Denna rök.....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
pannipanna
Späd planta

Denna rök.....

Inlägg av pannipanna »

Hejsan alla.

Har för två veckor sedan köpt en begagnad Bequem 15D, har installerat den själv och nu får jag in rök i pannrummet.
Jag hade samma problem med min Iton Chello (bläh) och trodde att detta problem skulle sluta när jag bytte brännare.
Jag har installerat nya programvaran och nya slussar, det var ingen skillnad på att sätta i dom nya slussarna.

Så frågan är, har jag för dåligt drag i pannan ?
Sotaren var här för 3 veckor sedan.

När brännaren matar in pellets för glödhållningen så lyckas draget att få det börja brinna av sig själv, så det finns ju ett drag.....

När jag hade chellon så funkade det kanske i 1-2 dagar sen så kom röken.......

Så frågan är ju va f*n gör jag nu ? :evil:
Euronom Keramex (1988)
Thermia Bequem 15D (2004)
750l ack.tank med 120l varmvattenberedare (2005)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kolla hur mycket fläkten är inställd på i samband med upptändningen annars kan du slå Mr pellets (Roine) i Värnamo en signal han kan säkert hjälpa dig per telefon!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad har du för dimesion på skorsten??
Vart ryker det in, Är det ur brännaren/internförrådet el pannluckorna??
Är det via pannluckorna så täta dessa för det försämrar även verkningsgraden...

Ryker det in hela tiden el bara vid uppstart (kall panna/skorsten) el hela tiden brännaren går??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pannipanna
Späd planta

Inlägg av pannipanna »

Det är från brännaren röken kommer.

Det kommer puffar med rök lite då då, när den går.

Har löst problemet provisoriskt genom att öppna det andra spjället lite, rökgaskanalsspjället (hur ofta skirver man det ?) är öppet helt, men det räcker tydligen inte till så jag fick öppna det andra 1/3 kanske.
Detta är ju såklart inte bra ur ekonomisk synpunkt eftersom pannan blir kall snabbare.

Dimension på skorstenen har jag inte hunnit kolla upp.
Euronom Keramex (1988)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan ju kolla hur slussvingarna ser ut...
En kompis har bytt nu i sin biomatic 20+ efter 20 ton förbrukad pellets o då blev det slut med rök som kom bakvägen genom brännarens internförråd..
Det kom rök bakvägen fast han har riktigt bra drag o låst dragbegränsare men det blev slut med de nu...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pannipanna
Späd planta

Inlägg av pannipanna »

Slussvingarna byttes i samband med när jag satte i det nya chippet, jag hör iofs inget flopp flopp ljud som en del kallar det.

Antar att det enda att göra är att köpa en rökgasfläkt och dragbegränsare.
Euronom Keramex (1988)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm jag har nästan obefintligt drag när brännaren startar men det har aldrig varit inrykning... :?
Nu har jag inget flopp ljud som då brännaren va ny men kompisen fick ordentligt flopp ljud efter byte av slussvingarna...
pannipanna
Späd planta

Inlägg av pannipanna »

jaha, om inte ens André inte har något förslag så får jag väl köra med extra spjället öppet lite, nu kör jag ju mot tank så det är inte så himla farligt.

Får väl ta och öppna igen och kolla vingarna, men det är någon tomte som dragit sönder skruvar och insexbultarna så måste se till att ha skruv hemma så att jag kan byta.
Euronom Keramex (1988)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad har du för rökgastemp när spjället är öppet lite så det funkar utan inrykning??
pannipanna
Späd planta

Inlägg av pannipanna »

Ska köpa en stekis på fredag så på lördag kan du få svar .
Euronom Keramex (1988)
pannipanna
Späd planta

Inlägg av pannipanna »

Såja nu har jag mätt rökgaserna.

Bara rökkanalen öppen ligger jag på mellan 160-167, men då kommer det in rök genom brännaren.

Med det andra spjället öppet så att rök inte kommer in, ligger jag på 220-230.

Visst tappar jag effekt, det märkte jag på tiden det tog att få upp tempen i tanken.

Så frågan är vad man ska göra nu......
Euronom Keramex (1988)
pannipanna
Späd planta

Inlägg av pannipanna »

Jaha här kommer en ny uppdatering.

Plockade isär brännaren igen och kollade till slushuset, där hade det blivit lite beläggning som jag fick skrapa bort.
Samtidigt så flyttade jag ut vingarna ifrån axeln så mycket som möjligt istället för att trycka dom emot. Så helt plötsligt så hör jag.....

flopp....gnissel.....flop :lol:

Märkte ingen som helst rök nu vid första uppladding av tanken, så nu får vi hoppas att det fortsätter så här.

En fråga till dock, om draget i pannan ser till så att pelletsen i glödhöllningefasen antänds då borde det väl inte vara för lite drag i pannan ?
Euronom Keramex (1988)
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Du kan kolla draget pannan väldigt enkelt.

Tag bort optovakten och elda med en tändare i röret.
Det får inte blåsa ut gaser i hålet med det behövs bara var så mycket drag så att du ser att lågan vill dra innåt . :D
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

På dom gamla brännare finns en slang mellan fläkt och matarskruv som ger övertryck i matarskruven, detta för att hindra bakbrand och rök fel väg. Min erfarenhet är att nippelen som slangen sitter i på matarskruv tätas av spån över tid och då blir det undertryck i matarskruven med rök och bakvärme + svart tjära, då i fall slussen är otät. Brännarkammare på denna brennare har luftslissar på ett sätt att luft blåser in mot matarskruv och ger övertryck mot matarskruv + matningsystem. Det är därför viktigt att slussen bytas regelmässigt på anläggningar som inte har tilräckligt drag i pipan. Tilräckligt drag är det drag som behövs för att kompensera för det övertryck som brännaren ger åt fel håll, altså mot matarskruv. Jag har löst slussproblemet vid att ha slussen innbygd i min vertikale matning av pellets.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Tjenare på er allihopa!

Jag håller med Rol-bi helt och hållet, det är precis som han skriver så att det kan sätta igen det hålet med spån och ibland även någon pelletsbit.
Det som händer är att övertrycket blir borta och röken får fritt fram till slussen, och är den då lite sliten eller börjar att spricka sönder pga ålder så börjar röken att sippra ut vid den Blåa slangen.
Det spelar ingen roll hur bra undertryck man har i skorstenen när detta händer lite rök går alltid bakåt.
På den nya brännaren är denna slangen utbytt mot ett litet rör som sitter mellan primärluftröret och skruvröret.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Skriv svar