Har ett dilemma.
-
- Fröträd
Har ett dilemma.
Min konfiguration idag framgår av min profil. Till mitt dilemma:
Eftersom jag har en gammal panna med allt vad det innebär. Tex manuell shunt, saknar elpatron, stora stilleståndsförluster på sommaren för varmvatten osv. Så har jag förmodligen en högre förbrukning och omständigare skötsel än jag skulle behöva. Men pannan är fortfarande i god kondition så det känns onödigt att slänga ut den bara för att få in en ny med 10% högre verkningsgrad.
Jag behöver bra förslag hur jag på enklaste och bästa sätt kan utvidga systemet för att bli mer ekonomiskt och lättjobbat.
Jag har funderat på om jag ska sätta in en acktank som hjärta i systemet, det krävs rätt stora ändringar för att få till det och pannan har 240L+ intern 180L vvb volym och är alltså inte på långa vägar bra för eldning mot acktank. Vad jag gör då är att spä på förlusterna ytterligare.
Jag behöver i såna fall en ny panna också och det känns onödigt.
Ett alternativ är att skaffa solfångare och koppla direkt mot pannan med hjälp av värmeväxlare, förlusterna blir då ganska stora pga dålig isolering och jag behöver även stödelda pannan för att få upp tempen.
Ett annat är att skaffa en soltank och koppla i serie eller parralellt med varmvattnet så att jag kan gå över på enbart vv på sommaren.
Det mest ekonomiska är väl troligen en elpatron i pannan direkt under vvb på sommaren och som går igång om pelletsdriften fallerar.
Vad tycker ni, har ni någon smart lösning på problemet?
Ny panna + ack + sol blir ju grymt dyrt när jag har en anläggning som fungerar men kanske drar 10% mer än den ska.
Eftersom jag har en gammal panna med allt vad det innebär. Tex manuell shunt, saknar elpatron, stora stilleståndsförluster på sommaren för varmvatten osv. Så har jag förmodligen en högre förbrukning och omständigare skötsel än jag skulle behöva. Men pannan är fortfarande i god kondition så det känns onödigt att slänga ut den bara för att få in en ny med 10% högre verkningsgrad.
Jag behöver bra förslag hur jag på enklaste och bästa sätt kan utvidga systemet för att bli mer ekonomiskt och lättjobbat.
Jag har funderat på om jag ska sätta in en acktank som hjärta i systemet, det krävs rätt stora ändringar för att få till det och pannan har 240L+ intern 180L vvb volym och är alltså inte på långa vägar bra för eldning mot acktank. Vad jag gör då är att spä på förlusterna ytterligare.
Jag behöver i såna fall en ny panna också och det känns onödigt.
Ett alternativ är att skaffa solfångare och koppla direkt mot pannan med hjälp av värmeväxlare, förlusterna blir då ganska stora pga dålig isolering och jag behöver även stödelda pannan för att få upp tempen.
Ett annat är att skaffa en soltank och koppla i serie eller parralellt med varmvattnet så att jag kan gå över på enbart vv på sommaren.
Det mest ekonomiska är väl troligen en elpatron i pannan direkt under vvb på sommaren och som går igång om pelletsdriften fallerar.
Vad tycker ni, har ni någon smart lösning på problemet?
Ny panna + ack + sol blir ju grymt dyrt när jag har en anläggning som fungerar men kanske drar 10% mer än den ska.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Jag har samma funderingar men ett annat problem: ingen plats.
Självklart får du lägre driftkostnad vid att optimera systemet maximalt:
Solvärme + ack-tank + pelletspanna.
Det kostar dock.... och en hel del till och med. Men ska du bli boende i huset resten av livet OCH du inte är allt för gammal kan det mycket väl löna sig under din livstid.
Jag vill inte räkna på det, dels för att jag inte kan och dels för att det finns så många kombinationer som ska utrönas först.
Manuell shunt går att bygga om, det borde vara möjligt att koppla till ett mindre solpanel som enbart håller pannan varm på sommaren för att få VV men hur säkrar man att det inte överhettas?
"Mest ekonomisk" är ett uttryck vars innebörd varierar med >hur lång tid< det ska användas över.
För mig med samma gamla panna i bra skick vore det mest ekonomisk att byta till en renodlat pelletspanna ... om jag ser långt in i framtiden, på kort sikt vore det dock vansinnigt.
Självklart får du lägre driftkostnad vid att optimera systemet maximalt:
Solvärme + ack-tank + pelletspanna.
Det kostar dock.... och en hel del till och med. Men ska du bli boende i huset resten av livet OCH du inte är allt för gammal kan det mycket väl löna sig under din livstid.
Jag vill inte räkna på det, dels för att jag inte kan och dels för att det finns så många kombinationer som ska utrönas först.
Manuell shunt går att bygga om, det borde vara möjligt att koppla till ett mindre solpanel som enbart håller pannan varm på sommaren för att få VV men hur säkrar man att det inte överhettas?
"Mest ekonomisk" är ett uttryck vars innebörd varierar med >hur lång tid< det ska användas över.
För mig med samma gamla panna i bra skick vore det mest ekonomisk att byta till en renodlat pelletspanna ... om jag ser långt in i framtiden, på kort sikt vore det dock vansinnigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Tja... om du vill göra så små ingrepp som möjligt, utan att för den skull göra nåt som är bortkastat senare, så
1, Sätt i en shuntautomatik pronto, bättre inomhusklimat och förmodligen bättre driftsekonomi. Endera en enklare som sätts direkt på shunten eller en lite mer kapabel som står sig ett antal år framåt. För att slippa kriget om inne eller utegivare så.. skaffa en med båda!
2, till sommaren så skaffa en elberedare, beg eller ny gör egentligen detsamma så länge den är hyfsat ny och relativt välisolerad. Sätt in den i serie EFTER pannans varmvattenberedning, eventuellt med förbikoppling så att du kan koppla förbi den på vintern
3, om du känner för det så skaffa solfångare och låt dom värma pannan senvår - tidig höst, alltså under den tid huset inte behöver värme. Då förvärms allt tappvatten genom pannan så att elberedaren inte drar så mycket el.
4, om du är rädd för kokning i pannan sätt in en nödkylventil, SYR 3065 eller SYR 5067 som dumpar värme ur pannan om den blir för het.
När du sen känner för att göra nåt större ingrepp så har du inte kastat bort mer än några kopplingar och lite rör.
/Jörgen
1, Sätt i en shuntautomatik pronto, bättre inomhusklimat och förmodligen bättre driftsekonomi. Endera en enklare som sätts direkt på shunten eller en lite mer kapabel som står sig ett antal år framåt. För att slippa kriget om inne eller utegivare så.. skaffa en med båda!

2, till sommaren så skaffa en elberedare, beg eller ny gör egentligen detsamma så länge den är hyfsat ny och relativt välisolerad. Sätt in den i serie EFTER pannans varmvattenberedning, eventuellt med förbikoppling så att du kan koppla förbi den på vintern
3, om du känner för det så skaffa solfångare och låt dom värma pannan senvår - tidig höst, alltså under den tid huset inte behöver värme. Då förvärms allt tappvatten genom pannan så att elberedaren inte drar så mycket el.
4, om du är rädd för kokning i pannan sätt in en nödkylventil, SYR 3065 eller SYR 5067 som dumpar värme ur pannan om den blir för het.
När du sen känner för att göra nåt större ingrepp så har du inte kastat bort mer än några kopplingar och lite rör.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Fröträd
Tack för råd.
Lite kommentarer:
En fråga:
Är det ok att kallställa pannan eller bör man hålla den varm som det alltid har gjorts, vilka risker finns?
Lite kommentarer:
Tyvärr så gör det inte det direkt på pannan. Jag får helt enkelt vrida upp den tillräckligt mycket och koppla på en ny shuntmotor och styrning efter pannan i sådana fall. Jag har precis fixat nya termostater och ventiler på samtliga radiatorer så egentligen klarar jag mig fint med manuell shunt även om jag kanske skickar ut lite för hett vatten ibland, troligen tjänar jag inte in den investeringen om man skall vara lite pessimisst.Manuell shunt går att bygga om
Det låter som en bra idé, problemet är vid inkopplingen. Det finns inte direkt några extra anslutningar på pannan. Den enda möjligheten är väl en värmeväxlare kopplad i toppen på pannan och vid påfyllningskranen. Eventuellt finns en anslutning strax under vvb där det sitter en mutter, förmodligen till vattenmanteln men jag vet inte. Nackdelen är att jag ändå måste köra brännaren och fördelen att jag håller pannan igång.det borde vara möjligt att koppla till ett mindre solpanel som enbart håller pannan varm på sommaren
Inne ska det vara såklartFör att slippa kriget om inne eller utegivare så.. skaffa en med båda!

Exakt denna lösning exklusive solfångare har jag funderat på. Jag får då en större varmvattenvolym och elbackup på åtminstone varmvattnet (vid haveri). Det bästa vore givetvis en elpatron i pannan men det verkar svårt att fixa, kanske kan man göra det via en liten vvb som får ladda pannan utifrån så att säga (kärl med elpatron i + ev pump). Risken blir väl att det kan bli lite egendomliga cirkulationer mellan pannan och elpannan.2, till sommaren så skaffa en elberedare, beg eller ny gör egentligen detsamma så länge den är hyfsat ny och relativt välisolerad. Sätt in den i serie EFTER pannans varmvattenberedning, eventuellt med förbikoppling så att du kan koppla förbi den på vintern
En fråga:
Är det ok att kallställa pannan eller bör man hålla den varm som det alltid har gjorts, vilka risker finns?
-
- Fröträd
Tror att jag löst mit dilemma.
Jag kör på som nu, efter vissa modifikationer så fungerar min anläggning fint. Kommer eventuellt komplettera med en elpatron på något sätt kopplad till pannan. Lägger ner solen fram till dess att pannan kraschar
Några tips om hur man kan koppla in en elpatron i pannan om uttag saknas?
Kanske ett stabilt kärl innehållandes elpatron kopplat på någon anslutning i pannan. Borde väl bli självcirkulation om man sätter det på samma höjd som pannan eller?
Jag kör på som nu, efter vissa modifikationer så fungerar min anläggning fint. Kommer eventuellt komplettera med en elpatron på något sätt kopplad till pannan. Lägger ner solen fram till dess att pannan kraschar

Några tips om hur man kan koppla in en elpatron i pannan om uttag saknas?
Kanske ett stabilt kärl innehållandes elpatron kopplat på någon anslutning i pannan. Borde väl bli självcirkulation om man sätter det på samma höjd som pannan eller?
Jag kopplade in en "elpanna" till en CTC Total för några år sedan. Fanns ingen elpatron och pellets kan man ju inte lita på om man åker bort. Fick elpannan för 600 spänn, den bestod av en tank med en tillkoppad elkassett. Elpannan kopplades in dels i toppen där expansionkärl och säkerhetsventil brukar anslutas, dels i uttaget längst ned på värmepannan. Fungerade bra med självcirkulation men satte ändå in en cirkulationspump. Satte dit ventiler för ett par hundra så jag helt kunde frikoppla pelletspannan på sommaren och bara använda elpannan. Det är bra ekonomi att slippa värma upp hela rökgången om det bara är varmvatten man behöver.Fabian-Bom skrev:Några tips om hur man kan koppla in en elpatron i pannan om uttag saknas?
Det här med automatshunt tycker jag verkar överdrivet. Värmen stannar ju kvar inomhus fastän framledningstemperaturen ibland är för hög. Jag tycker man klarar sig med termostaterna på vattenraddarna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Fröträd
Hur stor var tanken? En liten borde väl vara att föredra. Vad tror du är bäst, koppla in högt upp och på mitten av pannan. Högt och lågt eller mellan lågt?
Torsten: "...och pellets kan man ju inte lita på om man åker bort..."
Jaha? Jag har åkt bort under smällkallaste vinter i 3 veckor i januari månad utan att någon kollade till pelletsen (fyllde på under varje helg), har ingen el-backup och allt tuffade på enligt planerna, precis som jag visste att det ville.
Har du en dålig anläggning? Verkar inte någon höjdare att ha ett så instabilt system.
I rättvisans namn: jag har inte stort förråd, bara en K-Silo och den var väldig tom när jag fyllde på under de 3 timmer jag var hemma under 1 dag varje helg. Statistiken kanske hade sett annorlunda ut med lång kärnlös flexskruv och större förråd.
Jaha? Jag har åkt bort under smällkallaste vinter i 3 veckor i januari månad utan att någon kollade till pelletsen (fyllde på under varje helg), har ingen el-backup och allt tuffade på enligt planerna, precis som jag visste att det ville.
Har du en dålig anläggning? Verkar inte någon höjdare att ha ett så instabilt system.
I rättvisans namn: jag har inte stort förråd, bara en K-Silo och den var väldig tom när jag fyllde på under de 3 timmer jag var hemma under 1 dag varje helg. Statistiken kanske hade sett annorlunda ut med lång kärnlös flexskruv och större förråd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Eltanken var på 100 l med idealiskt hade nog varit 200 l. Då hade man fått ned antalet brännarstarter ytterligare. Jag pumpade från låga uttaget på värmepannan till låga uttaget på elpannan och lät återloppet komma in i höga urtaget på värmepannan.Fabian-Bom skrev:Hur stor var tanken? En liten borde väl vara att föredra. Vad tror du är bäst, koppla in högt upp och på mitten av pannan. Högt och lågt eller mellan lågt?
Ha ha Icecap

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Fröträd
Har bara varit pelletseldare i två månader och haft både större och mindre problem med driften. Då jag inte bor i huset förränn om ett halvår så skulle det kännas bra med en backup i form av elpatron ifall jag inte skulle vara där på ett par dagar/veckor och pelletsen hänger sig. Jag har bara ett veckoförråd och det räcker ca en vecka. Planer finns på att utöka förrådet men som pannrummet ser ut blir det svårt att få till det. Just nu tuffar det på bra och jag har inte haft ett stopp på snart en veckaHar du en dålig anläggning? Verkar inte någon höjdare att ha ett så instabilt system.

-
- Pannrumshärskare!
Det finns ju sådana här el kasetter.En sådan kanske skulle passa?
http://www.varmebaronen.se/html/k-060.html
Jag har en över som är bilig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Fröträd
Hur billigDet finns ju sådana här el kasetter.En sådan kanske skulle passa?

Då behöver jag komplettera med en elpatron + cirkpump. Men vad ska jag styra den med? Jag antar att det finns styrning av/på och någon form av tempstyrning på de flesta vanliga elpatroner. Vilken storlek ska det vara på pumpen, den bör väl kunna vara rätt klen?
Om jag kör pelletsen som jag gör nu dvs 65-90 grader. Går tempen under säg 55 så är ju något fel och då kunde elpatronen gå in och lägga sig på runt 70 grader. Kanske skulle den kunna styra cirkpumpen också så den slapp gå för jämnan. Tål att funderas på. Några bra ideér eller tips på konfigurationer?
-
- Pannrumshärskare!
-
- Fröträd
Bra prisEn hundring? Är det för dyrt.

Jag skickar dig ett pm. Här ska moddas..
-
- Energiprofet!
- Kontakt: