Micke C skrev:Tror Clas Ohlson hade något liknande för en tid sedan. Typ ett ur som kunde användas som mätare för driffttid av oljebrännare och därmed räkna ut förbrukning. Men jag har ingen aning om de fortfarande har kvar denna.
Det var en lösning också, att jag inte tänkte på det...... Har ett sådant på min brännare för att beräkna driftstid och pelletsförbrukning. Den mäter tiden som internskruven går.
Jodå, det finns kvar i C.O:s sortiment.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda skrev:Funderade på att sätta in en klocka i uttaget på omvandlaren eftersom det endast går igång när omvandlaren kör(resten går ju på tillslagsautomatiken). Frågan är bara vilken typ av klocka?
De som jag har är mekaniska och går inte att återställa.
Finns mätare hos ELFA som går att nolla, de är då elektroniska och i en annan prisklass....
Om man kan tänka sig att "bara" kunna läsa siffervärdena när mätaren "mäter" (kanske tom visar siffrorna när den inte "mäter", om jag nu tolkar databladet rätt....) så finns denna kretskortsmätare för 304:- +moms hos ELFA, den skall vara "nollbar".
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej du kan sätta en 12 volts driftstids mätare på matningen till invertern för där är bara ström när den går på nöd ström.
Kommer inte på någon som säljer det på rak arm men i någon båt tillbehörs butik bör det finnas.
Tänk på att angiven batteri kapacitet är vid 20 timmars urladnings tid.
Belastar du med 346watt får du bara ut lite drygt 100ah ur ett batteri på 150ah, det brukar finnas en tabel på kapacitet vid olika belastningar i produkt bladet för batterierna hos tillverkarna.
För att krångla till det ännu mer så bör det vara minst 30% av strömen kvar när börjar ladda upp det igen om man inte använder sk traktionära batteri som tåler fullständig urladdning men dom kostar mer än dom smakar.
346watt låter som en väldigt hög belastning, måste så mycket gå på nödström.
Låt bara det som absolut måste gå på nödström och koppla in resten manuelt vid behov.
Min anläggning kommer aldrig över 150watt då driver jag 2st cirk pumpar och rökgas fläkt.
Ok det låter bättre för belastningen ska hållas så låg som möjligt för batterierna sugs ur fortare än man annar i mitt fall med 150 watt räcker ett batteri på 60Ah bara i 4:a timmar med det som är inkopplat är jag hemma när strömen går och jag inte eldar i pannan kan jag komma undan med 35watt men allt måste vara på för är det fyr i pannan när strömen går och cirk pumpen och rökgas fläkten stannar blir det inte så kul specielt inte med att den baktänder då.
Jag ska slänga in iaf ett batteri till på 120Ah så allt går den tiden jag normalt är på jobb, sen har jag ett litet elverk på 650watt som kan användas vid behov som går ca 7 timmar på 4:a liter bensin när det driver allt och laddar batteriet via en inverter laddare på 10Amp.
Frun klarar inte koppla in det än mindre starta det så det vill till att batterierna räcker en hel arbets dag annars hamnar man i dålig dager.
Honda har föresten tillverkat små elverk som ger 12volt ej att förväxla med 230volts verk med 12volts laddning för dom är totalt värdelösa att enbart ladda batteri med ur ekonomisk synvinkel för dom dra alldelse för mycket bensin.
Jag har själv ett från slutet på 70talet
Det är relativt bensin snålt tror det går åt knapt 2 liter att ladda ett batteri på 60Ah med en laddstöm på 20amp, men jag kör oftast runt 10Amp för då går det så tyst och fint.
Tyvärr har start mekanismen rasat och det är så gamalt att det inte finns delar så jag fick bygga om det lite så det gick att starta med en kraftig laddningsbar borr maskin.