Hjälp. Brännaren trasig. Var hittar man reservdelar?
Hjälp. Brännaren trasig. Var hittar man reservdelar?
Har precis köpt hus med pelletspanna och brännaren gick sönder i förrgår
! Något hände med pannan som matade fullt med pellets men aldrig tände och jordfelsbrytaren slogs ut. Hittar inget namn på fabrikatör och inget företag som säljer brännare verkar intresserade av att hjälpa till eftersom vi inte vet vad vi har för fabrikat. Finns det några tips på vem jag kan vända mig till som skulle kunna fixa med den och se om det går att laga den? Jag har bilder på brännaren. Killen som felsökte sa att det troligtvis var tändstavarna som slutat fungera men kände inte igen modellen... fläkten fungerar fortfarande. På en liten klisterlapp står det "Torin" made in England. [/img][/b]

"Torin" är nog fläktens fabrikat (länk) vilket bara är en komponent i brännaren så det spår är kallt.
Det låter helt rätt att tändspiralen har gått sönder i och med att jordfelsbrytaren löser ut så du bör nog snarast se till att posta lite bilder eller läsa vad som helst på den och posta det, det är inte ovanligt att någon kan utläsa mycket på bara en del av typnummer eller liknande.
Det låter helt rätt att tändspiralen har gått sönder i och med att jordfelsbrytaren löser ut så du bör nog snarast se till att posta lite bilder eller läsa vad som helst på den och posta det, det är inte ovanligt att någon kan utläsa mycket på bara en del av typnummer eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ladda upp bilder...
Bilder är påväg. Eftersom man inte kan ladda upp bilder direkt så behöver jag lägga upp dem på nätet någonstans. Något förslag var jag kan lägga ut bilderna för att få den länk jag tycks behöva?
Imageshack kan vara en lösning.
Är inte PK!
Är inte PK!
Bilder på brännaren - känner någon igen den?
Här är några bilder på brännaren och på stavarna som ska tända som inte fungerar. Hör gärna av er om ni vet vad brännaren heter eller var jag kan få tag på nya tändelement.
[/url]http://www.kramgo.com/pellets[/url]
[/url]http://www.kramgo.com/pellets[/url]
Jag skulle gissa på en tidig modell av Roslagsbrännaren. Plåtkåpan och själva brännskålen är mycket lik. Maila en bild till Roslagsbrännaren så kanske dom har delar http://www.roslagsbrannaren.se/
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ja, jag kan nog hålla med Torsten i detta ärende.
Det liknar mest Roslagsbrännaren, då jag tittat igenom alla dokument med bilder på brännare jag har efter ditt mail jag fick. Den finns med i ett prestandatest under filarkivet på vår hemsida från 2001. Din kan vara en väldigt tidig version som varit med från utvecklingsstadiet, eller så kan det vara en brännare som är hemmagjord, och man har kopierat kostruktionen, samt med en annan styrning. Ring dit och hör om du inte kan maila över bilderna till dom, de borde kunna svara direkt på om det är deras produkt. Om man jämför din mot deras så verkar det som att din brännare är längre ut ifrån pannan, och deras sjunker djupare in i eldstaden på deras nuvarande modell. Men på bilden i pdf dokumentet på hemsidan så liknar den brännare mer din variant. Det finns inget serienummer eller liknande på brännaren?
Se själv: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/KVpellets.pdf
MVH
Karla
Det liknar mest Roslagsbrännaren, då jag tittat igenom alla dokument med bilder på brännare jag har efter ditt mail jag fick. Den finns med i ett prestandatest under filarkivet på vår hemsida från 2001. Din kan vara en väldigt tidig version som varit med från utvecklingsstadiet, eller så kan det vara en brännare som är hemmagjord, och man har kopierat kostruktionen, samt med en annan styrning. Ring dit och hör om du inte kan maila över bilderna till dom, de borde kunna svara direkt på om det är deras produkt. Om man jämför din mot deras så verkar det som att din brännare är längre ut ifrån pannan, och deras sjunker djupare in i eldstaden på deras nuvarande modell. Men på bilden i pdf dokumentet på hemsidan så liknar den brännare mer din variant. Det finns inget serienummer eller liknande på brännaren?
Se själv: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/KVpellets.pdf
MVH
Karla
Roslagsbrännaren vs nytt system
Tack så jättemycket för tipset, tycker det ser väldigt likt ut med Roslagsbrännaren! Jag ska undersöka det hela imorgon så får vi hoppas på att de vill kännas vid brännaren.
Om det inte skulle fungera och man istället vill byta hela systemet, vad är det man ska ha då? Finns det något pelletssystem med bra effekt som är lättskött och bra för att värma upp ett gammalt trähus? Oljepannan har nämligen rostat lite på insidan har jag sett vid sotning och det kanske är tillfälle att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt system om det inte går att laga till ett OK pris.
Om det inte skulle fungera och man istället vill byta hela systemet, vad är det man ska ha då? Finns det något pelletssystem med bra effekt som är lättskött och bra för att värma upp ett gammalt trähus? Oljepannan har nämligen rostat lite på insidan har jag sett vid sotning och det kanske är tillfälle att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt system om det inte går att laga till ett OK pris.
Det finns många bra system, själv skulle jag välja en Janfire NH men jag är part i saken.
Men "lite rost" är ett vagt begrepp, är det lite ytrost lär det knappast ha betydelse men om du ser fukt efter en viss tids stillastående sjunger pannan definitivt på sista vers.
Om det vill sig illa och du måste byta brännare vill jag fortfarande föreslå Janfire NH-brännaren (som sagt, inte alldeles objektiv), jag har själv en sådan i en kombipanna från 1972, inte bästa verkningsgraden men billigare kan man knappast komma undan och skulle du/jag senare byta panna kan brännaren följa med utan problem.
Vilken typ av brännare som "är bäst" kan de flesta nog komma upp och slåss om i detta forum, jag svär till NH'n men är å andra sidan den som gör program osv. till den enl. Janfires specifikationer. Jag har likaväl enbart bra erfarenheter med den, visst har det blivit fel men ingen som kan skyllas på brännaren, bara min klantighet.
Men "lite rost" är ett vagt begrepp, är det lite ytrost lär det knappast ha betydelse men om du ser fukt efter en viss tids stillastående sjunger pannan definitivt på sista vers.
Om det vill sig illa och du måste byta brännare vill jag fortfarande föreslå Janfire NH-brännaren (som sagt, inte alldeles objektiv), jag har själv en sådan i en kombipanna från 1972, inte bästa verkningsgraden men billigare kan man knappast komma undan och skulle du/jag senare byta panna kan brännaren följa med utan problem.
Vilken typ av brännare som "är bäst" kan de flesta nog komma upp och slåss om i detta forum, jag svär till NH'n men är å andra sidan den som gör program osv. till den enl. Janfires specifikationer. Jag har likaväl enbart bra erfarenheter med den, visst har det blivit fel men ingen som kan skyllas på brännaren, bara min klantighet.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hör av dig till RB, om det är en modell av deras så kan dom hjälpa dig, dom brukar vara väldigt hjälpsamma och jag vet att dom hjälpt personer med gamla RB brännare att uppgradera dom så att dom går att köra vidare med tidigare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pekfingret igen
, kom ett inlägg imellan

Senast redigerad av wepe den sön 02 dec, 2007 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Kan bara instämma . Brännaren är otroligt bra , vissa kanskeIcecap skrev:Det finns många bra system, själv skulle jag välja en Janfire NH men jag är part i saken.
tycker den är rätt dyr . Men enl min mening värd dom pengarna.
Nu säger jag inte att andra brännare är dåliga . Men vill nog
påstå att NH,n är nr:1 bland dom brännare jag har eller haft.
Är helt opartisk vad gäller brännare
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Hej
Pannan kanske klarar sig några år till om den inte var rostig på något kritiskt ställe. Det är nog främst inne i vattendelen som rost är farligt.
Min gamla panna började läcka vatten i våras. Jag har dåligt isolerad träkåk som förbrukar rätt mycket värme. Valet stod mellan bergvärmepump och uppdatering av det gamla pelletssystemet. Hade nyss köpt en brännare. Eftersom brännaren var ny fortsatte jag med pellets annars hade bergvärmepump säkert varit det rätta valet.
Nu gjorde jag jobbet själv så för drygt 3000 kr totalt, fick jag in en 2 år gammal oljepanna som nu fungerar perfekt. Den måste tömmas på aska en gång i veckan men det går väl an.
Ska du köpa ett helt nytt och bekvämt pelletssystem så blir det helt andra kostnader. Räkna med 75000 - 8000 kr inklusive installationskostnad. För det priset får du en komplett luft-vatten pump, nästan ett färdigt jordvärmesystem och det är mer än halva priset för ett bergvärmesystem.
Jag kan inte se att det idag kan löna sig att köpa ett nytt modernt pelletssystem. Även om elpriserna går upp så är berg- och jordvärme betydligt billigare. Då har jag inte heller räknat in den tid det tar att sköta ett pelletssystem och de problem och avbrott som uppstår även i de bästa och dyraste pelletssystemen.
Jag skulle köra vidare med den gamla pannan och hoppas på det bästa!
Pannan kanske klarar sig några år till om den inte var rostig på något kritiskt ställe. Det är nog främst inne i vattendelen som rost är farligt.
Min gamla panna började läcka vatten i våras. Jag har dåligt isolerad träkåk som förbrukar rätt mycket värme. Valet stod mellan bergvärmepump och uppdatering av det gamla pelletssystemet. Hade nyss köpt en brännare. Eftersom brännaren var ny fortsatte jag med pellets annars hade bergvärmepump säkert varit det rätta valet.
Nu gjorde jag jobbet själv så för drygt 3000 kr totalt, fick jag in en 2 år gammal oljepanna som nu fungerar perfekt. Den måste tömmas på aska en gång i veckan men det går väl an.
Ska du köpa ett helt nytt och bekvämt pelletssystem så blir det helt andra kostnader. Räkna med 75000 - 8000 kr inklusive installationskostnad. För det priset får du en komplett luft-vatten pump, nästan ett färdigt jordvärmesystem och det är mer än halva priset för ett bergvärmesystem.
Jag kan inte se att det idag kan löna sig att köpa ett nytt modernt pelletssystem. Även om elpriserna går upp så är berg- och jordvärme betydligt billigare. Då har jag inte heller räknat in den tid det tar att sköta ett pelletssystem och de problem och avbrott som uppstår även i de bästa och dyraste pelletssystemen.
Jag skulle köra vidare med den gamla pannan och hoppas på det bästa!
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Roslagsbrännaren
Nu har jag pratat med Roslagsbrännaren och de har även tittat på bilderna på vår brännare och det är en kopia av Roslagsbrännaren har det visat sig
. Därför så vill de inte skicka några nya tändelement till mig även om de tror att det kan lösa problemet för oss och de säger även att elementen inte går att få tag på ute på marknaden... vad kan man säga... ska definitivt titta två gånger på allt nästa gång jag köper hus!! Det är så man vill gråta. Någon som har en idé om var man kan få tag på tändelement till Roslagsbrännaren? Alt. så hette killen som kopierade brännaren Conny enligt RB så honom skulle jag också vilja få tag på men ett förnamn är inte mycket att gå efter.

Kopia. Ja den såg ju lite konstig ut! Kanske det finns någon med roslagsbrännare som har ett extra tändlelement någonstans.
Det går väl att starta brännaren med tändvätska tills vidare?
Om pannan är skaplig (vilken sort är det?) så kanske det går att få tag på en bättre beg. brännare på blocket och installera i stället.
En Roslagsbrännare borde ju passa direkt om Conny kopierat allt.Matningsskruv och förråd har du ju redan
Det går väl att starta brännaren med tändvätska tills vidare?
Om pannan är skaplig (vilken sort är det?) så kanske det går att få tag på en bättre beg. brännare på blocket och installera i stället.
En Roslagsbrännare borde ju passa direkt om Conny kopierat allt.Matningsskruv och förråd har du ju redan
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.