Fläkt problem Janfire NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Fläkt problem Janfire NH

Inlägg av nicklas73 »

Hade min brännare inne på service pga askskapningsproblem och fick tillbaka den idag men upptänkte tyvärr att brännaren stod still igen ikväll.

Brännaren larmar för att fläkten ej körs (vilket den inte gör heller) och hur jag än försöker så får jag inte igång den. Vid uppstart så hinner den skrapa med askskrapan ca 2-3 sekunder och sen stannar den och larmar för fläkten. Har programversion 1.22.

Finns det nån som har tips på hur jag kan få igång brännaren, min installatör kan inte göra nått förän tidigast på måndag :(

/Nicklas
CTC1100 -96 utrustad med Janfire NH sedan oktober -06.
freddefire
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 jun, 2007 08:21
Kontakt:

Inlägg av freddefire »

Jag skulle dra ur elsladden och sätta tillbaks den i brännaren, och när du ser janfire 1.22 i displayen ska du trycka ner båda knapparna samtidigt " Meny och + knappen" håll ner knapparna hela tiden och vänta tills det står i displayen "standardintällningar" då har du återställt boxen till fabriksinställda värde och kanske slipper det eländet med fläkten. obs du måste göra detta precis när texten janfire kommer upp i displayen och hålla knapparna ner tryckta tills det står standardinst.....Lycka till.
Freddefire
nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Inlägg av nicklas73 »

Antar att jag då först bör skriva ner alla mina inställningar så att jag kan gå tillbaka till dessa efter standard läget?
CTC1100 -96 utrustad med Janfire NH sedan oktober -06.
freddefire
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 24 jun, 2007 08:21
Kontakt:

Inlägg av freddefire »

Det är väll vettigt men det primära är väll vad .23 står på det andra ska du nog inte röra förutom hur länge skruv ska gå innan strömen bryts till den och hur länge den efter kör.
Freddefire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att aktivera fabriksåterställningen kommer inte att göra ett skvatt med fläktproblemet!!!

Fläktproblem kommer av att fläkten ska köra men inte har startat inom 2,8 sekunder och ingen fabriksåterställning i världen kan ändra detta!

Vissa brännare har problemet att plåten som fläkten sitter på ibland vrider sig en aning i värme vilket kan få fläkten att "stå emot" sig själv lite, detta kan åtgärdas vid att lossa ½ varv på EN av monteringsskruverna, man får testa vilken och om det inte var rätt skruv får man skruva tillbaka och testa nästa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Vår NH brukar roa sig med att ge det där meddelandet med jämna mellanrum och har så gjort sedan den var ny. Man brukar höra hur fläkten precis ska till och starta, sedan stoppas den och meddelandet visas. Brännaren gör en liten konstpaus, gör nytt försök och då har fläkten alltid snurrat utan problem.
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Kab-el

Inlägg av LynxX »

Kolla att kablarna till fläkten sitter fast i kontaktdonet. Har upplevt att fler än en kabel lossat...
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Skriv svar