterar alltså ut ~30 timmar per dag och kontrollant! Jag trodde sånt var förbehållet jurister?

Och nu då? Villaägarföreningen har tydligen fått stöd för sin linje hos räddningsverket (?) och vi har blivit uppmanade att söka upprättelse, som det brukar heta. Hur det går återstår att se.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här var det brandskyddskontroll (som väl också tog cirka 20 minuter) för drygt ett år sedan, och sedan debiterades det

160 kr i Grundavgift
422 kr för Värmepanna med pelletseldning
188 kr för Braskamin

Summa 963 kr med moms pålagd.

Varför skiljer det så mycket mellan Värmepannan och Braskaminen?
Båda rökgångarna filmades på samma sätt. I övrigt så okulärbesiktigades det ju bara..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Samma ungefärliga tid och kostnad hade jag. Jag har dock slängt skitfakturan nu så jag har ingen aning om hur det specades.
Men 20 min ca, 900 spänn ca.
I skorstenen skickades en kamera, på vinden kollades om brännbart fanns invid skorstenen. Pannrummet kollades enbart för att jag bad om det för att släcka anmärkningar som en sotarmurvel gett mig när han var förbannad.

Alltså, ungefär som bilprovningen. Slumpartat resultat.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med tanke på att det väl är kommunen som lägger ut arbetet med brandskyddskontrollerna så är det ju lite konstigt att arbetet inte utvärderas på något sätt..

Man kanske skulle skicka ett mail till räddningstjänstchefen och påtala sina synpunkter? Fast han är väl så pass "tjenis" med entreprenören att det kanske "kommer surt efter".. :?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

GoForIt Pellets skrev:Med tanke på att det väl är kommunen som lägger ut arbetet med brandskyddskontrollerna så är det ju lite konstigt att arbetet inte utvärderas på något sätt..

Man kanske skulle skicka ett mail till räddningstjänstchefen och påtala sina synpunkter? Fast han är väl så pass "tjenis" med entreprenören att det kanske "kommer surt efter".. :?
Antagligen helt rätt, de håller varandra om ryggen de där, väntar själv på att de kommer med datum för sotarutbildning -08, sedan säger jag adjö till sotarmurveln...det räcker att man ser eländet på brandskyddet...den så kallade :roll:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar