Om man har längre än 10 m till bulkförrådet, lägger man då ut rör för att komma ned i slanglängd? Jag har ca 20 m mellan tilltänkt förråd och väg.
Var köper man rör? Finns det någon hemsida med priser etc?
Rör vid slanglängd > 10 m?
-
- Prima virke
Rör vid slanglängd > 10 m?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Bara undrar. Kan du inte försöka kortare istället, att bulkbil kan komma åt.
Vad jag har läst lite utav de här och andra sida som berätta att ju längre slang man ha ju mer förstörelsen och ju mer bli damm och smulor, innebär kan blir vanlig problem via skruvmatning. Ju bättre man är nära mellan bulkföråd och bulkbil.
Eller hur?
Vad jag har läst lite utav de här och andra sida som berätta att ju längre slang man ha ju mer förstörelsen och ju mer bli damm och smulor, innebär kan blir vanlig problem via skruvmatning. Ju bättre man är nära mellan bulkföråd och bulkbil.
Eller hur?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Prima virke
Hej Manin,
problemet är att jag vill ha bulkförrådet inomhus bredvid pannan och då blir det 20 m till huvudvägen. Om jag kunde få in lastbilen på uppfarten skulle det bli 8 meter men tyvär är huvudvägen bara 7.5 m bred och uppfarten ca 3.6 m med ett par rejäla grindstolparna med 3.5 m avstånd så jag tror inte det är nog med svängrum för en lastbil kan komma in där
Om jag förstår det hela rätt så är det just slangen som smular pelletsen eftersom den skapar stor friktion, ett plåtrör lär inte samma påverkan.
problemet är att jag vill ha bulkförrådet inomhus bredvid pannan och då blir det 20 m till huvudvägen. Om jag kunde få in lastbilen på uppfarten skulle det bli 8 meter men tyvär är huvudvägen bara 7.5 m bred och uppfarten ca 3.6 m med ett par rejäla grindstolparna med 3.5 m avstånd så jag tror inte det är nog med svängrum för en lastbil kan komma in där

Om jag förstår det hela rätt så är det just slangen som smular pelletsen eftersom den skapar stor friktion, ett plåtrör lär inte samma påverkan.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
rör råd
Ring MAFA 0431-445260 (www.mafa.se) hjälpsamma som bara den
ja dom vill ju sälja saker

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Ecotec A3 bränner det mesta som kommer ner i brännaren, smulor eller inte ingen skillnad.Magnus skrev:...eller köp en brännare som klarar av smulorna...
Biona tex, mal pelletsen ändå.
Nån annan som vet brännare som inte är känsliga för smulor?
Detta borde även gälla A4:an.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.